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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

오명택 (동국대학교, 동국대학교 대학원)

지도교수
하성
발행연도
2016
저작권
동국대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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As the spectator sport consumers decide respectating through direct experience, this study investigated correlation based on the spectator motive and service quality factors that had influence on respectating, and compared football and baseball, representing spectator sports. For this, this researcher visited stadiums in person and conducted a survey on 397 spectators; through SPSS 18.0 and AMOS 18.0 program, the collected data was analyzed and had results as follows:
First, as for the relationship among the spectator motive, service quality and respectating, they all showed positive(+) relationship. As for the spectator motive, the mediating effect of service quality appeared.
Second, as for the relationship among consumers'' spectator motive, service quality and respectating by the spectator sport type, there were statistically significant difference in two routes (service quality→respectating, spectator motive→respectating).
As a result, it is important to raise spectator motives and improve service quality for respectating of spectator sport consumers. However, in this relationship it is necessary to recognize viewpoints of presenting strategies are different, by showing difference by the sport that consumers watch. That is to say, this study drew a conclusion that it is necessary for pro baseball consumers to clearly understand their spectator motives and satisfy them, and necessary for pro football consumers to provide with strategies that raise service quality. Then, more spectator sport consumers could flow in stadiums.
To characterize the meaning of this study, it is necessary to conduct a follow-up study that widens age distribution of consumers or diversify sports. Particularly, if the change process is analyzed through the follow-up study, which is approached by the modelling that expands factors, which have direct influence on respectating, and longitudinal data, relevant clubs and companies can be provided with the information that can systematically establish in-depth marketing strategies.

목차

제Ⅰ장 서론 = 1
제1절 연구의 필요성 = 1
제2절 연구의 목적 = 4
제3절 연구의 가설 = 4
제4절 연구의 제한점 = 5
제Ⅱ장 이론적 배경 = 6
제1절 스포츠 관람 동기 = 6
1. 동기의 개념 = 6
2. 스포츠 관람 동기 = 6
제2절 서비스 품질 = 8
1. 서비스의 정의 및 특징 = 8
2. 서비스 품질 = 8
제3절 관람 스포츠 = 9
1. 관람 스포츠의 정의 = 9
2. 스포츠 관람객 = 10
제Ⅲ장 연구방법 = 12
제1절 연구 대상 = 12
제2절 연구 절차 = 14
제3절 연구 설계 = 15
제4절 측정방법 및 도구 = 16
1. 관람동기 척도 = 16
2. 서비스 품질 척도 = 18
3. 재관람 척도 = 20
제5절 자료처리방법 = 21
제Ⅳ장 연구 결과 = 22
제1절 관람 스포츠 소비자의 관람동기·서비스품질·재관람의 관계 = 22
제2절 관람 스포츠의 유형별(프로야구/프로축구)관람동기·서비스품질·재관람 관계의 차이 = 24
제Ⅴ장 논의 = 27
제Ⅵ장 결론 = 31
참고문헌 = 32
ABSTRACT = 39
부록 = 41

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