자동차 보급의 확대와 웰빙 문화에 대한 관심증대로 자동차에 대한 소비자의 요구는 보다 편리하고 안전한 자동차의 사용과 쾌적한 자동차 실내 환경에 대한 관심으로 그 방향이 바뀌고 있다. 이와 같은 사회적인 요구의 흐름에 따라 정부에서도 관련 정책의 대한 필요성이 지속적으로 커지고 있는 실정이다. 따라서 우리 정부에서는 세계 최초로 지난 2010년부터 신규로 제작되는 자동차의 내장재로부터 발생되는 유해물질에 대한 관리기준이 공표되었으며, 매년 신차에 대한 실내공기질 결과를 측정?발표 함으로써 자동차 실내 환경 개선이라는 자동차를 이용하는 소비자의 보호를 위한 새로운 정책 패러다임을 만들어 시행하기에 이르렀다. 이러한 가운데 최근 국내에서는 운행 중에 배출되는 자동차의 배기가스가 해당 자동차로 다시 유입되는 배기가스 실내 유입 현상이 사회적 이슈로 대두되었고 운전자 건강 및 안전운행에 대한 국민의 불안감이 확대되고 있다. 이에 따라 자동차 실내로 배기가스가 유입되는 문제에 대해 소비자, 언론 및 국회 등에서의 많은 관련 대책 요구가 제기되었다. 제기된 배기가스 실내 유입 문제에 대해 국토교통부에서는 2011년 말에 관련 현황을 파악하고 대책을 마련하기 위한 실태 조사를 수행하기에 이르렀으 며, 국내에서 운행 중인 국산차(13종) 및 수입차(5종)에 대해 실태조사를한 결과 모든 차종에서 그 정도의 차이는 있으나 차실내로 배기가스가 유입되는 현상이 확인되었다. 그러나 국토교통부의 실태조사는 시험방법의 설정에 있어 객관성이 부족하여 그 조사결과에 대한 공신력이 부족하다는 문제점이 제기되었다. 이와 같은 이유로 국내 일부 제작사에서는 배기가스 실내유입 문제에 대해 자발적 시정조치를 수행하였으나, 수입자동차 업계 등에서는 정부의 실태조사 결과에 대해 현재까지 아무런 시정조치도 취하지 않고 있는 실정이다. 또한, 현재 세계 어느 나라에서도 일산화탄소 등과 같이 인체에 유해한 자동차의 배기가스가 차 실내로 유입되는 현상과 관련된 사항에 대해 유해 물질의 실내유입 허용기준과 시험방법 및 절차 등과 같은 평가방법에 대해 규정하여 정부차원에서 관리하고 있는 사례가 없는 실정이다. 그러나 국내에서는 사회적으로 제기된 배기가스 실내유입 문제로 인해 정부에서 직접 해당 문제를 관리를 하기 위한 객관적이고 공신력 있는 측정방법 등의 제정 필요성이 발생하였다. 따라서 본 연구에서는 운전자의 건강과 안전운행에 직접적으로 영향을줄 수 있는 일산화탄소 등과 같은 배기가스의 실내유입 문제에 대해 정부 에서 관리기준을 마련하기 위해 필요한 자동차 실내유입 시험방법을 도출 하기 위한 연구를 수행하였다. 먼저 배기가스의 실내유입 평가 방법을 개발하기 위하여 국내?외 관련 자료 및 자동차 제작사의 유사 시험방법 등을 분석하였으며, 배기가스의 실내유입을 측정하기 위한 측정 장비들에 대한 검토를 수행하였다. 그리고 배기가스의 실내유입 발생 조건 형성 유무 등을 파악하기 위한 방법 으로 전산유체해석(CFD)를 수행하여 급가속이나 고속 등의 특정 조건에서 자동차 후방 후류 현상에 의해 트렁크 및 차체의 틈새 등을 통해 배기 가스가 차실내로 유입될 수 있음을 확인하였다. 한편, 실내유입 시험방법 도출을 위해 실제 도로에서 자동차가 운행되고 있는 주행패턴 등의 분석과 여러 조건에서의 배기가스유입에 대한 측정 시험을 실시하여 그 결과를 분석하였다. 이를 통해 향후 배기가스의 차실내유입 허용기준 제정시 이를 확인하기 위한 시험방법 마련에 필요한 기초 자료를 확보하였으며, 그 결과를 종합하여 최종적으로 배기가스 실내유입에 대한 시험방법(안) 을 도출하였다. 본 연구 결과를 바탕으로 향후 자동차 배기가스 실내유입에 대한 국내 관리기준 제정이 이루어질 수 있을 것으로 기대하며, 이를 통해 보다 쾌적 하고 안전한 자동차 실내 환경이 조성되어 국민의 건강과 안전운행 환경 확보에 기여할 수 있을 것이라 기대한다.
