본 연구는 직무 분석을 통해 보육교사의 영유아 건강관리 직무의 습득과 실행에 있어 전문적인 역량을 갖추기 위한 지침의 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해서 영유아 건강관리 직무 정의, 책무, 과업의 분석과 함께 실제 건강관리 직무를 수행하고 있는 보육교사들의 인식을 확인해 보고자 한다. 본 연구를 수행하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 수행하는 영유아 건강관리 직무에서 책무(Duty)와 과업(Task)은 무엇인가? 둘째, 직무분석 결과로 도출된 건강관리 책무(Duty)와 과업(Task)에 대한 보육교사의 인식은 어떠한가? 연구 방법은 크게 직무분석과 설문조사로 나뉘어 진행되었다. 첫째, 보육교사의 영유아 건강관리에 대한 직무를 분석함에 있어 DACUM(Developing A Curriculum)기법을 이용하였다. 실행과정은DACUM 위원회를 선정하여 총 2회에 걸친 전문가 워크숍과 3차에 걸친 이메일 피드백, 자문위원 3인의 2차례 자문을 통해 DACUM Chart를 완성하였다. 1차 워크숍에서는 보육교사의 영유아 건강관리 직무의 정의, 책무, 과업을 도출하였으며, 2차 워크숍에서는 관련 지식, 기술, 태도를 도출하였다. 도출된 과업을 바탕으로 보육교사의 영유아 건강관리 인식을 알아보고자 설문지를 개발하였다. 척도의 타당도를 검증하기 위해 탐색적 요인분석(Exploratory factor analysis)을 실시하였고, 신뢰도를 검증하기 위해 Cronbach''s alpha를 산출하였다. 둘째, 인식 확인을 위한 설문조사는 서울지역 어린이집에 근무하는 보육교사 200명을 할당표집으로 모집하여 실시하였다. 자료 분석은 SPSS WIN Program 23.0을 이용하였으며, 기술통계의 빈도분석 및 신뢰도와 타당도를 분석하였다. 설문지의 세 가지 변인인 직무의 중요도, 난이도, 교육의 필요성에 대한 인식의 정도는 평균과 표준편차로 분석하였다. 그리고 피어슨의 상관계수, 독립표본 t-검정, 일원분산분석, 던칸의 사후검증, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 직무분석을 통해 도출된 보육교사의 영유아 건강관리 직무의 정의는 “보육교사가 어린이집 건강관리 체계 내에서 영유아의 전반적인 건강관련 지식을 숙지하고, 상황에 적절하게 대처하여 영유아의 신체적, 정신적 발달을 지원하는 직무”이다. 이러한 정의를 토대로 내려진 5개 책무와 24개의 과업은 건강사정(4개), 건강문제 조치(6개), 문서 및 환경관리(7개), 건강 교육(4개), 교사의 자가 관리(3개)로 결정되었다. 둘째, 보육교사의 인식을 살펴본 설문조사 결과 감염성 질환과 관련된 과업의 중요도와 교사의 자가 관리에 대한 교육의 필요성이 높게 나타났다. 난이도에서는 감염성 질환에 걸린 영유아 돌보기 과업이 가장 어려운 과업으로 나타났다. 연구대상자의 일반적 특성에 따른 결과는 연령, 경력, 자격이 높을수록 특정 과업을 더 중요하게 생각하고, 어려움을 덜 느끼는 것으로 나타났다. 학력과 근무기관에 따른 차이에서는 중요도, 교육의 필요성, 난이도 모두 유의미한 차이가 없었다. 피어슨의 상관관계 분석에서는 모든 과업에서 중요도와 교육의 필요성이 정적 상관관계를 나타냈으며, 중요도와 난이도의 일부 요인에서 유의한 부적 상관관계를 보였다. 마지막으로 회기분석 결과에서는 각 과업의 중요도 인식이 높아질수록 교육의 필요성도 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 직무분석은 영유아의 건강을 보호하고, 보육교사의 정확한 직무수행을 돕고, 나아가 의료행위에 가까운 직무의 위험으로부터 보육교사들을 보호할 수 있는 사회안전망 구축의 토대가 될 것이다. 둘째, 유보통합을 앞두고 교육과정 등이 통합되는 현시점에서 건강관리 직무는 구체적인 분석이 이뤄지지 않았기 때문에 통합하는 과정에서 축소될 가능성이 높다. 따라서 직무 분석을 통한 충분한 논의가 필요하다. 셋째, 보육교사의 자격을 취득하기 위해 선행되는 표준교과개요의 현실적인 개정을 통해 보육교사의 정확하고 안전한 직무수행을 지원할 수 있을 것이다.
