최근 대학의 세무회계 교육은 양적인 증대뿐만 아니라 질적인 향상이 요구되고 있어 세무회계 교육의 질적 향상을 고려할 필요가 있다. 이 문제를 개선하기 위하여 제안된 고객만족 회계는 학교에서 학생들의 개인 특성, 학교의 교육 환경요인, 교수 교육기법, 사회 환경 필요성의 다양한 분석, 학생들은 합리적인 의사결정을 하기 위해 많은 양의 회계 정보와 적시성을 요구하고 있다. 본 연구는 회계분야 중 세무회계의 중요성이 점차 높아지고 있는 현실에서 4년제 대학의 회계학을 전공한 학생을 대상으로 세무회계 만족도에 대한 실태를 파악하고 회계교육에서 학생 개인의 학습태도, 학교 교육의 환경 및 교수 수업기법 그리고 사회적인 필요성과 세무회계 만족도의 상관관계, 그리고 이런 요인이 세무회계 만족도에 영향을 미치고 있는지를 확인하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 세무회계를 수강하는 학생의 개인 학습태도, 학교 교육환경, 담당교수 수업기법, 사회적인 세무회계 필요성 등 4개의 요인별로 조사하여 분석하였다. 본 연구결과는 중국의 네이멍구지역 4년제 대학 세무회계학 교육만족도에 관한 기초자료를 제공하고자 한다. 이 목적을 달성하기 위해 수집한 자료는 통계 패키지인 SPSS프로그램을 이용하여 분석하였다. 요인분석을 통해 나누어진 각 구성요소의 타당성을 검증하기 위해 Cronbach’s α값을 이용한 신뢰도분석도 실시하였다. 그리고 요인분석을 통한 요인점수를 바탕으로 종속변수를 이해도와 학습만족도로 설정하고 독립변수를 개인 학습태도, 학교 교육환경, 교수 수업기법, 사회적인 필요성으로 설정하였으며 피어슨 상관관계분석과 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 개인 학습태도, 학교 교육환경, 교수 수업기법, 사회적인 필요성이 이해도 및 학습만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미친 것으로 나타났다. 구체적으로 적극적인 개인 학습 태도, 학교의 더 좋은 교육환경, 세무회계 상관 자격증에 대한 요구, 전문기술에 대한 훈련 및 학습, 많은 자격증 시험과 강화한 교육, 수업을 위해 더 충분한 준비, 학생에게 더 많은 실무 연습 및 학생의 공부 과정에서 난제를 적극적으로 해결해 주며 시험문제 중 난점부분의 더 자세한 설명, 사회적인 세무회계에 대한 필요가 세무회계에 대한 이해도와 학습 만족도를 높일 것이라고 유추할 수 있을 것이다.
Nowadays, the education of tax accounting not only focuses on the number, but also the quality of their students. So we should take the quality factor into account in university education of tax accounting. In order to improve the quality of students in this area, we come up with the idea that tax accounting education should focuses on the satisfaction of students which mainly includes the personality of students, the school environments, the teaching methods, as well as the needs of the whole society. As the tax accounting is becoming more and more important in accounting area, this study analyzes the satisfaction degree of a 4-year university tax accounting majors. In the course of accounting education, many factors can be considered such as attitudes of students, school environments, teaching methods, as well as the needs of the whole society. This study mainly wants to find the influence of these four factors on the satisfaction degree of tax accounting education. The result of this study mainly from the investigation of the basic information on the accounting teaching in a university of Inner Mongolia Autonomous Region in China. In this course, I collect many materials, also use the SPSS to do the analyses. Meanwhile, in order to make sure the verification is feasible, I also use the analyses of those key factors to get the Cronbach''s α figure and to give the related and regression analysis of the above four factors. The major findings of the results research are as follows. First, the student''s personal character is related to the genders of their academic performance. The more active to learn, the better performance. Second, the school''s educational environments have an indirect effect on the students, academic achievements and their academic satisfaction. In fact, a better school environment plays an important role to the students, performance such as their attendance, their attitudes towards study and teachers. Finally, as for social needs, it shoulders the prospects for the development of the tax accounting education. So the educators are advised to develop diverse programs to enhance the effectiveness of tax education.
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구의 배경 및 목적 1제 2 절 연구의 방법 및 구성 2제 2 장 이론적 배경 5제 1 절 세무회계의 개념 5제 2 절 이해도와 만족도의 개념 6제 3 절 중국의 회계학 교육의 발전과정 및 현황 9제 4 절 선행 연구의 검토 15제 3 장 연구의 설계 19제 1 절 연구모형 19제 2 절 연구가설의 설정 19제 3 절 변수선정 및 설문의 구성 21제 4 절 표본의 선정과 처리 241. 표본의 선정 242. 표본의 처리 26제 4 장 실증분석 및 가설검증 27제 1 절 변수의 기술통계량 27제 2 절 요인분석 28제 3 절 신뢰도분석 30제 4 절 상관관계분석 30제 5 절 회귀분석 31제 5 장 결 론 35참고문헌 37Abstract 40<부록: 설문지> 42