본 연구의 목적은 태권도 수련경험 유무에 따른 중학생의 인성발달이 학교생활적응에 어떤 영향을 미치는지에 대하여 규명하는데 있다. 연구대상은 경기도에 소재한 중학생들 중 태권도 수련경험이 있는 학생들과 태권도 수련 경험이 없는 학생들을 모집단으로 선정하였고, 비확률 표본추출법 중 편의표본추출법을 사용하여 400명을 대상으로 설문지를 배포하였다. 불성실한 응답을 한 11부를 제외하고 389부를 SPSS 22.0과 AMOS 23.0을 이용하여 분석하였다. 연구의 타당성을 검증하기 위하여 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였고, 신뢰도를 검증하기위해 Crombach’s α를 측정하였다. 일반적인 특성을 살펴보기 위하여 빈도분석을 실시하였고, 평균을 비교하기 위하여 독립검정 t-test와 일원변량분석을 실시하였다. 인성발달이 학교생활적응에 미치는 영향을 알아보기 위하여 상관관계분석과 단순회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구방법을 통해 분석한 결과 다음과 같은 네 가지 결과가 나타났다. 첫째, 태권도 수련경험 유무에 따른 인성발달의 차이에 있어 경험자와 미경험자 모두 성별과 학년에 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났으며, 경험자의 경우 여자가 남자보다, 1, 3학년이 2학년보다 높은 것으로 나타났고, 미경험자의 경우 여자가 남자보다, 1학년이 2, 3학년보다 인성발달이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 태권도 수련경험 유무에 따른 학교생활적응의 차이에 있어 경험자는 모든 요인에서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났으며, 여자가 남자보다, 공부를 잘하는 그룹이 보통이거나 못하는 그룹보다 높은 것으로 나타났다. 미경험자는 교우관계를 제외한 모든 요인에서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났으며, 여자가 남자보다, 1학년이 2, 3학년보다 학교생활적응이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 인성발달과 학교생활적응의 상관관계의 요인들 중 교우관계를 제외한 모든 요인에서 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태권도 수련 경험자의 인성발달은 학교생활적응의 요인들 중 교우관계를 제외한 모든 요인에서 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 태권도 수련 미경험자의 인성발달은 학교생활적응의 모든 하위요인에서 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이상의 결과들을 살펴보았을 때, 태권도 수련경험이 인성발달이나 학교생활 적응에 도움이 된다고 볼 수 있다. 따라서 인성교육의 중요성과 태권도의 교육적 가치를 더욱 높여야 하며, 아동 및 청소년들의 바람직한 인격과 인성의 발달을 위해서 태권도 교육에 대한 관심과 교육편성에 노력을 기울여야 할 것이다.
Abstract
The effect of character development through Taekwondo training experience on school life adjustment among middle school students
Majoring in Physical Education Graduate School of Woosuk University Kim, So Ra
The purpose of this study was to investigate the effect of character development through Taekwondo training experience on school life adjustment among middle school students. For the participants, population of middle school students in Gyeonggi area were selected regardless of Taekwondo experience. 400 Questionnaires were distributed using convenience sampling of non-probability sampling method. Total of 389 questionnaires were used for the analysis by SPSS 22.0 and AMOS 23.0 after eliminating 11 bad and incomplete questionnaires. Validity and credibility were tested through Exploratory factor analysis, Confirmatory Factor Analysis, and measurement of Cronbach’s alpha. Frequency analysis were conducted for general information, and t-test and ANOVA was executed to see mean differences. Correlation analysis and simple regression analysis were used to analyze the effect of character development on school life adjustment. The result of analyses are as follows. Firstly as for the difference analysis of character development whether experienced taekwondo training or not, both experienced and not experienced groups showed significant differences in gender and grades. In case of experience hand, the 1st and 3rd grade students were higher than the 2nd grade students. As for non-experienced group, females were higher than males and the 1st graders were higher than the 2nd and 3rd graders in character development. Secondly as the result of difference analysis of school life adjustment, experienced group showed significant differences in all factors. Also, female was higher than male and high scored students were higher than middle and low scored students. Thirdly, the relationship between character development and school life adjustment were positively significant except for peer relation, Lastly, character development among students who experienced Taekwondo training had positive effect on school life adjustment significantly except for peer relation, and character development within non-experience group was not related to school life adjustment. According to the results, Taekwondo training tends to be helpful for character development and school life adjustment among middle school students. Thus, the importance of character development and educational value of Taekwondo should be considered more seriously.