This study aims to provide preschool teachers with basic materials of guidelines requiring for professional competency in learning and implementing infant’s health management based on job analysis. For the purpose of this study, this research will inquire into the definition of job of infant’s health management as well as analysis of duty and task. This study will also confirm the awareness of preschool teachers who are carrying out health management duties in practice. The research problems for conducting this study can be summarized as follows: First, what are the duty and task of infant’s health management carried by preschool teachers? Second, what is the awareness of preschool teachers regarding duty and task of health management as a result of job analysis? The research method proceeded largely dividing into job analysis and questionnaire survey. First, this study counted on DACUM (Developing A Curriculum) method so as to analyze the duty of infant’s health management of preschool teachers. As for implementation process, DACUM Committee was selected and DACUM Chart was completed through 2 sessions of workshops of specialists, 3 occasions of email feedback activities ad 2 sessions of counseling with 3 advisers. In the first workshop, it was possible to draw conclusions regarding definition of job of infant’s health management of preschool teachers and the relevant duty and task. The second workshop dealt with related knowledge, skills and attitude. Based on the tasks drawn from the workshops, a questionnaire survey was developed in order to inquire into the awareness of preschool teachers regarding infant’s health management. Exploratory factor analysis was conducted so as to verify the validity of scales, and Cronbach''s alpha was computed for reliability verification. Second, the questionnaire survey was conducted to 200 preschool teachers working in Daycare centers located in Seoul based on quota sampling method (by type of Daycare center). As for data analysis, SPSS WIN Program 23.0 was used for frequency analysis and analyses of reliability and validity of descriptive statistics. As for the awareness degree regarding 3 variables of the questionnaire, such as importance of job, level of difficulty and necessity for education, it was analyzed based on mean and standard deviation. In addition, this study carried out Pearson correlation coefficient, independent samples t-test, Duncan’s post hoc test and multiple regression analysis. The research results are as follows: First, job of infant’s health management of preschool teachers based on job analysis can be defined as “job of which preschool teachers support infant’s psychosomatic development by being fully aware of overall health-related knowledge in the system of Daycare center regarding health management and properly coping with the situation”. As for 5 duties and 24 tasks drawn based on this definition, they were determined as health assessments (4), health problem measures (6), documents and environment management (7), health education (4) and self-management of teachers (3).Second, according to questionnaire survey on the awareness of preschool teachers, it turned out that the high score was with the importance of duty related to infectious disease and the necessity for education of self-management of teachers. As for the level of difficulty, the most difficult task turned out to be taking care of infants with infectious disease. As for the results by the general characteristics of research subjects, while their level of age, career and qualification was higher, they considered a specific task more important and felt less difficulty. As for the difference by academic level and working institution, there was no significant difference in all areas of importance, necessity of education and level of difficulty. As for Pearson correlation coefficient analysis, there was positive correlation between importance and the necessity of education in all areas of tasks, while there was a significant negative correlation between importance and the level of difficulty in some factors. Last, the results of regression analysis showed that while the awareness of importance of each duty was higher, the necessity of education also showed a higher rate accordingly. Based on the results, this study can draw conclusions as follows: First, job analysis will contribute to serving as a foundation of establishment of social safety net which allows protecting infant’s health, helping exact job performance of preschool teachers and safeguarding preschool teachers against job risk similar to medical practice. Second, in the actual moment in which the curriculum is in the unifying process of integration of early childhood education with childcare, there is a high probability of reduction of health management job because of the lack of concrete analysis regarding the fact. Third, it is required that a realistic amendment of standard curriculum outline which are preceded for qualification acquirement as preschool teachers must be implemented.
목차
Ⅰ. 서론 = 11. 연구의 필요성 및 목적 = 12. 연구 문제 = 4Ⅱ. 이론적 배경 = 51. 영유아 건강관리 = 51) 영유아 건강관리의 중요성 = 52) 영유아의 건강에 영향을 미치는 요인 = 7가) 신체적 요인 = 7나) 환경적 요인 = 72. 직무와 직무분석 = 81) 직무 = 82) 직무분석 = 93. 보육교사의 건강관리 직무관련 법과 규정 = 121) 보육교사의 건강관리 직무관련 법령 = 122) 국가직무능력표준(NCS)에서의 건강관리 직무 내용 = 173) 건강관리 직무관련 매뉴얼 = 224) 표준보육과정 건강영역의 건강직무 관련 내용 = 284. 선행연구 고찰 = 31Ⅲ. 연구 방법 = 361. 직무분석 절차 및 연구모형 = 362. 연구 대상 = 391) DACUM 위원회 = 392) 설문조사 대상자 = 413. 연구 절차 = 441) DACUM 직무분석 = 44가) 1차 DACUM 직무분석 = 46나) 2차 DACUM 직무분석 = 472) 설문조사 = 49가) 자료 분석 = 52나) 타당도 분석 = 53다) 신뢰도 분석 = 56Ⅳ. 연구 결과 = 571. DACUM 직무분석 = 571) 책무 1. 건강사정 = 592) 책무 2. 건강문제 조치 = 603) 책무 3. 문서 및 환경관리 = 634) 책무 4. 건강교육 = 655) 책무 5. 교사의 자가 관리 = 662. 영유아 건강관리에 대한 보육교사의 인식 = 671) 영유아 건강관리 책무와 과업에 대한 평균과 표준편차 = 68가) 영유아 건강관리 과업별 중요도 = 68나) 영유아 건강관리 과업별 교육의 필요성 = 70다) 영유아 건강관리 과업별 난이도 = 72라) 영유아 건강관리 과업일람표 = 732) 일반적 특성에 따른 차이 = 75가) 연령에 따른 차이 = 77나) 보육경력에 따른 차이 = 80다) 학력에 따른 차이 = 83라) 자격에 따른 차이 = 86마) 근무기관에 따른 차이 = 893) 중요도, 교육 필요성, 난이도에 따른 상관관계 = 924) 영유아 건강관리 책무별 영향관계 = 93가) ''문서 및 환경관리'' 교육 필요성에 미치는 영향 = 93나) ''건강문제 조치'' 교육 필요성에 미치는 영향 = 94다) ''건강교육'' 교육 필요성에 미치는 영향 = 95라) ''교사의 자가 관리'' 교육 필요성에 미치는 영향 = 96마) ''건강사정'' 교육 필요성에 미치는 영향 = 97바) ''문서 및 환경관리'' 난이도에 미치는 영향 = 98사) ''건강문제 조치'' 난이도에 미치는 영향 = 99아) ''건강교육'' 난이도에 미치는 영향 = 100자) ''교사의 자가 관리'' 난이도에 미치는 영향 = 101차) ''건강사정'' 난이도에 미치는 영향 = 102Ⅴ. 결론 = 1031. 요약 및 논의 = 1032. 제언 = 109