본 연구는 웨딩홀 고객의 선택속성이 고객만족에게 미치는 영향을 중요도, 만족도에 의한 영향 관계와 소비성향을 조절 효과로 어떠한 영향이 미치는지에 대한 연구이다. 본 연구의 첫 번째 목적은 웨딩홀을 선택하는 소비자의 특수성에 맞는 선택속성, 고객만족, 소비성향에 대한 기존 문헌들을 토대로 각 변수의 개념을 정립하는데 있으며, 두 번째 목적은 웨딩홀 선택속성의 중요도가 고객만족에 미치는 영향을 파악하고, 중요도-만족도 비교를 통해 업체에서의 필요로 하는 문제점에 대한 개선을 할 수 있는 방향을 알아낼 수 있고, 세 번째 소비성향의 조절효과를 통해 선택속성과 고객만족 사이에서의 조절효과를 확인하는데 있다. 이를 통해 웨딩홀 업체의 판매에 대한 전략수립 및 실행에 유용한 지침을 제공하고, 성공적 브랜드 강화를 통해 마케팅적 시사점을 제공하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 웨딩홀의 선택속성 중요도-만족도, 고객만족, 소비성향에 대한 선행연구의 개념과 이론적 고찰을 통하여 각 변수의 개념 도출하였으며, 가설검증을 위하여 서울 시내의 인기 예식 장소에 대한 설문을 통해 선별된 호텔, 웨딩홀을 기준으로 하여 최근 2년 이내에 결혼을 한 성인 남, 녀를 대상으로 모집단을 선정하였으며, 총 310부를 배포하는 편의표본추출법을 사용하였다. 설문조사는 2016년 1월10일부터 4월 15일까지 기혼자를 대상으로 실시하였다. 본 연구에서는 가설 검증을 하기 위한 분석으로 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 실시하였다. 정제된 변수들 간의 관계성, 방향성에 대하여 파악하기 위해서 이번 연구에서는 측정도구와 문항들의 신뢰도 검증을 하기 위하여 신뢰도 분석을 실시하였으며, Cronbath’s a값을 사용하였다. 탐색적 요인분석으로 측정도구의 타당성 검증을 하였으며, 요인분석으로 확인된 하위 요인들의 동질성을 신뢰도 분석을 통하여 검증하였다. 다음으로 측정모형의 타당성을 거친 변수들의 위계적 회귀분석을 실시하여 가설을 검증하였고, 고객들의 중요도-만족도 분석을 통해 IPA분석을 이용하여 중요도와 만족도 간의 간극 차이를 확인하였다. 분석과정에 있어 빈도분석, 기술 통계분석, 요인분석, 신뢰도분석, 위계적 회귀분석은 SPSS Ver. 22.0을 사용하여 분석하였다. 실증분석은 모두 유의수준 p<0.05에서 검증하였다. 본 연구는 웨딩홀 선택속성의 18개의 문항에서 3개의 요인으로 분석되었으며 각각 설명력의 크기로 나열하면 시설, 브랜드 인지도, 식음료 및 업장서비스로 구성되었다. 이는 고객만족에 도달하기 위한 각각의 요인들 간의 영향관계와 특수소비인 웨딩 소비에 있어 요인으로 분석된 절약계획 성향과 과시소비 성향의 두 조절효과와의 분석을 통해 영향관계를 비교분석할 수 있었다. 이를 바탕으로 연구가설을 검증한 결과는 다음과 같다 첫째 소비자가 가장 처음으로 접하는 웨딩 상품, 브랜드 이미지, 시설 등 전반적인 것들에 대한 사항들을 조사하여 고객의 니즈에 적절하게 대응할 수 있는 영업 방안이 기획되어야 하며, 시대적 변화에 따른 빠르고 탄력적인 운영을 해야 할 것이다. 둘째 웨딩홀의 선택속성에 있어 중요하게 나타난 항목들을 면밀하게 검토하여 낮게 측정된 항목들에 대해선 개선을 통하여 경쟁력 있는 항목들의 다양화를 필요로 하겠다. 본 연구에서는 웨딩홀의 선택속성을 총 3개의 요인으로 제시하였으며 기술통계분석을 통해 시설이 중요한 요인으로 나타났으며 그다음으로 브랜드인지도, 식음료 및 업장 서비스 순으로 나타났다 셋째 웨딩홀의 선택속성의 특성을 파악하여 그에 상응하는 전략구축이 필요하다. 본 연구에서는 선택속성 요인을 분석하여 고객만족에 영향을 미치는 지를 연구하였다. 식음료 및 업장서비스, 시설이 고객만족에 유의한 영향을 미치고 있다고 나타났다 넷째 중요도와는 다른 결과치인 만족도에 주목해봐야 할 것이다. 본 연구에서는 중요도와 만족도를 직접비교분석인 IPA를 통해 웨딩홀에서 필요로 하는 과잉 공급되는, 중요도 대비 만족도가 낮은, 중요도와 만족도가 둘 다 낮은, 중요도와 만족도가 높은 4가지 항목으로 분류하여 웨딩홀 업체가 필요로 하는 영업방안에 대한 항목을 확인 할 수 있을 것이다. 다섯째 고객의 소비성향을 고려한 건설적인 이미지 구축 작업이 필요하다. 본 연구에서의 결과처럼 특수소비 형태를 가지고 있는 예식 시장에서는 두 가지 패턴의 소비 형태가 존재한다. 절약계획구매, 과시소비에 대한 그 소비성향에 맞는 전략을 필요로 하겠다.
