본 연구는 공립유치원 방과 후 과정에 대한 어머니의 인식 및 개선요구를 알아보는 것을 목적으로 하며, 어머니의 연령, 학력, 취업여부, 기관유형, 자녀성별, 자녀연령 등 배경변인에 따른 차이를 알아보고자 한다.
이와 같은 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 공립유치원 방과 후 과정에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 배경변인*에 따라 어떠한 차이가 있는가? 1-1. 방과 후 과정 필요성에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 1-2. 방과 후 과정 교육활동에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 1-3. 방과 후 과정 운영방식에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 2. 공립 유치원 방과 후 과정에 대한 어머니의 요구는 어떠한가? 배경변인*에 따라 어떠한 차이가 있는가?
*어머니의 연령, 학력, 취업여부, 기관유형, 자녀성별, 자녀연령 본 연구대상은 전라북도 군산, 익산, 전주시의 공립유치원에 다니면서 방과 후 과정에 참여하고 있는 만 3세~만5세 유아의 어머니 307명이다. 먼저, 전주 3기관(병설,단설), 익산 3기관(병설,단설), 군산 2기관(병설, 단설) 총 8기관을 임의선정 한 후, 기관 당 만3세, 4세, 5세 어머니 각 15명씩 총 360명을 무작위로 표집 하였다. 이중 320명이 응답하였고 응답이 불충분한 경우를 제외한 307명을 최종 분석하였다. 본 연구에서는 오유숙(2014), 이현선(2009)의 설문지를 근거로 본 연구자가 수정, 고안한 설문지를 사용하였다. 연구자가 시안을 작성한 후 유아교육 전공 교수 2인과 현장경력 5년 이상의 교사 2인에게 내용 타당도를 검증받았으며, 예비조사를 통해 문항을 확정하였다. 설문지는 어머니에 대한 일반적 배경 6문항, 방과 후 과정에 대한 어머니의 인식 22문항, 방과 후 과정에 대한 어머니의 개선요구 2문항, 총30문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 공립유치원 방과 후 과정에 대한 어머니의 인식 및 요구를 알아보기 위해 문항별로 빈도와 백분율을 산출하고 5점 척도의 경우 1~5점 배점하여 평균 및 표준편차를 산출하였다. 또한 배경 변인별에 따른 차이를 알아보기 위한 χ2검증(chi- Square Teats) 또는 t검증이나 F검증을 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 공립유치원 방과 후 과정에 대한 어머니의 인식은 다음과 같다. 공립유치원 방과 후 과정의 필요성, 방학동안 운영의 필요성, 특성화 활동의 필요성 에 대한 어머니의 인식수준은 매우 높으며, 필요한 이유에 대해서는 ‘유아에게 많은 경험을 제공하기 위해서’와‘어머니가 안심하고 일 할 수 있기 때문에’ 라는 인식이 높았다. 또한 공립 유치원 어머니들은 대부분 방과 후 과정의 교육계획안 내용이‘방과 후 과정만 할 수 있는 내용이 잘 나와 있다’고 인식하였다. 방과 후 과정의 교육방향은 ‘교육과 보육이 함께 이루어져야 한다’로 인식하였고, 방과 후 과정의 교육활동 내용으로는‘오전교육활동과 별도의 방과 후 과정 교육활동으로 편성?운영’,방과 후 과정의 방학 중 교육활동내용으로는 ‘방학동안 별도의 교육 활동을 편성?운영’해야 한다고 인식하였다. 또한, 방과 후 과정의 특성화 활동에서‘무용,체육,수영 등 신체활동’이 이루어졌으면 하는 인식이 많았다. 또한,‘신체활동’과 ‘미술 활동’이 방과 후 과정 교육활동 내용에 필요하다는 인식이 대다수 이었으며,‘탐구심과 창의 적인 사고를 발달시키는 활동’이 방과 후 과정 교육활동에서 가장 강조되어야 한다고 인식하였다. 특성화 활동이 필요 한 이유에 대서는 ‘다양한 경험을 할 수 있어서’라는 인식이 높았으며, 병설의 경우 단설보다 높게 인식하고 있었다. 방과 후 과정의 운영방식에서 어머니들은 대부분 방과 후 과정 운영시간이 ‘적절하다’고 인식하였으며, 학급편성은 ‘각 연령별로 따로 학급편성’이 가장 적절하다고 인식하였다. 한편, 낮잠 및 휴식시간은 ‘유아의 요구에 맞춰서 개별적으로 필요’하다고 인식하였으며, ‘가정통신문, 쪽지’등이 부모와의 연계방법으로 가장 적절하다고 인식하였다. 안전사고 운영방식으로는 ‘유아에게 안전에 대한 기초지식과 응급 처지 법 인식’과 ‘안전을 위한 지도방법’을 철저히 하는 것으로 인식하였다. 실내는 ‘방과 후 과정 전용교실’, 실외는 ‘대근육 운동영역’의 시설?설비가 가장 필요하다고 인식하고 있었다. 교사배치방법으로는 ‘방과 후 과정 교사가 담당하되 특성화 교육은 특성화 강사가 담당’하는 것을 가장 적절하다고 인식하였다. 교사의 자질은 ‘유아에 대한 바람직한 인성을 가진 교사’가 가장 중요하다고 인식하였으며, 38세 이하의 어머니 인식수준이 다른 연령에 비해 낮았다.
