본 연구는 영?유아기가 인성형성에 있어서 어느 때 보다 중요한 시기인 만큼 인성형성에 있어서 가장 직접적인 영향을 미치는 가정환경 요인 중에 아버지가 가정에서 인성교육에 대해 어떠한 인식을 하는가 즉, 아버지의 인식정도에 따라 유아의 인성 특성에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 이로 인해 영?유아기 인성교육을 실현하는데 있어 중요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 목적을 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 인성교육에 대한 아버지의 인식 및 실태는 어떠한가? 둘째, 인성교육에 대한 아버지의 인식과 유아 인성특성과의 관계는 어떠한가? 셋째, 인성교육에 대한 아버지의 인식이 유아의 인성특성에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울과 경기도 지역의 어린이집과 유치원에 재원중인 만3, 4, 5세 유아의 아버지 238명을 대상으로 설문조사를 하였다. 본 연구에서 사용한 연구도구는 인성교육에 대한 아버지의 인식을 알아보기 위해 류말순(2002), 임정렬(2002), 박경옥(2010), 원인숙(2011)이 사용한 도구를 토대로 박혜린(2013)이 사용한 것을 수정?보완하여 사용하였으며, 유아인성특성을 알아보기 위해 정범모(1971)가 개발한 것 중 강난기(1989)가 유아특성에 적절한 것을 발췌?사용하여 최혜경(2005)이 수정하여 사용한 것을 본 연구에서 사용하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아버지들은 인성교육의 필요성에 대해서는 중요하게 생각하고 있지만 인성교육의 개념과 내용에 대한 이해는 조금 부족하게 나타났다. 인성교육이 중요한 이유는 인성교육을 통해 개인주의(이기심), 도덕성 결여, 인간성 상실 회복을 위해서인 만큼 인성교육의 목적을 대부분 인격형성이라고 응답했다. 인성교육의 적기는 인성형성의 결정적 시기인 유아기라는 응답이 많았고, 인성교육 하는데 있어서 아내와의 가치관 차이는 별로 없는 것으로 나타났다. 둘째, 인성교육으로 강화되어야 할 내용은 바른 가치관 교육이고, 중요한 인성덕목은 정직, 인간존중, 예의범절 순으로 나타났다. 앞으로의 인성교육방향은 아이들이 관심을 가질 수 있는 자연스러운 인성프로그램을 개발하여 유아들이 자신에 대한 올바른 이해, 전인적 인간발달에 도움을 주고자 하는 것으로 나타났다. 셋째, 가정에서 인성교육을 하는데 가장 영향을 주는 요인은 부모의 가치관이고, 인성교육에 관심은 많지만 구체적으로 어떻게 해야 하는지 몰라 대부분 일상생활지도나 부모의 솔선수범으로 인성교육을 하고 그중에서도 기본생활습관에 중점을 두고 지도하는 것으로 나타났다. 넷째, 자녀의 인성교육을 위한 부모교육의 필요성에 대해 대부분 ‘매우 필요하다’라는 응답이 높았고, 유아교육기관에서 부모교육이 있다면 ‘매우 참석하고 싶다’는 응답이 가장 높게 나타났다. 자녀의 인성교육을 위해 부모에게 가장 필요한 교육은 ‘올바른 부모역할에 대한 지식’ 이 가장 높게 나타났다. 다섯째, 조사대상 유아의 인성특성을 분석한 각 특성의 평균값을 살펴보면, 활동성은 3.18, 지배성은 2.94, 안정성은 3.49, 충동성은 2.65, 사려성은 3.50, 사회성은 3.91로 나타났다. 여섯째, 유아 인성교육에 대한 아버지 인식의 각 하위변인 관계에서 인성교육 필요성에 대해 인식하고 있지만 유아의 인성특성과 아무런 상관관계가 없는 것으로 나타났고, 인성교육개념 이해는 행동의 모델과 인성교육정도, 사회성과 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또, 인성교육정도는 안정성, 사려성, 사회성, 충동성과 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 유아인성교육에 대한 아버지의 하위변인인 인성교육의 필요성, 인성교육의 개념인식은 유아의 인성특성인 활동성, 지배성, 안정성, 충동성, 사려성, 사회성에 아무런 영향을 미치지 못했다. 하지만 아버지가 인성교육 활동을 많이 할수록 유아의 인성특성인 사려성과 사회성, 충동성에는 영향을 미치는 것으로 나타났다.
