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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

전병흔 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
이진옥
발행연도
2016
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (5)

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When the continuous welded rail(CWR) track is supported by the railway bridge, the additional longitudinal stress on the rail and the relative longitudinal displacement between the rail and bridge girder are occurred by the track-bridge interaction. That track-bridge interaction has an effect on the safety and serviceability of the running train. The main factor influencing the track-bridge interaction is the longitudinal material property of the rail fastening system. This longitudinal material property have a large variance due to the frictional behavior. Therefore, It would be unreasonable to use a particular load-displacement curve about the frictional behavior such as proposed in the domestic and foreign design specification. In this study, the longitudinal interaction analysis of the concrete track on the railway bridge is performed using the statistical characteristics of the rail fastening system. The interaction response (axial stress, displacement) according to the analysis method, separate and complete method, are compared with the conventional analysis results by using the deterministic behavior of the rail fastening system. From the intensive investigation of the interaction response, the statistical approach for the frictional property of the rail fastening system is proposed in order to induce the resonable design.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 기존 연구 동향 2
1.3 연구 범위 및 목적 4
제 2 장 궤도-교량 종방향 상호작용 특성 5
2.1 교량상 장대레일 5
2.2 궤도-교량 종방향 상호작용에 미치는 영향 요소 7
2.2.1 궤도 7
2.2.2 교량 10
제 3 장 통계적 특성을 반영한 궤도 종저항 선도 18
3.1 레일체결장치 종방향 저항력 실험 18
3.1.1 실험방법 18
3.1.2 레일체결장치 종방향 저항력 실험 결과 22
3.2 통계적 특성을 반영한 궤도 종저항력 및 탄성변위 범위 도출 26
제 4 장 궤도-교량 상호작용 해석을 위한 통계적 접근 방안 35
4.1 궤도-교량 상호작용 해석 기법 35
4.1.1 Separate analysis 35
4.1.2 Complete analysis 36
4.2 궤도 종저항 선도의 통계적 접근 방안 40
4.2.1 대상 교량 40
4.2.2 Separate analysis 44
4.2.3 Complete analysis 64
4.3 검증 40
4.3.1 대상 교량 77
4.3.2 Separate analysis 79
4.3.3 Complete analysis 89
제 5 장 결 론 95
참 고 문 헌 97
ABSTRACT 100

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