대학생은 개방된 성문화로 인해 빈번한 성행위에 노출될 수 있으며, 이는 결혼 이후 임신과 출산으로 이어지는 성인기 생식건강에 영향을 미칠 수 있다. 따라서 본 연구는 남녀 대학생의 성태도, 성지식 및 생식건강증진행위의 정도를 알아보고 성별에 따른 차이를 확인함으로써 대학생의 생식건강증진행위와 관련한 후속 연구에 중요한 기초자료를 제공할 것이다. 자료수집은 2016년 3월 17일부터 4월 8일까지이며 Y시 소재 일개 대학교 남녀 대학생을 편의 추출하여 남학생 92명, 여학생 89명, 총 181명을 대상으로 한 서술적 비교 조사연구이다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
본 연구 대상자의 평균연령은 남학생 21.5세(SD=2.15), 여학생 19.6세(SD=1.45)이었다. 남학생의 50.0%, 여학생의 16.9%에서 성경험이 있어 남녀 간에 유의한 차이가 있었다. 성태도 점수는 남학생이 여학생보다 높았고, 남학생은 쾌락 유희적 성, 혼전순결 허용성, 성 허용성에서 여학생보다 개방적이었고, 여학생은 동성애 허용성과 낙태 허용성에서 남학생보다 개방적인 것으로 나타났다. 성지식 점수는 남학생보다 여학생이 높았다(t=-2.41, p<.017). 생식건강증진행위 점수는 남학생과 여학생이 유사하게 나타났다. 안전 성행위와 성행위 책임감 점수는 여학생이 남학생보다 유의하게 높았고, 생식기 건강관리 점수는 남학생이 여학생보다 유의하게 높았다. 남학생은 자아존중감이 높은 집단과 부모님의 성태도가 개방적인 경우에 성태도가 개방적이었고, 사회적지지가 높은 집단과 성교육프로그램으로 성지식을 얻는 경우에 생식건강증진행위 정도가 높게 나타났다. 여학생은 종교가 개신교인 집단과 자아존중감이 높은 집단에서 성태도가 보수적인 것으로 나타났고, 4학년보다 1학년, 성경험이 있는 집단보다 없는 집단에서 생식건강증진행위 정도가 높게 나타났다. 남학생은 생식건강증진행위와 동성애 허용성(r=.22)과 상관관계가 있었고, 여학생은 생식건강증진행위와 쾌락 유희적 성(r=-.34), 혼전순결 허용성(r=-.22), 성 허용성(r=-.21)과 상관관계가 나타났다.
이상의 연구결과를 볼 때 성경험이 있는 경우가 남학생이 여학생보다 많고, 성태도에서는 남학생이 여학생보다 개방적으로 나타나 우리사회에 여학생보다 남학생에게 성적 허용성이 더 관대한 성의 이중기준이 남아있음을 알 수 있다. 생식건강증진행위와 성태도는 상관관계가 있었으나 성지식과는 상관관계가 나타나지 않은 것으로 보아 생식건강증진행위에는 성에 대해 알고 있는 지식보다 성에 대한 가치관과 태도가 더 중요한 것으로 해석할 수 있다. 또한 성지식은 여학생이 남학생보다 높고, 생식건강증진행위는 안전 성행위의 경우에 여학생이 남학생보다 높았고, 생식기 건강관리는 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 따라서 대학생들의 올바른 성가치관 형성을 위한 교육과 남녀 대학생의 올바른 생식건강증진행위를 위해서 남학생은 안전 성행위, 여학생은 생식기 건강관리에 중점을 두어 성별에 따른 생식건강증진행위 중재프로그램이 필요하다고 사료된다. 또한 대중매체보다 성교육프로그램으로 성지식을 얻은 경우에 생식건강증진행위의 정도가 높았으므로 중재프로그램을 통한 직접 성교육의 중요성을 시사한다.
Due to today’s sexual openness, college students may be exposed to frequent sexual relations, which can affect their adulthood reproductive health, pregnancy and delivery. Thus, the purpose of this study was a explore the degrees of sexual attitudes, sexual knowledge, and reproductive health promoting behaviors in male and female college students and to identify the gender differences. This study may provide an important first step for further study in understanding reproductive health promoting behaviors among college students. A descriptive comparative design was used for examining a total of 181 college students: 92 male and 89 female. The data were collected between March 17 and April 8, 2016 with a convenience sampling in a university located in Y city.
