2014년 첫 미용사(네일) 국가자격시험이 실시되고 네일의 제도권 진입에 대한 기대감이 높아졌으나, 자격시험의 전반적인 출제 문제들이 네일과 연관된 지식 및 현장 실무와 상관없는 지식을 요구하는 문항이 많다는 문제점이 제기되고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 현행 미용사(네일) 국가 자격시험의 출제 기준에 대한 네일 종사자의 인식과 실제 현장 활용 정도에 대한 실제적 차이를 파악함으로써, 현장 중심적인 자격시험이 될 수 있도록 방향을 제시하고, 네일의 기술적인 상향화를 위한 업그레이드된 기능장 시험의 필요성과 기본 조건에 대한 현업 종사자들의 인식을 알아보는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 연구 대상은 네일숍과 네일 산업 관련 종사자들 120명을 대상으로 유효표본 110부를 SPSS 23.0 통계 프로그램을 사용, 빈도분석 및 다중응답을 실시하고, 척도의 신뢰도를 검정하기 위해 Cronbach''s alpha 계수 산출, 기능장 시험에 대한 인식 경향을 알아보기 위해 교차분석을 실시하였다. 필기시험과 실기시험, 모두에서 추가과목에 대한 필요성이 요구되었으며, 필기시험에서는 네일 재료학과 미용 서비스학, 실기시험에서는 손과 발의 각질관리, 네일 드릴 사용에 관한 과목이 필요하다는 응답이 나왔다. 국가자격시험 시행 이후 인식의 변화는 타 미용 산업과 별도 분리된 네일 미용 산업의 전문성이 인정되고, 네일 미용인으로서의 자긍심이 높아졌다는 긍정적인 응답이 나왔고, 시험 시행 이후에도 실제 현장에서의 우수한 서비스를 위한 기술적인 투자 필요성이 높다고 나타났다. 또한 미용사(네일)에서의 ‘기능장’ 자격에 대한 니즈가 높게 나타났으며, 네일 기능장 자격시험 응시를 위한 경력 요건에 대한 인식 조사에서, 고경력자일수록 시험 응시를 위한 기본 경력이 높아야 한다고 응답하였고, 그만큼 만족스러운 서비스를 위한 기술력을 쌓기 위해서는 충분한 교육과 숙련 시간이 필요한 것으로 조사되었다. 결론적으로 현행 자격시험은 현장에서 필요성이 높은 네일에 관한 지식을 중심으로 필기시험 출제 기준의 항목별 보완과 비중 조정이 필요하며, 실기 항목에서도 손발의 각질관리, 드릴 등의 현장에서의 활용도가 높은 기술에 대한 항목이 추가 보완된다면 보다 현실적이고 실용적인 자격시험 제도로서 올바르게 자리 잡을 수 있을 것이라 사료된다. 또한 경쟁력 있는 네일 서비스 상향화를 위해 향후 네일 기능장 자격제도의 도입으로 네일 전문가들의 끊임없는 기술 발전을 이끌어 내어 네일 산업의 전반적인 발전을 가져올 것이라 기대된다.
The first test for the national certification of nail technician was held on 2014 and the expectations for nails to enter the regulatory system was at large, but there are problems arising that the overall questions of the certification test require knowledge irrelevant to nail related information nor actual practice. Therefore, the purpose of this study is to grasp the actual differences in the perception of nail related workers and actual level of practice of the current national certification test standards for nail technician in order to present a direction for the test to be practicality driven, and to find out the perceptions of currently working nail experts on the basic standards and necessity of an upgraded functionality test for technically improvement of nails. 120 workers in the nail industry and nail shops were selected as the subjects of this study, and 110 valid samples were processed with the SPSS 23.0 program for frequency analysis and multiple responses, while a Cronbach’s alpha coefficient was calculated to verify the reliability of the scale and a cross analysis was conducted to find out the tendency of perceptions on the functionality test. There were a need for additional subjects on both the written exam and practice exam, and there were responses saying that the written exam needs to cover nail materials and beauty services, and the practical exam needs to cover dead skin cell care of hands and feet and usage of nail drills. The change in perceptions after the execution of the national certification test showed positive responses such as the profession of nail related beauty being acknowledged separate from other fields of beauty, and that the pride as nail technicians have become increased, and there were needs for technical investments for superior services at practical fields even after the exams were carried out. Also, there were high needs for a ‘master’ certification of nail technicians, and in the perception survey on the experience qualifications for a nail master’s certification test, more experienced nail technicians responded that the basic experience qualifications for the test should be high, and it was shown that sufficient training and time for practice is required in order to accumulate techniques for that much of a satisfactory service. In conclusion, the currently running certification test needs supplement and adjusted per subject of the written exam focused on nail related knowledge which is highly needed in the practical field, and if the practical exam is also supplemented with subjects on techniques such as dead skin cell care of hands and feet as well as usage of drills, the test is expected to properly position itself as a more real and practical certification test. In addition, in order to enhance the level of competitive nail services, a certification test for a master should be introduced to derive continuous technical development of the experts which can lead to an overall development of the entire industry.
I. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 6II. 이론적 배경 71. 국가자격증 제도 71.1 정의 및 목적 71.2 검정 기준 및 응시 자격 92. 한국의 미용사(네일) 국가 자격 시험 142.1 검정 방법 142.1.1 필기 시험 152.1.2 실기 시험 203. 미국의 네일 미용사 국가 기술 자격 제도 233.1 미국의 네일 관련 자격증 243.1.1 네일 업무의 범위 253.1.2 New York 주의 검정 방법 26III. 연구 방법 301. 연구대상 및 자료 수집 302. 연구 방법 313. 자료 분석 방법 33IV. 연구 결과 341. 인구 통계학적 분석 342. 미용사(네일) 국가 자격 시험에 대한 전반적 인식 353. 국가 자격 필기 시험에 대한 전반적 인식 384. 국가 자격 실기 시험에 대한 전반적 인식 445. 국가 자격 시험 개선에 대한 인식 486. 국가 자격 기술 자격 시험 시행 이후 인식 변화 567. 네일 미용 추가 교육의 필요성 588. 네일 기능장 자격에 관한 인식 64Ⅴ. 결론 및 고찰 68참고 문헌 70부 록 72국 문 초 록 82Abstract 84