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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김홍범 (한국해양대학교, 한국해양대학교 대학원)

지도교수
공길영
발행연도
2016
저작권
한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Vessels are audited at regular intervals for the maintenance of various functions according to the Ships Safety Act. For a docking survey, the vessel maintains a minimum amount of fuel oil, ballast water, etc. and is in a status similar to a light weight status so has a high center of gravity than a normal sailing condition.
The ship shall undertake the voyage to be docked. The vessel needs to turn due to an action of avoiding the dangerous obstruction that may result from during sailing or due to an action for altering course and may occur to the risk of heeling depending on the degree of turning. If the stability is not good during turning, it may lead to major accidents such as sinking or capsizing.
In this paper, we selected 2 passenger ships(Seokyung Island, Seokyung Paradise) and 2 training ships(Hanwoori, Hanbada) to perform a study on the heeling angle during turing for passenger type vessel in lightship condition.
Of 4 kinds of turnings in the light ship condition of the passenger type vessel, the heeling angle formula (A heeling angle formula during turning of passenger ship based on IMO stability criteria, modified heeling angle formula during turning of passenger ship based on IMO stability criteria, a heeling angle formula in steady turning and heeling angle formula taken account of drift angle in steady turning) the heeling during turing was calculated according to GoM, the speed, and the speed length ratio.
The heeling angle calculation during turning was verified through an experiment of the real vessel: training ships “Hanwoori” and “Hanbada”. Average value was calculated through L/B based on selected vessel, the heeling angle during turning calculated for universalization and the numerical result was compared and analyzed.
The GoM, the speed, and the speed length ratio were presented that can meet the heeling less than 10 degree during turning, presented in the IMO stability criteria in the light ship condition of the G/T 4,000 ~ 6,000 ton class, L/B≒5 passenger type vessel.

목차

제1장 서론 1
1.1 연구 배경 및 목적 1
1.2 연구 방법 및 내용 2
제2장 여객선의 선회 중 횡경사 계산 이론 6
2.1 선박 고정 좌표계 정의 6
2.2 복원성의 개요 6
2.2.1 복원성의 원리와 개념 7
2.2.2 초기 복원력 8
2.2.3 정적복원력곡선도와 동적복원력 10
2.2.4 IMO 복원성 성능기준 13
2.3 선회 중 횡경사 계산식 14
2.3.1 IMO 복원성 성능기준 선회 중 횡경사 계산식 15
2.3.2 정상 선회 중 외방경사 이론식 16
2.3.3 편각을 고려한 선회 중 외방경사 이론식 18
2.3.4 선회 중 횡경사 계산을 위한 자료 20
제3장 여객선형의 선회 중 횡경사각 계산 21
3.1 대상 선박의 제원 21
3.1.1 서경 아일랜드호 21
3.1.2 서경 파라다이스호 23
3.1.3 실습선 한우리호 24
3.1.4 실습선 한바다호 25
3.2 계산식별 선회 중 횡경사각의 비교 분석 26
3.2.1 서경 아일랜드호의 횡경사각 계산 26
3.2.2 서경 파라다이스호의 횡경사각 계산 30
3.2.3 실습선 한우리호의 횡경사각 계산 33
3.2.4 실습선 한바다호의 횡경사각 계산 36
3.3 GoM, 선속, 속장비에 따른 횡경사각 비교 분석 39
3.3.1 GoM에 따른 횡경사각 계산 39
3.3.2 선속에 따른 횡경사각 계산 47
3.3.3 속장비에 따른 횡경사각 계산 53
제4장 실선 실험을 통한 검증 및 종합 분석 61
4.1 실습선 한우리호 실선 실험 61
4.1.1 실험 개요 61
4.1.2 실험 결과 62
4.1.3 실험 당시 횡경사와 각 계산식 계산 결과 비교 64
4.2 실습선 한바다호 실선 실험 67
4.2.1 실험 개요 67
4.2.2 실험 결과 68
4.2.3 실험 당시 횡경사와 각 계산식 계산 결과 비교 70
4.3 종합 분석 73
4.3.1 GoM과 선속에 따른 횡경사각 계산 종합 분석 73
4.3.2 속장비에 따른 횡경사각 계산 종합 분석 76
제5장 결론 78
참고문헌 81

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