메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

민수영 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
한대동
발행연도
2016
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수2

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to examine the Korean admissions officers'' experiences and the meaning of their experiences. Since the University Admission System Support Enterprise started in 2007, about 500~600 admissions officers have worked in Korea. Admissions officers in their universities have carried out studying admissions, developing a new admission process, running in-reach and out-reach programs for high school students, training appointed professors as admissions officers, evaluating applicants’ documents, interviewing applicants, performing follow-up service, and analyzing the result of admission screening. This study focused on how these works have been carried out in the workplace and how admissions officers have adapted in the diverse relationship.
The research problems of it is as follows. First, what have admissions officers experienced as professionals? This study examines the changes of their work experiences, the conflicts between them and their organizations, and the ways of overcoming conflicts. Second, what meanings have admissions officers added to their experiences? This study explores vocation or value which admission officers add to their jobs.
This study uses the narrative inquiry method, which were proposed by Clandinin and Connelly. Narrative inquiry is a qualitative research method which shows the complex aspect of reality through stories. Stories are a way to give meaning to experience; it is an effective tool in showing the complex and diverse aspects of reality.
This study was conducted in the following way; First, three participants working as an admissions officer were interviewed. Second, the records from the semi-structured interviews were analyzed based on the method of narrative analysis. Third, the meaning of each story was interpreted, and finally the stories of the participants were reconstructed into a novel.
The results of this study are as follows. First, the participants experienced the difficulties of adjustment to organization, a variety of tasks(promoting a university, selecting students etc.), diverse interaction with other admissions officers, professors and high school teachers, unstable status(temporary position), and acquirement of knowledge and skills regarding their works. Second, admissions officers added meanings to their experiences or work as follows: changing high schools for the better, feeling rewarded because of selected students adjusting to campus life well, recognizing professionalism of admission officers, thinking of their works positively, and feeling skepticism about their routine works.

목차

Ⅰ. 이야기하기 1
1. 나에게 입학이란 무엇인가 1
가. 대학입학만이 최고의 목표였던 고등학교 시절 1
나. 나에게 패배의 기억을 안겨 준 대학입학시험 3
다. 입학사정관으로서 8년간의 근무 경험 4
라. 지원사업 주담당자로서 입학업무 경험 8
2. 연구의 필요성 및 목적 11
3. 연구문제 16
Ⅱ. 이론적 배경 18
1. 한국의 입학사정관제 18
가. 입학사정관제 도입과정과 배경 18
나. 입학사정관제 지원사업과 운영 현황 22
다. 입학사정관제 운영 8년의 성과와 개선사항 39
2. 외국의 입학사정관제 48
가. 미국 48
나. 일본 54
다. 종합 및 시사점 58
3. 입학사정관의 업무와 전문성 63
가. 입학사정관 현황 63
나. 입학사정관의 자격 및 근무환경 65
다. 입학사정관 업무 및 역량 74
Ⅲ. 연구방법 97
1. 내러티브 탐구의 이해 97
2. 연구방법 및 절차 105
3. 연구참여자 107
4. 현장텍스트의 수집 113
5. 현장텍스트에서 연구텍스트로 117
6. 연구텍스트의 작성 120
7. 연구의 신뢰성 확보 및 윤리적 고려 123
Ⅳ. 입학사정관의 경험에 관한 이야기 127
1. 입학사정관의 경험과 경험의 의미 127
가. 입학사정관의 경험 127
나. 입학사정관 경험의 의미 135
2. 연구참여자 이야기 139
가. 김수희 : 가슴 속 열정을 담은 노래 139
나. 신형원 : 담담하게 자신의 이야기를 담은 노래 147
다. 안치환 : 사회의 변화를 갈망하는 노래 155
3. 입학사정관 경험의 재구성 : 애환 속 희망을 노래하다 163
Ⅴ. 결론 196
1. 요약 196
2. 논의 199
가. 나의 이야기 다시하기 199
나. 3차원적 탐구공간에서의 입학사정관 경험 의미 201
다. 입학사정관 경험의 내러티브 탐구가 가지는 의의 209
3. 제언 215
참고문헌 217
부 록 229
ABSTRACT 239

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0