본 연구의 목적은 유아-교사 관계와 유아의 정서지능이 유아의 자아존중감에 미치는 영향을 규명하고자 하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아-교사 관계, 유아의 정서지능, 유아의 자아존중감의 일반적인 경향성은 어떠한가? 둘째, 유아-교사 관계, 유아의 정서지능, 유아의 자아존중감 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 유아-교사 관계와 유아의 정서지능이 유아의 자아존중감에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구의 연구문제를 해결하기 위해 사용한 연구방법은 다음과 같다. 우선 연구대상은 임의표집으로 선정된 U시 어린이집 재원 유아들 만 3, 4, 5세의 274명과 그들의 담임교사 18명이었다. 연구도구로는 유아의 자아존중감을 측정하기 위해 최현미(2011)의 ‘유아 자아 존중감 평정척도’, 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 이병래(1998)의 ‘유아의 정서지능 척도, 유아-교사 관계를 측정하기 위하여 이진숙(2001)의 유아-교사 관계 척도가 사용되어졌다. 본 조사가 시행되기 전에 예비조사가 연구대상이 아닌 기관의 교사 10인을 대상으로 이루어졌다. 예비조사에서 질문지 응답에 특별한 어려움이 보고되지 않아 사용된 질문지가 본조사를 위한 최종 질문지가 되었다. 유아의 정서지능, 유아-교사 관계와 유아의 자아존중감을 알아보기 위한 질문지에는 유아들의 담임교사가 응답하였다. 최초 300부의 질문지가 배부되었으나 총 286부의 질문지가 회수되어 회수율은 95.3%로 나타났다. 회수된 질문지 중 무응답이나 응답이 불성실한 12부를 제외하고 274부가 최종 분석대상이 되었다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 사용하여 연구도구의 신뢰도 산출을 위해 Cronbach''s ? 계수가 산출되었으며, 빈도분석, 기술통계분석, t-test, ANOVA, 상관관계분석, 다중회귀분석 등이 실시되어졌다. 본 연구에서 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 연령이 어릴수록 교사와의 갈등 수준이 높고, 교사에 대한 의존 수준이 높은 경향을 보였다. 또한 형제가 없는 유아가 형제가 있는 유아에 비해 교사와의 갈등이 상대적으로 많았고, 교사에 대한 의존 역시 형제가 없는 유아가 형제가 있는 유아보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유아-교사 관계, 유아의 정서지능, 유아의 자아존중감 간의 상관관계를 분석한 바, 유아-교사 관계 중 친밀감은 유아의 자아존중감과 정적 상관관계를 보였고, 유아-교사 관계 중 갈등은 유아의 자아존중감과 부적 상관관계를 보였다. 유아의 정서지능과 유아의 자아존중감 간에는 정적 상관관계가 나타났다. 셋째, 유아-교사 관계와 유아의 정서지능이 유아의 자아존중감에 미치는 영향에서는 유아-교사 관계 중 친밀감만이 유아의 자아존중감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the effect of teacher-child relationship and children’s emotional intelligence in children’s self-esteem. The research questions of this study in order to acquire the purpose of the study were the following: (1) What is the general extent of teacher-child relationship, children’s emotional intelligence, and children’s self-esteem? (2) Is there any significant relationship between teacher-child relationship, children’s emotional intelligence, and children’s self-esteem? (3) Is there any significant effect of teacher-child relationship and children’s emotional intelligence in children’s self-esteem? For the purpose of this study, 274 young children and 18 their cooperating teachers aged between 3 and 5 registered in early childhood education setting located in U city were randomly selected as participants. Surveys about teacher-child relationship, children’s emotional intelligence, and children’s self-esteem were assessed by children’s cooperating teachers who participated in this study. Originally, 300 survey questionnaire was distributed, but 286 survey questionnaire was completed and 95.3% out of total questionnaire was selected. For this study, 274 survey questionnaire was finally analyzed except for 12 non-response survey questionnaire. In order to conduct the purpose of this study, the collected data was analyzing using SPSS 18.0 program to perform the frequency analysis, means and standard deviation production, t-test and one-way ANOVA, correlation analysis and hierarchical multiple regression analysis. Main results of this study were follows. First, the differences of main study variables according to children’s socio-demographic characteristics were investigated. Significant differences in teacher-child relationship were observed depending upon children’s age and children’s sibling existence. Younger aged children had higher level of conflict and dependence with their teacher than old aged children. Children without sibling had higher score in conflict and dependence with their teacher compared with children with sibling. Second, relationship between teacher-child relationship, children’s emotional intelligence, and children’s self-esteem was investigated. There was statistically positive relationship between intimacy in teacher-child relationship and total score of children’s self-esteem. There was statistically negative relationship between conflict in teacher-child relationship and total score of children’s self-esteem. There was statistically positive relationship between total score of children’s emotional intelligence and total score of children’s self-esteem. Third, according to the results of hierarchical multiple regression analysis, intimacy in teacher-child relationship had a significant positive effect(β=.24, p<.01) on children’s self-esteem.