This study has researched the influence of wedding hall customer’s selection attribution to the customer satisfaction as of the impact relations of importance, satisfaction and reviewing what kind of impact is given by the moderation effect of consuming propensity. The first objective of this study is to establish the concept of each variable based on the existing literature on the selection attribution, customer satisfaction, and consuming propensity that is suitable to the consumer’s particularity who are choosing the wedding hall. The second objective is to understand the influence of importance of wedding hall selection attribution to customer satisfaction for finding the improvement direction of problems required by enterprises through comparison of importance-satisfaction. And, the third purpose is to verify the moderation effect between the selection attribution and customer satisfaction through the moderation effect of consuming propensity. It has intended for the wedding hall enterprise to establish the sales strategy, provide useful guideline for its practice, and provide the implication for marketing through reinforcing the brand successfully.
In order to achieve the goal of this study, the concept of each variable has been extracted through theoretical review of precedent research’s concept for wedding hall selection attribution importance-satisfaction, customer satisfaction, and consuming propensity. To verify hypothesis, the population was consisted with adult male & female married within past 2 years based at the hotels and wedding halls selected through questionnaire on the popular wedding places in Seoul area, and by convenience sampling method 310 questionnaire were collected. The questionnaire survey was carried out from Jan 10 to Apr 15, 2016, targeting married persons.
As for the analysis to verify the hypothesis in this study, it has performed the exploratory factor analysis and reliability analysis. In order to grasp the relationship and directionality between refined variables, reliability analysis was carried out to verify the reliability of measuring tools and questions, being used Cronbath’s a value in this study. The validation of measuring tools was processed as for the exploratory factor analysis, and the homogeneity of sub-factors confirmed by factor analysis was verified through reliability analysis. The hypothesis has been verified through the execution of hierarchical regression analysis of variables that have passed the feasibility of measuring model, thereafter, and confirm the gap difference between importance and satisfaction using the IPA analysis after analyzing the customer’s importance-satisfaction. SPSS Ver 22.0 has been used in the analysis process for the frequency analysis, descriptive statistics analysis, factor analysis, reliability analysis, and hierarchical regression analysis. All the empirical analysis has been verified with the significance level of p<0.05.