Due to an increase in the distribution of automobiles and in the interest in well-being culture, consumer demand on automobiles is shifting towards more comfortable and safer use of automobiles as well as more pleasant internal environment of automobiles. In line with such social requests, the government is also constantly faced with the need for relevant policies. Therefore, from 2010, the government of South Korea, for the first time in the world, has officially announced the management standard for harmful substances created in internal materials of newly manufactured automobiles. In addition, by yearly measuring and announcing the results of internal air quality standard with regards to new automobiles, a new paradigm in policy-making that protects the consumers who use the automobiles has been created and implemented under the pretext of improvements in internal environments of automobiles. Amidst such, in Korea, the phenomenon in which the vehicle''s exhaust gas emitted during driving flows back into the vehicle has recently raised social concerns, leading to an increase in concerns about the health and safety of drivers among citizens. Following such, the consumers, media and the National Assembly have highlighted the need for relevant countermeasures to address the problem of exhaust gas flowing back into the vehicle. Accordingly, the Ministry of Land, Infrastructure and Transport conducted an analysis on the current status at the end of 2011 and has conducted fact finding surveys to enable the formulation of counter-measures. As a result of conducting fact finding surveys on domestic vehicles (13 types) and imported vehicles (5 types) which were currently in use in Korea, it was confirmed that exhaust gas flows back into the vehicles regardless of the types of vehicle although there is a difference in the extent. However, several issues were raised from the fact finding surveys conducted by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport based on the fact that the surveys lacked objectivity in terms of selecting the test methods, thus the results of the surveys were deemed to lack source credibility. Due to such reasons, a few domestic manufacturers have voluntarily executed rectification measures to address the inflow of exhaust gas into the vehicles but for imported automobiles, no rectification measures are being taken at all until now to solve the exhaust gas inflow problem. On the other hand, currently there is no other country in the world that, at a government level, regulates and manages evaluation methods such as permissive standards and tests methods of harmful substances entering the vehicles. However, as this problem has raised social concerns in Korea, there is a need to enact objective and credible measurement methods to enable the government to directly address the relevant problems. Therefore, this study has been conducted to identify relevant test methods for the phenomenon of exhaust gas, such as carbon monoxide, entering into the vehicles, which would be necessary to assist the government with preparing a management standard as these gases directly influence the health and safety of the drivers. First of all, in order to develop an evaluation method for the inflow of exhaust gas, relevant domestic and foreign data as well as similar test methods of automobile manufacturers were analyzed and a review was performed on measurement devices to measure the inflow of exhaust gas. Moreover, as a way to analyze the conditions of exhaust gas inflow, Computational Fluid Dynamics (CFD) was conducted. It was confirmed that in certain conditions such as rapid acceleration or high speed, exhaust gas flows into the vehicles through the boot and gaps in the car body due to the rear swirl phenomenon of automobiles. On the other hand, in order to identify inflow test methods, the analysis of driving pattern in vehicles that were driven on actual road conditions and measurement tests on the inflow of exhaust gas in various conditions were conducted and the results were analyzed. Through this, the baseline data necessary for preparing the test methods for confirming the inflow of exhaust gas into vehicles were secured to be used when the permissive standards are enacted in the future. The results from the measurement and analysis were also compiled, from which the test methods (draft) with regards to the inflow of exhaust gas were deduced. The domestic management standard with regards to the inflow of exhaust gas into vehicles is expected to be enacted in the future based on the results of this study and through such, a more pleasant and safe internal environment of automobiles is expected to be created, contributing to the health and safety of citizens.