본 연구는 교사의 놀이신념이 유아의 일상적 스트레스에 미치는 영향과 유아의 인구학적 특성 및 교사의 배경 변인에 따른 유아의 일상적 스트레스의 차이를 탐색하여 유아의 일상적 스트레스 완화와 예방을 위한 교사교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적을 두었다. 이와 같은 연구목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아의 일상적 스트레스는 어떠한가? 1-1. 유아의 일상적 스트레스는 어떠한 경향으로 나타나는가? 1-2. 유아의 인구학적 특성(성별, 연령, 출생순위)에 따라 유아의 일상적 스트레스의 차 이가 있는가? 1-3. 교사의 배경 변인(교사의 연령, 학력, 경력,)에 따라 유아의 일상적 스트레스의 차이 가 있는가? 2. 교사의 놀이신념은 유아의 일상적 스트레스에 영향을 미치는가?
연구 대상은 서울 및 인천광역시와 부천 지역에 소재한 어린이집과 유치원을 이용하는 만 4, 5세 유아 130명과 그들의 담임교사 14명으로 유아들의 일상적 스트레스 검사는 면접을 통해 실시하였고 그들의 담임교사들에게는 놀이신념에 대한 설문지를 작성하도록 하여 자료를 수집하였다. 유아의 일상적 스트레스 검사지는 염현경(1998)의 ‘한국 유아의 일상적 스트레스 척도(KPDSS; Korea Preschool Daily Stress Scale)’를 사용하였고 교사용 질문지는 Fogel(2003)이 개발한 PPBS( The Parent Play Beliefs Scale)를 번안하여 수정하여 사용한 유미(2008)의 어머니 놀이신념 척도 중 긍정적 놀이신념과 부정적 놀이신념을 사용하였다. 자료 분석을 위하여 SPSS통계 18.0 프로그램을 이용하여 Cronbach''s α 계수를 산출하였고 기술통계분석, t-test, 분산분석(Anova), 사후검증(Scheffe), 이변량 상관관계분석, 단순회기분석을 실시하였다. 주요 연구 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 유아의 일상적 스트레스는 다음과 같았다. 유아의 일상적 스트레스 전체 평균은 1.09점으로 중간 점수(1.5)보다 낮게 나타났고 유아들은 비난. 공격적 상황에 접함에서 가장 많은 스트레스를 받는 것으로 나타났으며 불안. 좌절감 경험, 자존감 상함의 순서로 스트레스를 받는 것으로 나타났다. 그리고 유아의 성별에 따른 유아의 일상적 스트레스는 유의미한 차이가 나타나지 않았으며 유아의 연령에 따른 유아의 일상적 스트레스는 비난. 공격적 상황에 접함을 제외한 모든 하위 요인과 유아의 전체 일상적 스트레스에서 만4세 유아가 만5세 유아보다 높게 나타났다. 또한 유아의 출생순위에 따른 유아의 일상적 스트레스는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 한편, 교사의 연령에 따른 유아의 일상적 스트레스는 유아의 전체 일상적 스트레스와 모든 하위요인에서 유의미한 차이를 보였다. 즉 비난. 공격적 상황에 접함과 불안. 좌절감 경험함에서의 유아의 일상적 스트레스는 20-30세, 30-35세 교사의 유아들이 40-45세 교사의 유아들보다 낮게 나타났다. 자존감 상함에서의 유아의 일상적 스트레스는 25-30세, 30-35세 교사의 유아들이 40-45세, 45-50세 교사의 유아들보다 낮게 나타났다. 유아의 전체 일상적 스트레스는 20-30세, 30-35세 교사의 유아들이 40-45세, 45-50세 교사의 유아들보다 낮게 나타났다. 그리고 교사의 학력에 따른 유아의 일상적 스트레스는 유아의 전체 일상적 스트레스와 모든 하위 요인별로 유의미한 차이를 나타냈다. 즉 비난. 공격적 상황에 접함, 불안. 좌절감 경험함, 자존감 상함 그리고 유아의 전체 일상적 스트레스에서 대졸교사의 유아들이 대학원졸업 교사의 유아들보다 유아의 일상적 스트레스가 높게 나타났다. 마지막으로 교사의 근무경력은 유아의 전체 일상적 스트레스와 모든 하위 요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 비난. 공격적 상황에 접함은 F값 3.50 (p<0.01)이었으나 집단간 차이는 존재하지 않는 것으로 파악되었으며 불안. 좌절감 경험함, 자존감 상함, 유아의 전체 일상적 스트레스에서 교사의 경력이 2년 미만, 2-4년 미만 교사의 유아들이 4-6년, 6년 이상인 교사의 유아들보다 유아의 일상적 스트레스는 낮게 나타났다. 둘째, 교사의 놀이신념 중 긍정적 놀이신념은 유아의 일상적 스트레스에 영향을 미치지 않았다. 그러나 교사의 부정적 놀이신념은 유아의 일상적 스트레스에 높은 수준의 유의한 정적 영향을 미쳤다. 즉 교사의 부정적 놀이신념이 높을수록 비난. 공격적 상황, 불안. 좌절감 경험함, 자존감 상함에서의 일상적 스트레스와 전체 일상적 스트레스가 높았다.
본 연구를 통해 유아의 일상적 스트레스와 관련이 있는 변인은 유아의 연령, 교사의 연령, 학력, 경력이며 교사의 놀이신념 중 부정적 놀이신념이 유아의 일상적 스트레스에 높은 수준의 정적 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 의의는 유아의 일상적 스트레스를 완화하고 예방하는 교사의 올바른 역할에 대한 교사교육의 기초 자료를 제공했다는 점에 있다.