둘째, 공립유치원 방과 후 과정에 대한 개선요구에 대한 어머님의 인식은 다음과 같다. 공립유치원 방과 후 과정에서 대부분의 어머니들은 ‘교사 1인당 수가 많다’를 만족스럽지 못하다고 인식하고 있었다. 또한, 개선되어야 할 요구사항으로 ‘행?재정적 지원의 확대’와 ‘교사 1인당 유아의 수 조절’에 대해 많이 인식하였다. 38세 이상의 어머니의 인식 수준이 가장 높았으며, 단설의 경우 병설보다 어머니의 인식 수준이 더 높게 나타났다.
The objective of this study is to find out mothers'' perceptions and improvement needs about after-school courses in public kindergartens, and the differences depending on background variables such as mothers'' age, educational background, job, type of institution, children gender, children age. Subjects for inquiry depending on this objective are as follows. 1. How are mothers'' perceptions about after-school courses in public kindergartens? What differences are there depending on background variables? 1-1 How are mothers'' perceptions about necessity of after-school courses? 1-2 How are mothers'' perceptions about educational activities of after-school course? 1-3 How are mothers'' perceptions about operating systems of after-school courses? 2. How are mothers'' needs about after-school courses in public kindergartens? What differences are there depending on background variables? The study was conducted for 307 mothers of infants aged 3 to 5 participating in after-school courses in public kindergartens located in Kunsan, Iksan, and Jeonju, Jeollabukdo. In the study, the questionnaires that the present researcher modified and designed based on the questionnaires of Oh Yu Sook(2014) and Lee Hyun Sun(2008) were used. The collected data was analyzed using SPSS program. To find out mothers'' perceptions and needs about after-school courses in public kindergartens, frequency and percentage of each item were calculated, and mean and standard deviation were produced in the range of 1 to 5 point. To find out the differences depending on background variables, χ2 test, t test, or F test was conducted. The results of the study are as follows. First, mothers'' perceptions about after-school courses in public kindergartens are as follows. Mothers'' level of perception about necessities of after-school courses in public kindergartens, operation during the vacation, and specialized activities was very high. And to the reason why it is necessary, most of them answered like this, ''to provide infants with more experiences'' and ''because mothers can work in relief.'' Most of the mothers of public kindergartens received education plans about after-school courses, and recognized that ''the plans include contents only for after-school courses.'' They also recognized the educational directions of after-school courses as ''for both education and child-care,'' the composition of educational activities as ''the formation and operation of morning educational activities and separate after-school educational activities,'' and the composition of educational activities during the vacation as ''the formation and operation of separate educational activities.'' As for the contents of specialized activities, most of them recognized that ''physical activities such as dancing, physical education, and swimming should be conducted.'' Most of them thought that ''physical activities'' and ''art activities'' should be included in educational activities, and ''activities to develop inquiry and creative thinking'' should be emphasized. As for the reason for the necessity of specialized activities, most of them responded like this, ''because of various experiences''. The perception in kindergartens attached to elementary schools was higher than that in independent kindergartens. As for the operating system of after-school courses, most of the mothers recognized that operating time was appropriate and ''the class composition depending on age'' was most proper. Meanwhile, nap and break time was recognized to be ''individually needed according to infants'' needs.'' And they recognized that kindergarten newsletters or notes were most appropriate as a way of association with parents. As for the operating system of safety accident, they recognized that it was important ''to teach infants the basic knowledge about safety and the first aid training,'' and ''to follow the guidances for safety.'' Meanwhile, they recognized that ''the classroom only for after-school courses'' indoors and the facilities for ''gross motor'' were most needed. As for a way to assign teachers, they recognized that it was most appropriate ''that the teachers for after-school courses were in charge, but specialized education was conducted by specialized instructors.'' As for teachers'' qualifications, ''teachers with desirable personality toward infants'' were recognized to be most important, and the level of perception of mothers under 38 were lower than that in other age ranges. Second, mothers'' perception about improvement needs about after-school courses in public kindergartens are as follows. Most of the mothers recognized ''the number of students per teacher is too large'' as unsatisfactory. And, they recognized ''expansion of administrative and financial support'' and ''control of the number of students per teacher'' as improvement needs. The level of perception of mothers under 38 was highest, and the level in independent kindergartens was higher than that in kindergartens attached to elementary schools.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 유치원 방과 후 과정의 개념 52. 유치원 방과 후 과정의 유형 73. 유치원 방과 후 과정의 운영 91) 유치원 방과 후 과정의 일과운영 102) 유치원 방과 후 과정의 특성화 프로그램 113) 유치원 방과 후 과정의 안전 및 시설설비 124) 유치원 방과 후 과정의 부모와의 연계 144. 유치원 방과 후 과정에서의 교사의 역할 155. 선행연구 고찰 18Ⅲ. 연구 방법 191. 연구 대상 192. 연구 도구 203. 연구 절차 211) 예비 조사 212) 본 검사 213) 자료 분석 21Ⅳ. 연구 결과 및 해석 221. 공립유치원 방과 후 과정에 대한 어머니의 인식 222. 공립유치원 방과 후 과정에 대한 어머니의 개선요구 55Ⅴ. 논의 및 결론 611. 요약 및 논의 612. 결론 및 제언 67