Three factors were analyzed out of 18 questions of wedding hall selection attribution, in this study, which were consisted with facilities, brand awareness, food/beverage and hall services in order of explanatory power size of each factor. The influence relations could be compared and analyzed through the analysis of two modulation effects of thrifty planning propensity and ostentatious consuming propensity that had been analyzed as the wedding consumption factor, a special consumption, in the impact relationship among each factor for reaching the customer satisfaction.
Following is the hypothesis verification result based on the aboves in this study. First, the marketing strategy to cope properly with the customer’s needs should be planned after investigating overall items such as wedding products, brand image, and facility that the customer is contacting firstly, and the operation must be run swiftly and flexibly following the change of era. Second, It requires to diversify the competitive items through improving the items, of which measuring result is low, after close review of important items in the wedding hall selection attributions. This study has presented total 3 factors of the wedding hall selection attributions, and the facility has appeared as the most important factor through descriptive statistical analysis followed in order by brand awareness, food/beverage and hall services. Third, the establishment of strategy corresponding to the understanding on the characteristics of wedding hall selection attributions. The influence to the customer satisfaction has been researched after analyzing the selection attribution factors. It has shown that food/beverage, hall service, and facility are giving significant to the customer satisfaction. Fourth, attention to the satisfaction must be considered, which is a different result from the importance. Through IPA, that has compared and analyzed importance and satisfaction directly in this study, it has classified the marketing plan for wedding hall enterprise into 4 items of ‘supplied excessively’, ‘low satisfaction compared to importance’, ‘low in both importance and satisfaction’, and ‘high in both importance and satisfaction’ to confirm the marketing plan needed for wedding hall enterprise. Fifth, it is necessary to establish constructive image considering the consuming propensity of customers. As shown in the result of this study, there are two patterns of consuming propensity in the wedding market of special consumption form. It will require the strategy conforming to the consuming propensity of thrifty planned purchasing and ostentatious consumption.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 배경 1제2절 연구의 목적 3제3절 연구의 구성 및 범위 5제2장 이론적 배경 7제1절 웨딩 71. 웨딩의 정의 72. 예식의 변천사 83. 웨딩홀의 유형 114. 웨딩시장 현황 145. 웨딩산업의 성장 가능성 16제2절 선택속성 171. 선택속성의 개념 172. 웨딩홀 선택속성 193. 선택속성의 연구동향 21제3절 고객만족 221. 고객만족의 개념 222. 웨딩홀의 고객만족 263. 고객만족의 연구동향 26제4절 소비성향 271. 소비성향의 개념 272. 소비성향의 유형 293. 소비성향의 연구동향 33제5절 IPA 중요도- 만족도 분석 351. 중요도-만족도 분석의 개념 및 특성 352. 중요도-만족도 분석의 선행연구 39제6절 구성개념간의 관계 41제3장 연구의 설계 및 방법 43제1절 연구 모형의 설계 43제2절 연구 가설의 설정 44제3절 조사 설계 및 분석방법 461. 조사도구의 조작적 정의 및 설문지 구성 461)웨딩홀 선택속성 462)고객만족 473)소비성향 472. 표본 설계 493. 분석 방법 52제4장 실증분석 53제1절 표본의 일반적 특성에 대한 분석 531. 표본의 인구통계학적 특성 532. 표본의 웨딩홀, 호텔 이용특성에 대한 분석 55제2절 웨딩홀 선택속성의 중요도-만족도분석 571. 전체 이용고객의 중요도-만족도 분석 572. 선택속성 요인별 중요도-만족도 분석 593. 호텔예식 및 일반예식의 중요도-만족도 분석 64제3절 가설 검증을 위한 예비분석 701. 탐색적 요인분석 및 신뢰도 검증 72제4절 가설의 검증 761. 가설검증 77제5장 결론 84제1절 연구의 요약 및 시사점 84제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방안 90참고문헌 92설 문 서 98