A Study on the Influences of Teachers'' Play Beliefs on the Daily Stress of Young Children
Seo Eun Gyeong Master of Arts in Early Childhood Education Graduate School Seoul Theological University
The purpose of this study is to investigate the influences of teachers'' play beliefs on the daily stress of young children and also differences in their daily stress according to their demographic characteristics and the background variables of teachers, thus providing basic data for teacher education to mitigate and prevent the daily stress of young children. For those purposes, the study set the following research questions:
1. How is the daily stress of young children? 1-1. What is the daily stress of young children like? 1-2. Is there any difference in the daily stress of young children according to their demographic characteristics(gender, age, and order of birth)? 1-3. Is there any difference in the daily stress of young children according to the background variables of teachers(teacher''s age, career, and educational background)? 2. What kind of influences do the play beliefs of teachers have on the daily stress of young children?
The subjects include 130 four- and five-year-olds attending a daycare center or kindergarten in Seoul, Incheon Metropolitan City, and Bucheon and also their 14 teachers. Data were collected by administering a daily stress inventory to young children through an interview and asking their homeroom teachers to fill out a questionnaire on play beliefs. The "Korea Preschool Daily Stress Scale(KPDSS)" developed by Yeom Hyeon-gyeong(1998) was used to examine the daily stress of young children. The teachers'' questionnaire was based on the positive and negative play beliefs of Mother Play Beliefs Scale devised by Yu Mi(2008) that translated and revised the Parent Play Beliefs Scale(PPBS) developed by Fogel(2003). For data analysis, the investigator obtained Cronbach''s α coefficients with the SPSS 18.0 statistical program and conducted descriptive statistical analysis, t-test, ANOVA, Scheffe''s post hoc test, bivariate correlation analysis, and simple regression analysis. The major findings were summarized as follows: First, young children scored total mean of 1.09 points in daily stress, and it was lower than the middle score(1.5). They suffered the highest level of stress in being a criticizing, aggressive situation, which was followed by experiencing anxiety and frustration and getting damage to self-esteem in the order. there were no significant differences in their daily stress according to gender. the four-year-olds had more daily stress than the five-year-olds in total daily stress and all of its subfactors except for being in a criticizing, aggressive situation. there were no significant differences, either, in their daily stress according to the birth of order. there were significant differences in the total daily stress of young children and all of its subfactors according to the age of teachers. That is, the young children taught by the teachers in the age range of 20~30 or 30~35 had lower daily stress in being in a criticizing, aggressive situation and experiencing anxiety and frustration than those who were taught by the teachers in the age range of 40~45. The young children taught by the teachers in the age range of 25~30 or 30~35 had lower daily stress in getting damage to self-esteem than those who were taught by the teachers in the age range of 40~45 or 45~50. The young children taught by the teachers in the age range of 20~30 or 30~35 had lower total daily stress than those who were taught by the teachers in the age range of 40~45 or 45~50. significant differences were found in the total daily stress of young children and all of its subfactors according to the educational background of teachers. That is, the young children taught by the teachers that graduated from college had more daily stress in being in a criticizing, aggressive situation, experiencing anxiety and frustration, getting damage to self-esteem, and total daily stress than those who were taught by the teachers that graduated from graduate school. significant differences were observed in the total daily stress of young children and all of its subfactors according to the career of teachers. Their F value was 3.50(p<.05) in being in a criticizing, aggressive situation with no differences between the groups. The young children taught by the teachers whose career was less than two years or two to four years had lower daily stress in experiencing anxiety and frustration, getting damage to self-esteem, and total daily stress than those who were taught by the teachers whose career was four to six years or more than six years. Second, the positive play beliefs of teachers had no impacts on the daily stress of young children, but their negative play beliefs had a high level of significant impacts on their daily stress. In other words, the more negative play beliefs the teachers had, the more daily stress the young children suffered in being in a criticizing, aggressive situation, experiencing anxiety and frustration, and getting damage to self-esteem and also in total daily stress.
The findings indicate that the daily stress of young children has something to do with such variables as the age of young children and the age, educational background, and career of teachers and that the negative play beliefs of teachers had a high level of positive influences on the daily stress of young children. The present study claims its significance by providing basic data for teacher education regarding the right roles of teachers to mitigate and prevent the daily stress of young children.
목 차Ⅰ. 서 론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구 문제 8C. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 11A. 스트레스 111. 스트레스 개념 112. 유아 스트레스의 특징 133. 유아의 일상적 스트레스 14B. 놀이신념 171. 놀이성과 스트레스, 스트레스 대처행동 182. 어머니의 놀이신념 193. 교사의 놀이신념 21C. 유아의 일상적 스트레스 변인에 따른 선행연구 231. 유아의 내적 변인 232. 가정환경 변인 313. 보육환경 변인 33Ⅲ. 연구방법 41A. 연구 대상 41B. 연구도구 431. 유아의 일상적 스트레스 432. 놀이신념 46C. 연구절차 49D. 자료 분석 51Ⅳ. 연구 결과 53A. 유아의 일상적 스트레스 531. 유아의 일상적 스트레스의 일반적 경향 532. 유아의 인구학적 특성에 따른 유아의 일상적 스트레스 543. 교사의 배경 변인에 따른 유아의 일상적 스트레스 57B. 교사의 놀이신념과 유아의 일상적 스트레스 63Ⅴ. 논의 및 결론 67A. 논의 67B. 결론 및 제언 75참고문헌 80부록 89Abstract 94