본 연구는 동영상 강의 수강 중 학습자의 ‘딴짓’과 몰입에 대해 탐색하고 세대 간의 차이가 있는지를 비교하여 그 결과를 바탕으로 동영상 강의 교수설계에 새로운 시사를 제시하고자 하는 데 목적을 둔다. 동영상 강의는 교수자와 학습자가 물리적으로 분리되어 있기 때문에 학습상황에 대한 통제권을 학습자가 가진다고 할 수 있다. 그럼에도 동영상 강의에 대한 그간의 연구는 학습자의 학습 상황을 통제하기 위한 교수 설계에 주목해왔으며 강의 화면에 학습자의 시선을 고정시켜 몰입을 유도하고자 하였다. 그러나 디지털 기기와 함께 성장한 청소년들은 한 가지 미디어에 집중하기보다는 동시에 여러 행동을 하는 것에 익숙한 세대이다. 그렇기 때문에 동영상 강의를 수강할 때 그 강의만 보는 것이 아니라 다른 여러 행동을 동시에 하는 경우가 많다. 본 연구에서는 이처럼 동영상 강의를 수강하면서 동시에 동영상 강의와 무관하게 이루어지는 학습자의 행동을 ‘딴짓’으로 명명하고 고등학교 1학년과 2학년으로 구성된 청소년 집단 405명(남 286명, 여 119명)과 평균 나이 약 39세로 구성된 성인 집단 136명(남 40명, 여 96명)을 대상으로 동영상 강의 수강 경험과 ‘딴짓’, 동영상 강의에 대한 몰입을 측정하여 그 차이를 탐색하였다. 수집된 데이터는 IBM SPSS 21을 통해 분석되었으며 분석 방법으로는 상관분석, 빈도분석, 독립표본 t검정, 선형회귀분석이 사용되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 동영상 강의 학습자들이 하는 딴짓의 종류는 PC 사용, 스마트폰 사용, 다른 매체의 사용, 수강 중인 동영상과 무관한 다른 종류의 학습, 기타로 유형화할 수 있었다. 인터뷰 결과를 기반으로 작성된 40개의 딴짓 중 ‘다른 생각하기’와 ‘문자하기’가 가장 많이 이루어졌다. 성인은 ‘자리 이탈’이 청소년은 스마트폰을 활용한 딴짓이 상대적으로 높게 나타나 세대 간 차이도 확인할 수 있었다. 둘째, 딴짓의 정도를 5점 척도로 측정한 결과 성인은 1.22, 청소년은 1.56으로 약 0.34의 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 동영상 강의 몰입에 영향을 미치는 요인으로는 최근 1년 간 수강한 동영상 강의의 개수, 과목에 대한 흥미도, 강사 및 강의 만족도로 나타났다. 넷째, 동영상 강의 수강률에 영향을 미치는 요인으로 성인은 유의미한 요인이 보고되지 않았고 청소년은 1회 강의 길이가 짧을수록 더 높은 수강률이 나타났다. 이러한 연구 결과는 다음과 같은 시사점을 제시한다. 첫째, 딴짓은 동영상 강의 몰입에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 이는 동영상 강의 학습자의 몰입을 높이기 위해서 시선의 통제와 같이 딴짓을 막는 것에 집중하기 보다는 강의에 대한 친숙함, 흥미도, 만족도와 같은 다양한 요인에 대한 연구가 필요하다는 것을 시사한다. 둘째, 연령별 특성을 고려한 동영상 강의의 설계가 필요하다. 동영상 강의 수강 경험과 딴짓, 몰입에서 성인과 청소년은 다른 연구 결과를 보이고 있으므로 이러한 세대의 차이를 동영상 강의 설계에서 반영할 필요가 있다.
This study aims to propose a new idea on the online learning design by seeking for the concept of the learner’s distraction and flow and by comparing the generational gap. While learning on online, a learner is separated from an instructor, the learner have to control the learning context. Nevertheless, the previous studies have solely focused on the instructional design to control the learner’s learning context and tried to fix the learner’s viewpoint on the VOD screen. The adolescents, however, grown up with the digital device, are used to multitasking rather than focusing on one media. That is why they are likely to multitasking while learning on online. In this study, the behavior of the multitasking learner is named as distractive behavior. The main research was targeted for 405 of the first and the second highschool students(male: 286, female: 119) and 136 of the adults at the average age 39(male: 40, female: 96). They were asked of the online learning experience and feeling distracted. In addition, the level of the flow on the online learning was estimated. The collected data were analyzed through the IBM SPSS 21 and correlation analysis, frequency analysis, independent sample T-test, and linear regression analysis. The outcomes of the study are as follows. First, the distractive behaviors were categorized as using PC, using Smart-phone and using other medias. Also online learners doing other learning activities during learning on online. The two top behaviors of the 40 distractions were ‘having a different thought’, and ‘sending text messages’. For the adults ‘leaving the seat’ was the highest while ‘using the smart-phone’ was highest among the adolescents. This demonstrates the generational gap between the adults and the adolescents. Second, the 5 point scale for the distraction resulted in 1.22 for the adults, 1.56 for the adolescents with the significant difference. Third, the factors affecting learner’s flow on the online learning were the number of learning experience on online, the level of the interest in the subject, and the level of the satisfaction with the instructor or the lecture. Fourth, the factor affecting the adults’ progression rate of online learning have not been found out while the adolescents would like online learning with short running time. These study outcomes imply as follows. First, distractive behavior does not have a valid effect on the online learning flow. In other words, the new approach is highly demanded for discovering various factors, such as familiarity, interest, satisfaction, not just forcing the learner’s distractive behavior to be controlled. Second, the age can be another issue for the online learning design. Since this study shows the difference in online learning experience, distractive behavior, flow, between the adults and the adolescents, the online learning design should reflect the generational gap.
제1장 서 론제1절 연구의 필요성 및 목적제2절 연구문제제2장 이론적 배경제1절 학습에서의 몰입1. 몰입과 주의집중2. 몰입 측정도구제2절 주의분산과 디지털 세대의 멀티태스킹1. 주의분산2. 멀티태스킹3. 디지털 세대의 멀티태스킹제3장 연구방법제1절 연구대상제2절 측정도구1. 인터뷰2. 설문지제3절 연구절차제4장 연구결과제1절 동영상 강의 학습자의 딴짓1. 집단별 딴짓의 종류2. 집단별 딴짓의 정도3. 딴짓을 하는 이유제2절 동영상 강의 수강 경험1. 동영상 강의 정보2. 동영상 강의 수강 경험3. 동영상 강의 수강 동기4. 동영상 강의 만족도제3절 주요 변인 간 상관계수제4절 주요 변인 간 회귀분석1. 딴짓의 정도에 영향을 미치는 요인2. 동영상 강의 몰입도에 영향을 미치는 요인3. 동영상 강의 수강률에 영향을 미치는 요인제5장 논의 및 결론제1절 논의1. 딴짓과 몰입의 관계2. 동영상 강의 경험과 몰입3. 교수자의 영향력4. 연령별 특성을 반영한 동영상 강의 설계제2절 결론1. 요약2. 연구의 한계 및 제언참고문헌ABSTRACT