본 연구에서는 어머니의 코칭역량 및 양육효능감이 유아의 창의적 인성에 어떠한 영향을 미치는 가를 알아보고자 한다. 이 연구 결과를 토대로 어머니의 코칭역량의 필요성을 시사 하고 양육효능감을 높혀 유아의 창의적 인성을 발달시킬 수 있는 기초자료로 제공하고자 한다.
본 연구의 연구문제는 아래와 같다
1. 유아와 어머니의 일반적 특성에 따른 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 창의적 인성은 어떠한가? 2. 어머니의 코칭역량, 양육효능감이 유아의 창의적 인성 간 관계는 어떠한가? 3. 어머니의 코칭역량, 양육효능감이 유아의 창의적 인성에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가?
본 연구는 경기도에 소재한 어린이집에 다니는 만 3∼5세 유아 자녀를 둔 어머니 300명을 대상으로 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구의 자료는 SPSS 20.0 Program을 사용하여 자료를 분석하였다. 첫째, 연구대상의 유아와 어머니의 일반적 특성을 살펴보기 위하여 빈도 및 백분율을 산출, 둘째, 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 창의적 인성의 일반적인 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하였다. 셋째, 연구대상 유아와 어머니의 일반적 특성 변인들에 따라 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 창의적 인성 수준에 차이가 있는 지를 살펴보기 위해 t검정과 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 넷째, 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 창의적 인성 간의 관련성을 알아보기 위해 Pearson의 상관분석을 실시하였으며, 마지막으로 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 창의적 인성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다중회기분석을 실시하였다.
본 연구의 연구결과를 요약하면 다음과 같다
첫째, 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 창의적 인성의 일반적인 경향에 대해 살펴본 결과 하위요인별로 살펴보면, 어머니의 코칭역량은 성장역량이 높게 나타났으며, 어머니의 양육효능감은 양육자신감이 높게 나타났으며 유아의 창의적 인성은 독특성이 가장 높게 인식되었다. 유아와 어머니의 일반적 특성에 따른 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 창의적 인성의 차이를 살펴본 결과 어머니의 연령, 학력, 월소득, 직업 유무 등에 변인에 따라 어머니의 코칭역량과 양육효능감에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 유아와 어머니의 일반적 특성에 따른 유아의 창의적 인성 수준에 차이를 살펴본 결과 유아의 성별에 따라서 여아가 남아에 비해 창의적 인성이 높았다, 둘째, 어머니의 코칭역량과 양육효능감 간의 관계를 살펴보면 어머니의 코칭역량의 하위요인은 양육효능감 하위요인인 양육자신감과는 모두 유의한 상관을 보였다. 어머니의 코칭역량과 유아의 창의적 인성간의 관계를 살펴보면, 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 어머니의 양육효능감과 유아의 창의적 인성 하위요인 간에는 양육자신감은 유아의 독특성과 다양한 관심, 요인과 유의한 정적 상관을 보였다 셋째, 어머니의 코칭역량, 양육효능감이 유아의 창의적 인성에 미치는 영향에 대한 결과는 어머니의 코칭역량 요인 중에서 실행역량과 의사소통역량이 유의 한 것으로 나타났으며 의사소통역량이 유아의 창의성에 미치는 상대적 영향력이 더욱 큰 것으로 예측되었다. 어머니의 양육효능감 요인 중에서 양육자신감 요인이 유아의 창의성 인성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 창의적 인성에 미치는 상대적 영향 결과는 어머니의 코칭역량 요인 중에서 의사소통역량요인이 유아의 창의적 인성에 유의한 영향을 확인 할 수 있었으나 양육효능감 요인은 유아의 창의적 인성에 상대적으로 의미 있는 영향은 미치지 않았다. 이 상의 연구 결과를 종합해 보면 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 높을수록 유아의 창의적 인성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to determine how mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children affected young children''s creative character. On the basis of the results, it aimed to suggest the need for mother''s coaching competencies and provide basic data that could improve mother''s self-efficacy of raising children and develop young children''s creative character.
The following questions were set:
1. How do mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children and young children''s creative character depend on the general characteristics of the young child and mother? 2. How are mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children correlated with young children''s creative character? 3. What relative effects do mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children have on young children''s creative character?
The data collected from 300 mothers of three- to five-year-olds at day care center in Gyeonggi Province were analyzed. The data were analyzed using an SPSS 20.0 program. First, frequency and percentage were estimated to analyze the general characteristics of young children and mothers. Second, the mean and standard deviation were estimated to determine the general tendency of mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children and young children''s creative character. Third, t-test and one-way ANOVA were performed to determine if mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children and young children''s creative character differed significantly by the general characteristics of young children and mothers. Fourth, Pearson''s correlation coefficient was used to analyze the association between mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children and young children''s creative character. Lastly, multiple regression analysis was performed to determine the effects of mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children on young children''s creative character.
The results of this study can be summarized as follows:
First, as for the general tendency of mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children and young children''s creative character, growth competency among the sub-factors of mother''s coaching competencies was at a higher level; parenting confidence among the sub-factors of mother''s self-efficacy of raising children was at a higher level; and specificity among the sub-factors of young young children''s creative character was at the highest level. As for the differences in mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children and young children''s creative character by the general characteristics of the young child and mother, mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children differed significantly by such variables as mother''s age, education, monthly income, and employment status. As for the differences in young children''s creative character by the general characteristics of the young child and mother, girls were at higher levels of creative character than boys. Second, as for the correlation between mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children, every sub-factor of mother''s coaching competencies was significantly correlated with parenting confidence among the sub-factors of self-efficacy of raising children. Significant positive correlation was found between mother''s coaching competencies and young children''s creative character. As for the correlation between the sub-factors of mother''s parenting confidence and those of young children''s creative character, parenting confidence was significantly positively correlated with young child''s specificity and varied interests. Third, as for the effects of mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children on young children''s creative character, executive and communicative competencies among the sub-factors of mother''s coaching competencies had significant effects, with communicative competencies having greater relative impact on young child''s creativity. Parenting confidence among the sub-factors of mother''s self-efficacy of raising children significantly affected young children''s creative character. As for the relative effects of mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children on young children''s creative character, communicative competencies among the sub-factors of mother''s coaching competencies significantly affected young children''s creative character, whereas no sub-factor of self-efficacy of raising children had relatively significant effects on young children''s creative character. To put the results together, a higher level of mother''s coaching competencies and self-efficacy of raising children was more likely to have positive effects on young children''s creative character.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 어머니의 코칭역량 61) 코칭의 개념 62) 코칭역량의 개념 83) 어머니의 코칭역량의 구성요소와 선행연구 112. 어머니의 양육효능감 141) 양육효능감의 개념 142) 어머니의 양육효능감의 특징 153. 유아의 창의적 인성 171) 창의적 인성의 개념 172) 유아의 창의적 인성의 특징 184. 코칭역량, 양육효능감 및 창의적 인성 간의 관계 20Ⅲ. 연구 방법 231. 연구 대상 232. 측정 도구 253. 연구 절차 294. 자료 분석 29Ⅳ. 연구 결과 및 해석 301. 유아와 어머니의 일반적 특성에 따른 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 창의적 인성 302. 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 창의적 인성 간 관계 373. 어머니의 코칭역량, 양육효능감이 유아의 창의적 인성에 미치는 상대적 영향력 40Ⅴ. 논의 및 결론 44참고문헌 50부 록 60국문초록 68ABSTRACT 71