실과 교과서의 부록은 실습과 체험 중심의 활동을 보조하기 위한 자료이자 교과 학습의 보충·심화 자료의 역할을 하고 있다. 이러한 부록에 대한 유용성과 그 효과에 대한 연구가 매우 필요한 시점이다. 이 연구의 목적은 2009 개정 교육과정에 따라 사용되고 있는 실과 교과서 부록의 유형에 따른 양적 분석과 학생들의 선호도 및 이해도, 유용성과 유형별 흥미도에 대한 인식을 분석 하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 현행 2009 개정 실과교육과정에서 사용하고 있는 6종 교과서의 출판사의 실과 교과서 부록을 분석하였고, 경기도 소재 5개 학교 16개 학급의 학생 480명을 대상으로 실과 교과서 부록에 대한 인식을 조사하였다. 초등학생들의 실과 교과서 부록에 대한 인식을 조사하기 위한 예비척도의 타당성을 검증하여 검사지를 제작하였고, 평가진으로부터 타당도를 검증하였으며 예비조사와 검토의 결과를 바탕으로 문항 내용을 일부 수정하였다. 연구에서 수집된 자료는 SPSS WIN 22.0 통계프로그램으로 신뢰도 검증 및 기술 분석, t-검증을 하였고 통계 검증에서 필요한 유의 수준은 5%로 설정하였다. 연구를 통하여 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, 현행 실과 교과서의 부록은 출판사별로 제공되는 양에 격차가 있었다. 5, 6학년 실과 교과서 부록이 제시된 횟수의 격차는 최대 25, 최소 7회로 차이가 컸다. 둘째, 제공되고 있는 부록이 단원별, 유형별로 제공되고 있는 부록이 출판사에 따라 차이를 보였다. 교과서 부록을 공통 요소에 따라 분류하여 분석한 결과, 특정 유형이나 특정 단원에 집중되는 현상이 있었다. 유형에 따른 격차는 최대 28회, 최소 4회였고, 단원에 따른 격차는 최대 12회, 최소 6회로 그 차이가 컸다. 셋째, 실과 교과서 부록의 유용성에 대한 인식 조사를 한 결과, 학년과 성별에 따라 차이가 없었다. 넷째, 실과 교과서 부록의 유형별 흥미도는 학년에 따라 차이가 없었으나, 성별에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과에 기초하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 현행 초등학교 실과 교과서의 부록은 출판사에 따라 제공되는 분량의 격차가 커서 부록에 대한 가이드라인이 필요하다. 출판사에 따라 학생들 간에 부록을 활용할 교육 기회 측면에서 차이를 보일 수 있음을 의미한다. 둘째, 현행 초등학교 실과 교과서의 부록은 출판사에 따라 일부 단원에 편중되어 있거나 누락되어 있어서 교육내용에 따른 부록유형에 대한 규정이 필요하다. 부록이 필요한 교육내용을 무엇이고, 어떠한 유형으로 제공되어야 하는지에 대해서도 규정되어야 함을 의미한다. 셋째, 실과 교과서 부록의 유용성에 대한 인식은 학년, 성별에 따라 차이가 없다. 부록이 실과 수업에서 유용한 정도는 학년이나 성별에 관계없이 차이가 없기 때문에 부록의 학습 안내, 활용, 과제 해결에서 학년과 성별에 따라 차이를 둘 필요는 없음을 알 수 있다. 넷째, 실과 교과서 부록의 유형별 흥미도는 학년에 따라 차이가 없었으나, 성별에 따라 유의미한 차이가 있었다. 실과 교과서의 부록을 제공할 때에는 제도형 부록에는 여학생들에게, 활동지형 부록에는 남학생들에 대한 배려를 할 필요가 있다. 이 연구를 통해 얻은 결과를 활용하고 앞으로 이와 관련된 후속 연구를 위하여 제언하면, 검정 교과서 체제에서 출판사별로 교과서 부록의 분량에 대한 기준에 대한 연구가 필요하다. 또한 교과서 부록의 다양화를 위한 연구와 학습프로그램의 개발과 창의적인 교과서 구성으로 지면 위주의 부록이 아닌 실과 실습의 특성을 살릴 수 있는 다양한 재료의 부록이 필요하다
The appendices of practical arts textbooks are subsidiary materials for students’ practical and experiential activities and they play the role of supplementary and advanced materials for the learning of the subject. Thus, it is now keenly required to study the usefulness and effects of such appendices. The purposes of this study were to make quantitative analysis of the appendices of practical arts textbooks used under the 2009 Revised National Curriculum by type and to survey students’ preference for, understanding of, perception of the usefulness of, and interest in the appendices by type. For these purposes, this study analyzed the appendices of practical arts textbooks from six textbook publishers used under the current 2009 Revised Practical Arts Curriculum, and surveyed 480 children from 16 classes of 5 elementary schools in Gyeonggi?do about their perception of the appendices of practical arts textbooks. In order to survey the elementary school children’s perception of the appendices of practical arts textbooks, we prepared a test sheet by testing the validity of the preliminary scale, and had an evaluation team test its validity. In addition, some of the questions were revised based on the results of a preliminary survey and review. Data collected in this study were analyzed using SPSS WIN 22.0 through reliability test, descriptive statistical analysis, and t?test, and statistical significance was admitted if