메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김형태 (총신대학교, 총신대학교 교육대학원)

발행연도
2016
저작권
총신대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The Effect of a Teaching Method Using Parts of Speech Graphic Organizers on Korean EFL High and Middle School Students’ English Grammar Acquisition
Hyung Tae, Kim
English Education
Graduate School of Education
Chongshin University

The purpose of this research was to investigate the effect of grammar using parts of speech graphic organizers on grammatical acquisition in Korean high and middle school students. The application of part of speech graphic organizers of as a strategy to teach a basic grammar in high and middle school students in Korea is to help learners in basic and intermediate levels acquire information more easily, motivate students, clarify and organize basic conceptional ideas of part of speech in English grammar and improve the memory of what they learned for a long time(Bromley, Devitis, Modlo, 1999). The participants of this research are made up of high and middle school students interested in learning English grammar voluntarily. The experiment of this study was conducted on 25 Korean middle and high school students in M-church classroom in Seoul. The period of this experiment was 8 weeks long and each class was composed of one hour ,including a twenty- minute test. The test was assigned twice a week. The data set was obtained and analyzed using SPSS 19.0 through pretest and posttest of English basic grammar.
The results of the research are summarized as follows. There are four meaningful differences from this research. High and middle school students involved in this research showed meaningful improvement in 4 parts-the distinction of 8 parts of speech, adjective and adverb, adjectival and adverbial phrases and noun clauses, relative clauses and subordinate clauses in the sentence-of English grammar but showed little improvement in other parts. That means the teaching method by using part of speech graphic organizers is likely to be effective as the instruction strategy to improve grammar ability of low achieving high and middle Korean students.

목차

목 차
1. 서론 10
1.1. 연구의 목적과 필요성 10
1.2. 연구 문제 11
1.3. 연구의 제한점 11
Ⅱ. 이론적 배경 13
1.1. 시각적 언어교육과 그래픽구성도(graphic organizers)의 종류 13
1.2. 그래픽구성도(graphic organizers)를 활용한 교육의 효과 17
1.3. 품사 그래픽구성도 용어 정의 19
1.4. 품사 그래픽구성도의 목적 20
Ⅲ. 연구 방법 22
1.1. 연구 대상 22
1.2. 연구 방법 22
1.2.1. 실험 방법 22
1.2.2. 실험 절차 23
1.3. 연구 실행에 사용된 품사 그래픽구성도 29
Ⅳ. 연구결과 분석 및 논의 40
1.1. 품사 그래픽구성도를 활용한 교수법이 영문법 습득에 미치는 효과 40
1.2. 품사 그래픽구성도를 활용한 영문법 교수법에 대한 학습자 인식 44
1.2.1. 품사 그래픽구성도를 활용한 영문법 교수법에 대한 설문 분석 44
1.2.2. 품사 그래픽구성도를 활용한 영문법 교수법에 대한 인터뷰 결과 48
Ⅴ. 결론 및 제언 51
1.1. 결론 51
1.2. 한계 및 제언 52
참고문헌 54
초록 58
부록 59
1. 실험문항 59
2. 설문지 71

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0