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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

임항섭 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
임남형
발행연도
2016
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The railway bridge structure is more expansive than the other railway structure such as the earthworks and tunnel. Therefore, the width of the bridge superstructure is very important geometry from an economic standpoint. The major determinant factors of the superstructure width are the structure gauge, boundary of rolling stock, pedestrian way, cant for a curved zone, pole gauge, and train draft, etc. The parametric study about these major determinant factors is conducted in accordance with the rules and regulations. From the investigation of the analysis results, optimized superstructure width of single track bridges is proposed, regardless of the changes in the overall situation.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구 배경 및 목적 1
1.2 연구 동향 및 범위 4
제 2 장 상부구조 결정 인자 및 결정방법 6
2.1 개 요 6
2.1.1 상부폭원 결정의 필요성 6
2.1.2 교량상부 폭원 결정 인자 및 인자별 특성 8
2.2. 상부폭원 결정 방법 및 국내외 기준검토 12
2.2.1 상부폭원 결정 방법 12
2.2.2 해외 교량 상부폭원 산정기준 14
2.2.3 국내 교량 상부폭원 산정기준 16
2.3. 소결론 22
제 3 장 국내 단선교량 상부폭원 산정기준 23
3.1 국내 단선교량 상부폭원 적용현황 및 문제점 23
3.1.1 개요 23
3.1.2 적정 상부폭원 산정 영향요소 분석 26
3.1.3 상부폭원 산정을 위한 결정요소 분석 28
3.2 단선교량 적정 상부폭원에 대한 구조안전성 분석 34
3.2.1 개요 34
3.2.2 해석 모델 35
3.2.3 해석 결과 40
3.3 소결론 45
제 4 장 결 론 46
참고문헌 48
ABSTRACT 51
감사의 글 53

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