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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

방형철 (전북대학교, 전북대학교 일반대학원)

지도교수
장태연
발행연도
2016
저작권
전북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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The necessity and importance of public transport in urban areas is increasing day ever. Jeollabukdo has the lowest satisfaction with public transport services among the eight provinces of Korea. The purpose of this study is to analyze the relative efficiency for the satisfaction of the bus passengers targeting Jeollabukdo 13 intra-city bus companies. And after measuring the efficiency of the each intra-city bus company, it will increase the satisfaction of passengers and increase the efficiency of the ineffective intra-city bus company and to derive a realistic way.
In this study, decision-making unit(DMU) was determined as 13 intra-city bus companies in Jeollabukdo. Inputs of the bus company was chosen as the number of employees per bus and modernized bus, driving times, cost-benefit ratio. As a result of the ANOVA analysis, modernized bus of 13 intra-city bus companies in Jeollabukdo has been analyzed that there is no difference and other things has been analyzed that there is a difference. Based on the DEA results, among 13 intra-city bus companies in Jeollabukdo the most efficient companies were to use as evidence for the benchmark. And inefficient companies were distinguish whether the cause of inefficiency that the scale factors, technical factors, and was to be utilized as the basic data, in order to increase the efficiency of satisfaction was to be utilized as the basic data.

The results are as follows. In this study, the relative efficiency was analyzed through analysis of the CCR and the BCC analysis. As a result, the average technical efficiency was shown by 0.9522, it shows the inefficiency of about 5%, disassembling the inefficiency of approximately 5% can be expressed as pure technical efficiency and scale efficiency. The average pure technical efficiency was shown by 0.9705, it shows the inefficiency of about 3% and The average scale efficiency was shown by 0.9803, it shows the inefficiency of about2%. In other words, the causes of the inefficiency of 13 intra-city bus companies in Jeollabukdo are saying that they are caused by pure technical efficiency. In order to increase the efficiency of satisfaction of bus users, than reduction or expansion of the scale, efficient input of internal resources are needed.

목차

제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
제 2 절 연구의 범위 및 방법 3
1) 시간적 범위 3
2) 공간적 범위 3
3) 연구의 내용 및 방법 4
제 Ⅱ 장 이론적 고찰 6
제 1 절 기존문헌연구 6
제 2 절 효율성의 개념 8
제 3 절 효율성의 측정기법 9
1) 비율분석법(Ratio Analysis) 9
2) 생산성지수 접근법(Productivity Index Approach) 10
3) 함수적 접근법 10
4) 변경 접근법 : 자료포락분석(DEA) 12
제 4 절 DEA(Data Envelopment Analysis) 모형 13
1) DEA 개념 및 특징 13
2) DEA 모형 15
제 Ⅲ 장 전라북도 시내버스 운송사업 현황 분석 26
제 1 절 기초자료 분석 26
1) 운전자 및 버스 현황 26
2) 고급버스 비율 27
제 2 절 경영관련 자료 분석 29
1) 임금 지연일수 및 운전자 이직률 29
2) 운전자 임금 비율 31
3) 영업수지 비율 32
제 3 절 서비스관련 자료 분석 34
1) 배차계획 준수율 34
2) 시내버스 현대화율 35
3) 이용자 만족도 38
제 Ⅳ 장 시내버스 만족도 효율성 분석 40
제 1 절 의사결정단위(DMU) 40
제 2 절 투입?산출 변수 선정 40
제 3 절 자료 특성 42
제 4 절 상관성 분석 44
제 5 절 효율성 분석 46
1) CCR모형 분석 결과 47
2) Tier 분석을 통한 벤치마킹 대상 선정 49
3) BCC모형 분석 결과 54
제 Ⅳ 장 결론 및 시사점 58
제 1 절 결론 58
제 2 절 시사점 60

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