The findings of this study can be summed up as below:
The average ages were 21.5 (SD=2.15) of male students and 19.6 (SD=1.45) of female students. In this study, 50.0% of male students and 16.9% of female students had sexual experience. As for the score of sexual attitude, the mean of male students was higher than the mean of female students, with males more liberal than females in sex for pleasure and play, premarital chastity permissiveness and sexual permissiveness. also females more liberal than males in homosexuality permissiveness and abortion permissiveness. As for the score of sexual knowledge, female students was higher than male students (t= ?2.41, p<.017). As for the score of reproductive health promoting behaviors, male students and female students were found to be similar. The score of safe sex and sexual responsibility for females was found to be higher than that of males, and the score of genital health management for males was found to be higher than that of females, and it was statistically significant. Male students’sexual attitudes were found to be open in a group with high self?esteem and the case of opened sexual attitudes of parents. The degree of male students’reproductive health promoting behaviors was found to be high in a group with high social support and in the case of obtaining sex education programs. Female students’sexual attitudes were found to be conservative in a group with religions of Christianity and high self?esteem. The degree of reproductive health promoting behaviors of freshmen students was found to be higher than that of senior students, and the degree of reproductive health promoting behavior of students with sexual experience was found to be higher than those with no sexual experience. For male students, it was found that there was a correlation between reproductive health promoting behaviors and homosexuality permissiveness (r=.22). for female students, it was found that there was a correlation between reproductive health promoting behaviors, sex for pleasure and play (r=?.34), premarital chastity permissiveness (r=?.22), and sexual permissiveness (r=?.21).
From the results of this study, it was found that male students had more sexual experience than females, and that sexual attitudes of male students were more liberal than females, demonstrating that there remain double standards of allowing more sexual permissiveness for males than for females in our society. It was found that there was a correlation between reproductive health promoting behaviors and sexual attitudes and that there was no correlation between reproductive health promoting behaviors and sexual knowledge. Thus it can be interpreted that in reproductive health promoting behaviors, values and attitudes of sexuality are more important than the knowledge of sexuality. Sexual knowledge of female students was found to be higher than that of males, reproductive health promoting behaviors of female students in case of safe sex was higher than male students, and genital health management of male students was found to be higher than female students. Accordingly, for education to better establish proper sexuality values of undergraduate students and proper reproductive health promoting behaviors of male and female undergraduate students, it is necessary to provide mediating programs of reproductive health promoting behaviors according to sex focusing on safe sex for male students and genital health management for female students. Also, it is suggested that direct sexual education through the mediating programs is important as sexual education programs were found to have a higher degree of reproductive health promoting behaviors than the mass media.
제 1장 서 론 1제 1 절 연구의 목적 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 용어 정의 4제 2 절 연구 방법 51. 연구 설계 52. 연구 대상 53. 연구 도구 64. 자료수집 기간 및 방법 85. 자료 분석 방법 9제 2 장 본 론 10제 1 절 이론적 배경 101. 남녀 대학생의 특성 102. 남녀 대학생의 성태도 113. 남녀 대학생의 성지식 134. 남녀 대학생의 생식건강증진행위 14제 2 절 연구 결과 171. 남녀 대학생의 일반적 및 성관련 특성 172. 남녀 대학생의 성태도, 성지식 및 생식건강증진행위 정도 213. 남녀 대학생의 일반적 특성 및 성관련 특성에 따른 성태도, 성지식 및 생식건강증진행위 정도 284. 남녀 대학생의 성태도, 성지식 및 생식건강증진행위의 상관관계 40제 3 절 논의 421. 남녀 대학생의 일반적 및 성관련 특성 422. 남녀 대학생의 성태도, 성지식 및 생식건강증진행위 정도 443. 남녀 대학생의 일반적 및 성관련 특성에 따른 성태도, 성지식 및 생식건강증진행위 정도 474. 남녀 대학생의 성태도, 성지식 및 생식건강증진행위의 상관관계 51제 3 장 결 론 53제 1 절 결론 53제 2 절 제언 55ABSTRACT 56참고문헌 60부록 66