As the childhood is the more important than ever in personality formation, this study investigates on how father''s awareness impacts on the characteristics of children''s personality. In other words, this study explores the effects on the personality characteristics of children according to the awareness level of father, among the elements of home environments which directly impact on personality formation. Thus, the purpose of this study is to suggest the significant basic materials for realizing personality education. The research questions for this purpose are as follows. First, how is the awareness of father and the actual conditions on personality education? Second, how doesthe awareness of father toward personality education and the personality characteristics of children correlate? Third, how does the awareness of father toward personality education influence on the personality characteristics of children?
This study conducted survey targeting on 238 fathers of the children in the age of 3,4,5 attending in daycare centers and kindergartens located in Seoul and Gyeonggi-do. In order to explore the awareness of father toward personality education, the research tool of 박혜린(2013) was utilized in this study with the revision and supplement based on the tool of 류말순(2002), 임정렬(2002), 박경옥(2010), 원인숙(2011). In order to explore the personality characteristics of children, the research tool of 최혜경(2005) with the revision was utilized in this study based on the excerpt from강난기(1989) which was appropriate for children’s featureamong the tools developed by 정범모(1971), The results of this study can be summarized as follows. First, although fathers emphasize the significance of personality education, their understanding of the concepts and contents on personality education is found to fall short a bit. Given that the reason of the importance of personality education is the recovery from egocentrism (selfishness), the lack of morality, the loss of humanism, they mostly respond that the objective of personal education is personality formation. The main answer to thequestions of the proper period of personality education is the childhood as the critical period of personality formation. It is also found that the differences of value system from their wives rarely exist. Second, the content that should be strengthened by personal education is the education for correct value system. The important personality virtues are found to be honesty, human respect, etiquette in order. The future direction for personality education is found to develop natural personality program to which children can give attention for providing exact understanding for themselves and holistic human development to children. Third, the most influential factor for personality education at home is the value system of parents. It is found that parents mainly have much attention to personality education but they don’tknow specific ways so they conduct personality education through daily life guidance or leading by examples of parents. It is also found that they instruct their children focusing on basic daily habits among them. Fourth, regarding the necessity of parent education for personality education of children, most of them answer ‘it is very necessary’. They answer ‘I would like to attend’ if parent education is organized in children educational institutions. The most required parent education for personality education of children is ‘the knowledge on correct parental roles’. Fifth, as examining the average value of each characteristics of analyzing the personality characteristics of the children as research targets, it is found that the activity is 3.18, the dominance is 2.94, the stability is 2.94, the impulsiveness is 2.65, the thoughtfulness is 3.50, and the sociability is 3.91. Sixth, regarding the each sub-variables relationship with children personality education, it is found that the necessity of personality education is recognized but has no correlation at all with the personality characteristics of children. The understanding of the concept of personality education is found to have relationship with the model of behavior, the degree of personality education, and the sociability. In addition, the degree of personality education is found to have relationship with the stability, thoughtfulness, and impulsiveness. Seventh, the necessity of personality education and the conception recognition as the sub-variables of father’s awareness toward the personality education for children is found to have no relationship with the activity, dominance, stability, impulsiveness, thoughtfulness, sociality as the personal characteristics of children at all. However, it is found that it influences on the thoughtfulness, sociability, impulsiveness as father conducts much
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 1Ⅱ. 이론적 배경 51. 인성의 개념 51) 인성의 개념 및 유형 52) 인성교육의 개념 83) 인성교육의 덕목 102. 유아 인성교육 131) 유아 인성교육의 목적 132) 유아 인성교육의 필요성 143. 유아 인성교육에 대한 아버지의 역할과 인식 161) 유아인성교육에 대한 아버지의 역할 162) 유아 인성교육에 대한 아버지의 인식 19Ⅲ. 연구방법 211. 연구대상 212. 연구도구 233. 연구절차 264. 자료 분석 27Ⅳ. 연구결과 및 해석 281. 인성교육에 대한 아버지의 인식 및 실태는 어떠한가? 282. 인성교육에 대한 아버지의 인식과 유아 인성특성과의 관계는 어떠한가? 413. 인성교육에 대한 아버지의 인식이 유아의 인성특성에 미치는 영향은 어떠한가? 44Ⅴ. 논의 및 결론 481. 논의 482. 결론 및 제언 54참고문헌 58부 록 65ABSTRACT 74