최근 우리나라 대학생은 취업난으로 졸업과 사회·경제적인 독립도 늦어지고 있다. 저성장과 정년 보장으로 청년 일자리는 더욱 감소하고 있어서 대학생이 겪는 심리적인 불안도 증가되고 있다. 본 연구에서는 진로동기를 변수로 추가하여 계획행동이론을 확장시켜 연구모형을 구상하였다. 이를 통해 항공서비스 전공 대학생의 진로탐색 행동의도에 대한 의사결정과정에 미치는 요인을 살펴보고자 하였다. 연구 대상은 수도권에 위치한 항공서비스학과의 대학생 314명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 이론을 바탕으로 설정된 연구모형에 대해서 확인적 요인분석을 실시하여 측정모형의 타당성과 신뢰성을 확인하였다. 둘째, 가설검증을 위한 구조모형 분석을 통해서 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제가 진로탐색 행동의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 추가변수로 도입된 진로동기 중에서 진로통찰력은 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 진로정체성은 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 진로탐색 행동의도에 미치는 영향력은 지각된 행동통제, 태도, 진로정체성, 진로통찰력, 주관적 규범의 순서로 나타났다. 이는 항공서비스 전공 대학생의 진로탐색 행동의도에는 개인의 선호도, 주변의 영향력과 대인 관계, 진로동기보다는 진로탐색을 하면서 본인이 쉽거나 어렵다고 느끼는 정도가 더 중요하다고 할 수 있다. 이와 같은 실증 분석을 통해서 확장된 계획행동이론은 대학생의 진로탐색 행동의도를 이해하는데 적합하다고 확인할 수 있었다. 이를 통해서 도출된 주요한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 항공서비스 전공 대학생을 대상으로 계획행동이론을 처음으로 적용하여 연구하였다는데 의의가 있다. 둘째, 계획행동이론에 진로동기를 추가하여 이론 모델을 확장·심화하였다. 셋째, 진로지도 및 상담프로그램 개발과 활용에 실질적인 도움을 줄 것으로 예상된다.
In Korea, due to the unemployment crisis, university students’ graduation and social/economic independence are becoming late. Owing to low growth and guaranteed retirement age, the number of jobs for young people is decreasing more, which increases university students’ psychological anxiety even more. This study, by using career motivation as an additional variable, expanded the theory of planned behavior to make a research model. In this way, this study tried to examine the effects of the decision-making process of university students majoring in airline service on career search behavior intention. A survey was conducted targeting 314 university students in the capital area majoring in airline service. The study results can be summarized as below. First, confirmatory factor analysis was conducted on the research model set based on the theory to confirm validity and reliability of the measurement model. Second, structural model analysis for hypothesis verification was conducted to find out that attitude, subjective norm, and perceived behavior control had positive effects on career search behavior intention. Third, of career motivation additionally introduced as an additional variable, career insight turned out to have a positive (+) effect and career identity a negative (-) effect. Lastly, the influence of perceived behavior control on career search behavior intention was the highest, followed by attitude, career identity, career insight, and subjective norm. This result indicates that, in career search behavior intention, how students feel during career search is more important than individual preference, circumstances, human relations, or career motivation. The results of the empirical analysis show that the expanded theory of planned behavior is appropriate in understanding university students’ career search behavior intention. Thus, main implications can be derived as below. First, this study has a meaning in that it applied the theory of planned behavior to university students majoring in airline service for the first time. Second, this study added career motivation to the theory of planned behavior to expand and intensify the theoretical model. Third, the study results are expected to contribute to developing and utilizing career guides and counseling programs.