메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

유장호 (한국해양대학교, 한국해양대학교 대학원)

지도교수
남기찬
발행연도
2016
저작권
한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
South Korea and India contracted Comprehensive Economic Partnership Agreement (CEPA) which has similar traits with FTA in January 2010. In fact, India is one of the countries of BRICS which is composed of the first alphabets of Brazil, Russia, India, China, and South Africa that are regarded as today’s new leading economic countries. Therefore, it is remarkable for South Korea to contract FTA with India sooner than other competitive countries of the world.
Most researches show broad explanation of FTA, from the importance of the negotiation stage between South Korea and India for FTA to the expected result in terms of major industries. The main argument is that FTA between South Korea and India will bring positive effects such as higher productivity, direct investment, and employment. Researchers mainly argue regarding the reduction of tax on principal exports and expansion of export.
Even though the port plays one of the most important roles in the international trade field, only few researches exist to prove the influences of FTA on the transport maritime volume and port volume. Despite of the fact that the quantity of goods transported is a great indicator of composing the group of ships which can lead to an expansion of port infrastructure, route, ship, and processing abilities, previous researches have been conducted based on only the amount of money. Even though it is essential to understand the expected economic effects that FTA will bring in the future, it is more important to analyze the current influences of FTA that have been contracted already with the existing experiment data.
In conclusion, this paper will analyze how FTA affects the volume of transported goods in South Korea with the example of FTA between South Korea and India, providing a network model based on the existing experiment data.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
1.2 연구의 방법 및 구성 2
제 2 장 선행연구 검토 5
2.1 선행연구 검토 5
2.2 선행연구와의 차별성 및 시사점 12
제 3 장 한-인도 FTA 체결 현황 분석 13
3.1 한-인도 FTA 주요내용 13
3.2 한-인도 품목별 물동량 분석 18
제 4 장 실증분석 26
4.1 네트워크 모형 26
제 5 장 결론 34
5.1 결론 및 시사점 34
5.2 연구의 한계 및 향후 연구방안 37
참고문헌 3

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0