본 연구는 흥미에 관한 문헌과 선행연구 및 유아음악교육과정을 분석하여 음악적 흥미의 개념과 구성요소를 밝히고, 이에 기초하여 유아의 음악적 흥미를 평가할 수 있는 음악적 흥미 검사 도구를 개발하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 문항구성은 어떠한가? 2. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 신뢰도는 어떠한가? 3. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 타당도는 어떠한가?
본 연구의 연구문제를 위하여 흥미에 관한 선행연구와 유아음악교육과정의 분석을 통해 음악적 흥미의 개념을 정의하고, 구성요소를 선정하여 그에 따라 문항을 구성하였다. 또한 유아의 음악적 흥미 검사도구의 기초문항에 대해 유아교육전문가 6명과 현장 유아교사 8명에게 내용타당도를 검증받고 기초문항을 개발하였다. 개발된 검사도구의 신뢰도와 타당도를 검증하기 위하여 만3-5세 유아를 대상으로 본 연구를 하였으며, 확인적 요인분석과 공인타당도 검증을 실시하였다. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 문항 구성과 신뢰도 및 타당도에 관한 연구 결과를 종합하여 요약하면 다음과 같다.
1. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 문항구성
첫째, 유아의 음악적 흥미 검사도구는 우리나라 유아음악교육과정에 제시된 음악활동영역에 기초하여 노래부르기, 음악감상하기, 음악관련 신체표현하기, 악기연주하기, 음악 만들기 등의 5개 음악활동영역으로 구성되었다. 둘째, 유아의 음악적 흥미 검사도구는 음악활동 5개 영역에 대한 즐거움, 호감도, 지속성, 적극성, 주의 등 음악적 흥미의 5개의 요소를 포함하고 있다. 음악적 즐거움은 음악활동을 할 때 나타나는 즐거움 수준을 말하며, 노래부르기, 음악감상하기, 음악관련 신체표현하기, 악기연주하기, 음악 만들기 활동에 대한 즐거움을 포함하고 있다. 음악적 호감도는 음악활동을 좋아하는 수준을 말하며, 노래부르기, 음악감상하기, 음악관련 신체표현하기, 악기연주하기, 음악 만들기 활동에 대한 호감도를 포함하고 있다. 음악활동의 지속성은 음악활동시간 이후에도 지속적으로 참여하는 행동 수준을 말하며, 노래부르기, 음악감상하기, 음악관련 신체표현하기, 악기연주하기, 음악 만들기 등의 음악적 행동이 지속적으로 관찰되는 수준을 포함하고 있다. 음악활동의 적극성은 음악활동시간에 적극적으로 참여하는 행동 수준을 말하며, 노래부르기, 음악감상하기, 음악관련 신체표현하기, 악기연주하기, 음악 만들기 등의 음악활동에 대한 적극적인 참여도를 포함하고 있다. 음악적 주의는 유아가 음악활동을 할 때 음악적 요소에 주의하여 참여하려는 행동 수준을 말하며, 노래부르기, 음악감상하기 음악관련 신체표현하기, 악기연주하기, 음악 만들기에 대한 주의를 포함한다.
2. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 신뢰도
유아의 음악적 흥미 검사도구에 대하여 구성개념타당도(construct validity)와 공인타당도를 실시하여 타당도를 검증하였고, 내적합치도 Cronbach''s α 계수를 이용하여 신뢰도를 검증하였다. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 신뢰도를 검증한 결과, 전체 신뢰도는 .977이며, 하위요인별 신뢰도는 노래부르기는 .936, 음악감상은 .931, 음악관련 신체표현은 .937, 악기연주는 .928, 음악 만들기는 .936으로 신뢰도가 높은 것으로 나타났다. 이로써 본 연구에서 개발한 유아의 음악적 흥미 검사도구의 신뢰도가 입증되었다.
3. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 타당도
유아의 음악적 흥미 검사도구의 확인적 요인분석 결과, 노래부르기, 음악감상하기, 음악관련 신체표현하기, 악기연주하기, 음악 만들기의 5요인 모델 적합도는 적절하였다(χ2(262)=1339.725, p<.000, χ2/df=5.113, TLI=.921, CFI=.932, RMSEA=.091). 하위 요인에 대한 요인 부하량은 노래부르기는 .71~.94, 음악감상하기는 .73~.93, 음악관련 신체표현하기는 .70~.92, 악기연주하기는 .63~.92, 음악 만들기는 .71~.94로 유의수준 .001에서 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 공인타당도 검증 결과, 음악적 흥미 검사도구와 음악적 성향(방은영, 2009) 척도 간의 상관은 .895로 매우 높은 것으로 나타났으며, 음악적 흥미 하위요인과 음악적 성향 전체의 상관관계도 .772 이상의 높은 정적 상관을 보였다. 이로써 본 연구에서 개발한 음악적 흥미 검사도구의 타당도가 입증되었다. 결론적으로 유아의 음악적 흥미 검사도구는 신뢰성과 타당성이 검증된 도구임이 확인되었다. 이러한 결과는 음악적 흥미에 대한 전반적인 수준을 측정하는데 유용한 도구로 사용될 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the definition and components of musical interest based on literature and earlier studies of interest and early childhood music curriculums in an effort to develop an early childhood musical interest inventory geared toward assessing the musical interest of preschoolers. Three research questions were posed: 1. What is the item construction of the early childhood musical interest inventory developed in this study? 2. What is the reliability of the early childhood musical interest inventory? 3. What is the validity of the early childhood musical interest inventory? To address the research questions, earlier studies of interest and early childhood music curriculums were analyzed to define musical interest, and items were prepared after the components of musical interest were selected. Six early childhood education experts and eight early childhood teachers were asked to test the content validity of the basic items, and then the items were finalized. To test the reliability and validity of the inventory developed, a survey was conducted on the selected preschoolers who were at the western ages of three, four and five, and a confirmatory factor analysis and a concurrent validity test were carried out. The major findings of the study on the item construction, reliability and validity of the early childhood musical interest inventory were as follows: 1. The Item Construction of the Early Childhood Musical Interest Inventory First, the early childhood musical interest inventory consists of five activity areas in accordance with the musical activity areas of the national early childhood music curriculum: singing songs, listening to music, dancing and movement to music, playing instruments and creating music. Second, the early childhood musical interest inventory is comprehensive of five elements of musical interest related to the five music activity areas: enjoyment, likability, sustainability, initiative and attention. Musical enjoyment refers to the level of enjoying musical activities, and involves enjoyment about all the activities of singing, listening, dancing/ movement, playing instruments and creating music. Musical likability refers to the level of being fond of music activities, and involves likability about all the activities of singing, listening, dancing/movement, playing instruments and creating music. The sustainability of music activities refers to the level of engaging in musical activities after the regular musical activities are completed, and especially denotes how much one keeps doing all the musical activities of singing, listening, dancing/movement, playing instruments and creating music. Initiative toward musical activities refers to how much one actively engages in musical activities, and especially means the level of active participation in the musical activities of singing, listening, dancing/movement, playing instruments and creating music. Musical attention refers to the level of paying attention to the musical elements during musical activities, and involves attention about singing, listening, dancing/movement, playing instruments and creating music. 3. The Reliability of the Early Childhood Musical Interest Inventory The construct validity and concurrent validity of the inventory were tested to verify its validity, and the Cronbach alpha coefficients of it about internal consistency were calculated to verify its reliability. As a result of testing the reliability of the inventory, the overall reliability of it was .977. As for the reliability of the subfactors, the reliability of the singing, listening, dancing/movement, playing instruments and creating music areas was respectively .936, .931, .937, .928 and .936, which meant that the inventory was highly reliable in every area. Thus, the early childhood musical interest inventory developed in this study turned out reliable. 2. The Validity of the Early Childhood Musical Interest Inventory When the confirmatory factor analysis was made, the model-fit of the five elements that were singing, listening, dancing/movement, playing instruments and creating music were appropriate(x2(262)=1339.725, p<.001, x2/df=5.113, TLI=.921, CFI=.932, RMSEA=.091). Regarding the factor loading of the subfactors, the factor loading of singing, listening, dancing/movement, playing instruments and creating music was respectively between .71 and .94, between .73 and .93, between .70 and .92, between .63 and .92, and between .71 and .94, which were all statistically significant at the .001 level of significance. As a result of testing concurrent validity, the correlation coefficient between the musical interest inventory and a musical propensity inventory(Bang, 2009) was .895, which was very high. The correlation coefficients between the subfactors of musical interest and overall musical propensity were above .772, which indicated that there was a strong positive correlation between them. Thus, the early childhood musical interest inventory turned out valid. In conclusion, the early childhood musical interest inventory proved to be reliable and valid, and the findings of the study suggest that this inventory can be used as an efficient tool to measure the overall level of musical interest.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 111. 음악적 흥미의 개념 112. 음악적 흥미의 구성요소 193. 음악적 흥미와 관련된 검사도구 분석 334. 음악적 흥미의 발달 405. 유아음악교육과정 분석 446. 관련 선행연구 61Ⅲ. 연구방법 671. 유아의 음악적 흥미 문항개발을 위한 기초연구 691) 음악적 흥미 구성요소의 구성 692) 음악적 흥미 검사도구 예비문항 개발 712. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 내용타당도 검증 801) 1차 내용타당도 802) 2차 내용타당도 853. 타당화 연구 901) 연구대상 902) 연구도구 903) 연구절차 934) 자료분석 96Ⅳ. 연구결과 및 해석 981. 유아의 음악적 흥미 검사도구의 문항구성 982. 신뢰도 1053. 타당도 110Ⅴ. 논의 및 결론 1301. 요약 1302. 논의 및 결론 133참고문헌 139부 록 166ABSTRACT 174