본 연구는 동화재구성을 통한 극놀이 활동이 유아의 창의성과 조망수용능력에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 동화재구성을 통한 극놀이 활동이 유아의 창의성(유창성, 독창성, 제목의 추상성, 정교성, 성급한 종결에 대한 저항)에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 동화재구성을 통한 극놀이 활동이 유아의 조망수용능력(타인의도 조망수용능력, 타인사고 조망수용능력, 타인감정 조망수용능력)에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 G광역시에 소재한 공립 B유치원의 만5세반 유아 20명(남아9명, 여아11명)과 공립 G유치원의 만5세반 유아 20명(남아 11명, 여아9명)이다. 실험집단 유아들에게는 동화재구성을 통한 극놀이 활동을 실시하고, 비교집단 유아들에게는 동화를 듣고 일반적인 극놀이 활동을 실시하였다. 실험처치는 8주 동안 1주에 2회씩 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 연구도구는유아의창의성측정을위해김영채(2010)가책임번역한 Torrance의 창의성 검사(Torrance Test of Creative Thinking TTCT) 중 도형검사 A형(사전검사)과 B형(사후검사)을 사용하였고, 유아의 조망수용능력을 알아보기 위해 Hudson, Forman과 Brion(1982)의 연구를 기초로 신현옥(1995)이 수정·보완한 검사도구를 유아들이 이해하기 쉽도록 그림을 수정·보완하여 이수기(2005)가 사용한 조망수용능력 검사도구를 사용하였다. 본 연구에서 동화를 통한 재구성활동이 유아의 창의성과 조망수용능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 공변량분석(ANCOVA)를 실시하였다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 21.0을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 동화재구성을 통한 극놀이 활동을 실시한 실험집단과 동화를 듣고 일반적인 극놀이 활동을 실시한 비교집단을 분석한 결과, 실험집단 유아의 창의성이 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 창의성의 하위요소인 유창성, 독창성, 제목의 추상성, 정교성, 성급한 종결에 대한 저항에서도 모두 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높게 나타났다. 이는 동화재구성을 통한 극놀이 활동이 유아의 창의성 향상에 효과가 있음을 시사 하는 결과이다. 둘째, 동화재구성을 통한 극놀이 활동을 실시한 실험집단과 동화를 듣고 일반적인 극놀이 활동을 실시한 비교집단을 분석한 결과, 실험집단 유아의 조망수용능력이 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 조망수용능력의 하위요소인 타인의도조망, 타인감정조망에서 실험집단이 비교집단보다 높게 나타났으며, 타인사고조망은 통계적으로 유의미하게 나타나지 않았지만 점수는 향상되었다. 이는 동화재구성을 통한 극놀이 활동이 유아의 조망수용능력 향상에 효과가 있음을 시사 하는 결과이다. 이상의 결과를 종합해 보면, 동화재구성을 통한 극놀이 활동을 실시한 유아 집단이 유아의 창의성 및 조망수용능력 향상에 긍정적인 향상이 있었음을 알수 있다. 따라서 본 연구 결과는 유아교육현장에서 동화재구성을 통한 극놀이 활동에 대한 효과적인 교수·학습 방법의 기초적 자료로 활용될 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to examine the effects of dramatic play through fairy-tale reconstruction on young children’s creativityand perspective-takingability. For this purpose, the following research questions were selected.
1. What are the effects of dramatic play through fairy-tale reconstruction on young children’s creativity(fluency, originality, abstraction of title, accuracy, resistance to hasty conclusion)? 2. What are the effects of dramatic play through fairy-tale reconstruction onyoungchildren’sperspective-takingability(other''sintention perspective-taking ability, other''s thinking perspective-taking ability, other''s emotion perspective-taking ability)?
The subjects of this study were 40 children who are 5-years old children (9 boys and 11 girls) at a B Kindergarten as well as 5-year old children at a G Kindergarten (11 boys and 9 girls) in G city. Children in experimental group participated dramatic play through fairy-tale reconstruction while children in comparative group participated dramatic play through fairy-tale during the same period. It is carried out two times a week for 8 weeks, totally 16 times. As a test instrument, Korean version of TTCT(figure) types A(pre-test) and B(post-test) by Young chae Kim(2010) which is based on Torrance Test of Creative Thinking is used to examine children''s creativity. To test young children''s the perspective-taking ability, Soo Ki Lee(2005)''s Perspective-Taking Ability test was used, which adapted Hyun Ok Shin(1996)''s version that was based on the research by Hudson, Forman & Brion(1982), with some modification of pictures for children''s understanding was used. The collected data were analyzed by ANCOVA using SPSS 21.0 program.
The following are the obsevations and results of this study. First, the experiment group that participated in the dramatic play through fairy-tale reconstruction demonstrated significantly higher creativity in the post-test than the comparison group that participated in dramatic play through fairy-tale did. In the sub-categories of creativity such as fluency, originality, abstraction of title, accuracy, resistance to hasty conclusion, the experiment group showed higher results than the comparison group did. These outcomes indicate that dramatic play through fairy-tale reconstruction are effective for increasing children''s creativity. Second, the experiment group that participated in the dramatic play through fairy-tale reconstruction demonstrated significantly higher perspective-takingability in the post-test than the comparison group that participated in dramatic play through fairy-tale did. In the sub-categories of perspective-taking ability such as perspectives on other''s intention, emotion, the experiment group showed higher results than the comparison group did. These outcomes indicate that dramatic play through fairy-tale reconstruction are effective for increasing children''s perspective-taking ability. In conclusion, the dramatic play through fairy-tale reconstruction indeed increased children''s creativity and perspective-taking ability. Thus, from the positive results of dramatic play through fairy-tale reconstruction in children''s creativity and persperctive-taking ability, it can be suggested as a meaningful teaching-learning method in the field.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 53. 용어 정의 64. 연구의 제한점 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 동화재구성을 통한 극놀이 활동 8가. 동화재구성을 통한 극놀이 활동의 개념 및 교육적 가치 8나. 동화재구성을 통한 극놀이 활동의 교수방법 102. 창의성 14가. 창의성의 개념 및 특징 14나. 동화재구성을 통한 극놀이 활동과 창의성의 관계 163. 조망수용능력 18가. 조망수용능력의 개념 및 발달 18나. 조망수용능력의 범주 20다. 동화재구성을 통한 극놀이 활동과 조망수용능력의 관계 23Ⅲ. 연구방법 251. 연구대상 252. 연구도구 25가. 창의성 검사도구 25나. 조망수용능력 검사도구 293. 연구절차 31가. 동화선정 33나. 예비연구 34다. 교사 및 검사자 훈련 35라. 사전검사 36마. 실험처치 36바. 사후검사 474. 자료처리 및 분석방법 47Ⅳ. 결과 및 해석 481. 동화재구성을 통한 극놀이 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향 482. 동화재구성을 통한 극놀이 활동이 유아의 조망수용능력에 미치는 영향 56Ⅴ. 논의 및 결론 631. 논의 632. 결론 및 제언 71◎ 참고문헌 73◎ Abstract 80◎ 부 록 82<부록 1> 창의성 검사도구 83<부록 2> 조망수용능력 검사도구 85<부록 3> 조망수용능력검사 채점기준 91<부록 4> 실험집단 활동계획안 93