p<0.05. The findings of this study are as follows. First, the volume of the appendices of practical arts textbooks was different among the publishers. The number of the appendices of practical arts textbooks for 5th and 6th graders showed a large variation from 7 to 25. Second, appendices provided by unit and by type were different among the publishers. When the appendices of textbooks were classified and analyzed according to common elements, they tended to concentrate on specific types or units. The number of appendices showed a variation from 4 to 28 by type, and from 6 to 12 by unit. Third, when the children’s perception of the usefulness of the appendices of practical arts textbooks was surveyed, no difference was observed according to grade and gender. Fourth, the children’s interest in the appendices of practical arts textbooks by type was not different according to grade, but was significantly different according to gender. From these results were drawn conclusions as follows. First, the appendices of the current elementary practical arts textbooks are varied in volume among the publishers. This means that students have different educational opportunities for using appendices depending on the publisher, and suggests the need of guidelines for appendices. Second, the appendices of the current elementary practical arts textbooks concentrated on specific units or did not include some necessary units depending on the publisher. This suggests that the types of appendices should be determined according to the contents of education and that it should be stipulated what contents of education need appendices and what types of appendices should be provided. Third, the children’s perception of the usefulness of the appendices of practical arts textbooks was not different according to grade or gender. Because the usefulness of appendices in learning practical arts was not different according to grade or gender, it is not considered necessary to differentiate the guideline, utilization, and problem?solution of the appendices according to grade and gender. Fourth, the children’s interest in the appendices of practical arts textbooks by type was not different according to grade, but was significantly different according to gender. Thus, when providing the appendices of practical arts textbooks, we need to consider appendices of drawing type for female students, and those of worksheet type for male ones. As to suggestions for the use of the results of this study and related follow?up studies, it is necessary to make research on criteria for the volume of textbook appendices by publisher under the current authorized textbook system. In addition, textbook appendices should be diversified and creative learning programs should be developed in order to provide diverse learning materials that reflect the characteristics of practical arts.
목 차Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 23. 연구의 내용 24. 용어의 정의 25. 연구의 제한점 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 실과 교육과정의 변천 42. 실과 교과서 부록 173. 선행연구 29Ⅲ. 연구방법 및 절차 371. 연구절차 372. 연구의 방법 383. 연구의 대상 384. 측정 도구 405. 자료의 처리 43Ⅳ. 연구결과 451. 실과 교과서 부록의 양적 분석 452. 실과 교과서 부록에 대한 인식 분석 553. 실과 교과서 부록의 유용성에 대한 인식 분석 584. 실과 교과서 부록의 유형에 따른 흥미도 분석 595. 시사점 62Ⅳ. 결론 및 제언 641. 요약 642. 결론 653. 제언 66참고문헌 67부록 68<부록> 학생용 설문지 69