학령기 아동은 새로운 어휘를 지속적으로 확장시키면서 이미 획득한 어휘의 의미를 풍부하게 발달시킨다. 또한 구어 중심의 의사소통이 문어로 확장되면서, 쓰기를 통해 내용을 정확하게 전달하기 위해서 적절한 단어를 사용하는 것이 특히 중요해진다. 따라서 본 연구에서는 용언(동사 및 형용사)에 초점을 두어, 학령기 아동의 일기문에 나타난 어휘의 의미범주별 발달을 살펴보았다. 초등학교 2, 4, 6학년에 재학 중인 정상발달 아동 총 60명이 참여하였다. 대상 아동의 일기문 텍스트를 수집하여 용언의 의미를 분석하였다. 동사는 8가지 의미범주(행위, 이동, 사실, 변화, 소통, 인지, 심리, 감정), 형용사는 6가지 의미범주(성상, 존재, 비교, 감각, 판단, 정서)로 분류하였다. 의미범주별로 사용비율, NTW*, NDW**를 산출하고 일원분산분석을 실시하였다. 아동의 일기문에서 사용된 전체 어휘는 빈도순으로 정리하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 동사의 경우 세 학년 모두 외적인 움직임과 관련된 행위, 이동, 소통 범주의 동사를 많이 사용하는 것으로 나타났다. 특히 이동 범주의 사용비율은 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 그러나 학년이 높아짐에 따라 구체적인 동작과 관련된 의미범주의 비중은 점차 낮아지고, 변화하는 움직임이나 내적 경험과 관련된 범주의 비율이 증가하였다. NTW와 NDW의 경우 4학년에 발달이 두드러져서 6학년까지 유지되었다. 변화 범주의 NTW에서 통계적으로 유의한 차이가 있었고, 변화와 인지 범주의 NDW에서도 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 형용사의 의미를 살펴본 결과 동사의 경우와는 달리 학년이나 의미범주에 따라 발달 패턴이 다양하게 나타났다. 사용비율의 경우 세 학년 모두 정서 범주의 비율이 가장 높았으며, 특히 2학년이 가장 많이 사용하였다. 비교, 판단, 정서 범주의 NTW는 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 2학년은 자신과 관련된 감각이나 정서 범주 형용사를 많이 사용하였고, 고학년은 비교와 판단 범주 형용사를 많이 사용하였다. 또한 존재, 비교, 판단 범주의 NDW에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 6학년이 개인의 가치, 신념, 선호도 등에 근거하여 특정 대상에 대한 견해를 표현하는 판단 범주의 형용사를 다양하게 사용하였다. 본 연구에서는 학령기 아동의 일기문에 나타난 용언 어휘의 의미 특성을 살펴보고 어휘 목록을 정리하였다. 이를 통해 쓰기에 나타난 학령기 아동의 어휘 발달에 대한 기초 자료를 제시하고자 하였다. 더 나아가 의미 영역에 어려움을 지닌 장애 아동의 언어 중재에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
* NTW = 전체 낱말 수 ** NDW = 다른 낱말 수
School-age children develop abundantly the meaning of already acquired vocabulary with the continuous expansion of new words. In addition, as communication based on the spoken language is extended to the written language, choice suitable words to convey the meaning accurately through writing is particularly important. This study focused on the predicates(verbs and adjectives), looked at the vocabulary development by semantic categories in the diary of school-age children. Sixty typically developing elementary school children in the 2nd, 4th, and 6th grades participated. This study collected the diary text which children produce and analyzed the meaning of the predicates. This study has divided korean verbs into 8 semantic categories(‘action’, ‘locomotion’, ‘existence’, ‘change’, ‘communication’, ‘cognition’, ‘psychology’, ‘emotion’) and korean adjectives into 6 semantic categories(‘feature’, ‘being’, ‘comparison’, ‘sense’, ‘judgment’, ‘feeling’). This study calculated the percentage of use and measured NTW* and NDW** by semantic categories. A one-way analysis of variance(ANOVA) was performed. This study arranged the words that were used in diary text by frequency from highest to least. The results of this study are as follow. First, ‘action’ category was used the most, followed by ‘locomotion’ category and ‘communication’ category. All three grade group mainly used verbs related to external behavior. Specially the percentage of ‘locomotion’ category showed statistically significant difference. However, the percentage of semantic categories to mean changes or inner experience gradually increased, while the proportion of categories related to external behavior gradually decreased. In terms of NTW and NDW, it was found that children’s growth spurts start at 4th grade and last about 6th grade. There were significant difference in NTW of ‘change’ category. NDW of ‘change’ and ‘cognition’ category also showed significant difference. Second, unlike verbs, developmental pattern of adjectives meaning varied according to the age groups or semantic categories. All three group used adjectives in ‘feeling’ category, especially 2nd grade students are used the most. There were significant difference in NTW of ‘comparison’, ‘judgment’ and ‘feeling’ category. NDW of ‘being’, ‘comparison’ and ‘judgment’ category also indicated significant difference. Especially, 6th grade students showed great growth in diversity of adjectives that express their opinion about something or someone based on personal values, belief, or preference. This study examined the semantic features of predicates on the diary text of school-age children. Also, vocabulary lists can be used as a foundation for the further research on the lexicon of school-age children in writing. Further, this study will be useful in the language therapy of children with disorders having difficulties in semantic area.
* Number of Total Words ** Number of Different Words
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 53. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 학령기 아동의 의미 발달 82. 학령기 아동의 쓰기에 나타난 어휘 사용 12Ⅲ. 연구 방법 161. 연구 대상 162. 자료 선정 163. 의미범주 분석 기준 174. 자료 분석 및 처리 235. 신뢰도 246. 통계처리 24Ⅳ. 연구 결과 251. 초등학교 2, 4, 6학년의 일기문에 나타난 동사의 의미 사용 252. 초등학교 2, 4, 6학년의 일기문에 나타난 형용사의 의미 사용 35Ⅴ. 논의 및 결론 45참고문헌 51영문초록 54부록 Ⅰ. 자료 처리 및 분석 기준 56부록 Ⅱ. 동사 의미범주별 어휘 빈도순 목록 58부록 Ⅲ. 형용사 의미범주별 어휘 빈도순 목록 66