본 연구는 협동적 푸드아트 활동이 유아의 창의성, 자기효능감, 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 연구목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 협동적 푸드아트 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 협동적 푸드아트 활동이 유아의 자기효능감에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 협동적 푸드아트 활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한 가?
본 연구의 대상은 J시에 소재한 A유치원 만 5세 1개 반 유아 22명과 B유치원 만 5세 1개 반 유아 22명으로 총 44명이다. 2개 학급을 실험집단과 통제집단으로 임의 배정하였다. 연구도구로는 전경원(2010)의 유아 종합 창의성 검사도구(K-CCTYC), 전인옥(1996)의 유아 자기효능감 검사도구, 김영옥(2003)의 유아 친사회적 행동 평정척도를 사용하였다. 본 연구는 문헌 및 선행연구 고찰을 통해 예비연구, 검사자 훈련 및 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 총 16주에 걸쳐 진행되었으며, 2015년 9월 30일부터 2015년 12월 18일까지 총 12주간 실험집단에 대해 협동적 푸드아트 활동을 실시하였다. 본 연구의 협동적 푸드아트 활동은 누리과정(교육과학기술부, 2012)의 생활주제 및 주제를 고려하여 조혜진(2015)과 지현주(2012)의 연구를 근거로 연구자가 고안한 것으로 1주를 기본단위로 계획하기 - 밑그림그리기 - 표현하기 - 공유하기의 4단계로 구성되어 있다. 계획하기는 월요일에 실시하며 표현주제에 따라 팀을 구성하고 표현내용 및 재료를 계획하는 단계이다. 밑그림그리기는 화요일과 수요일 자유선택활동 시간에 실시하며 계획하기에서 정했던 표현주제에 맞는 밑그림을 그려보는 단계이다. 표현하기는 목요일에 실시하며 각 표현주제별로 선정된 밑그림을 가지고 표현해보는 단계로 작품이 완성 되면 교사가 사진을 찍어 주고 완성 된 작품의 식재료 중에서 먹어 볼 수 있는 재료들은 함께 시식해 본다. 공유하기는 금요일에 실시하며 협동적 푸드아트 활동의 결과물인 작품사진으로 팀별 설명판을 만들어 소개하고 감상하며, 공유할 수 있도록 하는 단계이다. 실험처치 후 자료분석은 SPSS 21.0을 사용하여 실험집단과 통제집단의 동질성을 확인하여 사전검사와 사후검사 결과의 평균과 표준편차를 산출하고, 증가분에 대한 t-검증을 실시하였다.
본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동적 푸드아트 활동은 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 등 모든 하위요인에 걸쳐 창의성 증진의 효과를 갖는다. 둘째, 협동적 푸드아트 활동은 유아의 인지적 효능감, 신체적 효능감, 사회ㆍ정서적 효능감 등 모든 하위요인에 걸쳐 자기효능감 증진의 효과를 갖는다. 셋째, 협동적 푸드아트 활동은 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절 등 모든 하위요인에 걸쳐 친사회적 행동 증진의 효과를 갖는다.
The aim of this research is to investigate the effect of cooperative food art activities on young children’s creativity, self-efficacy, prosocial behavior. Here are specific research theme following the research purpose.
1. What is the effect of Cooperative Food Art Activities on young children’s creativity? 2. What is the effect of Cooperative Food Art Activities on young children’s self-efficacy? 3. What is the effect of Cooperative Food Art Activities on young children’s prosocial behavior?
The subjects of this research are 44 number of 5-year-old young children, 22 from a class of kindergarten A and another 22 from another class of kindergarten B, both are in J city. These 2 classes were randomly assigned into one experimental group and one control group. Research tools are Comprehensive creativity testing tool for young children(K-CCTYC) of Jeon’s, Kyeong won(2010), Young children self-efficacy testing tool of Jeon, In ok‘s(1996), Young children prosocial behavior rating scale of Kim, Young ok''s(2003). This research was executed for 16 weeks total, following this program order: preliminary research, inspector training, preliminary inspection, teacher training, pretest, experiments and post test, which is considered based on preceding research. The experimental group was conducted Cooperative Food Art Activities for 12 weeks, from September 30th 2015 to December 18th 2015. Cooperative Food Art Activities of this research consist of 4 steps, plan - rough sketch - express ? share during 1 week, which is designed by researcher after considering the theme of Nuri Curriculum(Ministry of Education, Science and Technology, 2012) and the research of Cho, hye Jin(2015) and J, Hyun Ju(2012). On Monday, we start from “plan” step, which is to make team and decide drawing topic and ingredients to use. On Tuesday and Wednesday, subjects draw “rough sketch” according to the topics that they decided during planning. On Thursday, in “express” step, subjects express and complete their rough sketch and teachers make pictures of each pieces. Young children also can taste ingredients they used for their drawing. On Friday, sharing step, subjects make team exhibition panel with the picture of their pieces, cooperative food art activities result, to introduce and share their drawing. After all experiments steps, for data analysis, we confirmed homogeneity of experimental group and control group, calculated average and standard deviation of pretest and post test result, and conducted t-test for the difference between groups using SPSS 21.0.
Here are the results of this research. First, Cooperative Food Art Activities have effect on the increase of creativity, throughout all of its sub elements, including fluency, flexibility, creativity, imagination. Second, Cooperative Food Art Activities have effect on the increase of self-efficacy of young children, throughout all of its sub elements, including cognitive, physical and social-emotional efficacy. Third, Cooperative Food Art Activities have effect on the increase of prosocial behavior, throughout all of its sub elements, including leadership, assistance, communication, consideration, accessing, sharing, empathy and controling emotion.
목차
Ⅰ.서론1. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경1. 협동적 푸드아트 활동 92. 유아의 창의성 203. 유아의 자기효능감 294. 유아의 친사회적 행동 41Ⅲ. 연구 방법1. 연구 대상 502. 연구 도구 513. 연구 절차 594. 자료 분석 74Ⅳ. 결과 및 해석1. 협동적 푸드아트 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향 752. 협동적 푸드아트 활동이 유아의 자기효능감에 미치는 영향 783. 협동적 푸드아트 활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향 80Ⅴ. 논의 및 결론1. 요약 및 논의 852. 결론 및 제언 101