본 연구는 중·고등학교 골프선수들의 일반적 특성, 경력, 본인에 대한 평가 태도가 운동 스트레스에 차이가 있는지 보고, 각 스트레스 요인별로 그 정도를 파악하여 중·고등학교 골프 선수들의 스트레스 유형을 구분하고자 하였다. 이는 향후 연구에서 중·고등학교 골프선수들의 스트레스 관리 방안을 찾는 기초 자료로 제공되고자 시도되었다. 연구 결과 중·고등학생 골프선수들은 외부 스트레스 요인보다는 내부의 스트레스 요인 즉, 경기에의 불안감. 시합 성적에의 불안감 등 스스로 느끼는 감정으로 인해 스트레스를 더욱 많이 받는 것으로 나타났다. 기존 연구들을 토대로 부모님이나 코치, 성적이 월등한 주변 친구 등 대인관계를 통한 외적 요인에 의한 스트레스가 심할 것이라 예상했으나 오히려 상반되는 결과를 확인하였다. 즉, 청소년기의 운동선수는 운동 수행 행위를 통해서 스트레스를 경험하기 때문에 본인의 내적 스트레스 수준이 더 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 ‘골프’ 특성 상 개인 운동이고 마인드 컨트롤이 성적에 영향을 미치는 등 심리적인 요소가 많은 비중을 차지하는 운동이기 때문일 것으로 이해된다. 우리나라 중·고등학생 골프선수들은 대부분 프로 데뷔를 목표로 학창 시절을 보내기 때문에 곧 프로 선수로 전향할 선수들이 대부분이다. 이에 연구 대상자 중 스트레스에 상대적으로 취약한 연령대는 고등학생으로 확인되었고 이는 연령이 높아짐에 따라 스트레스 정도가 더 높고 많은 영향을 미치기 때문이라고 해석할 수 있다. 협회 등록 여부나 성별, 부모의 골프 경험, 본인의 핸디캡 수준 등에 대해서는 평가 요인별로 각기 다른 결과를 보였다. 또한, 스트레스를 받는 정도 역시 내적 요인에 의해 스트레스 정도가 더 높다고 나타났다. 특히, 힘든 체력운동이나 제한적 취미활동보다 낮은 성적이 심리적으로 스트레스를 더 받는 것으로 확인되었다. 운동 스트레스 요인별 정도와 연령에 의한 유형 분석 결과, 전반적으로 미래 진로에 대한 두려움과 실력을 인정받지 못할 경우 스트레스를 유발하는 것으로 보인다. 요인별 유형을 보면, 스트레스 외적 요인이 높은 고등학생은 타인에 영향을 많이 받는 ‘타인 감화’집단, 스트레스를 더 적게 받는 고등학생은 ‘성적 지향’ 집단으로 구분될 수 있다. 반면, 스트레스 외적 요인이 높은 중학생은 ‘오락 중시’, 스트레스 외적 요인이 낮은 중학생 집단은 ‘실패 극복’이 필요한 집단이라고 구분할 수 있다. 이와 같은 중·고등학생의 스트레스 유형 구분을 통해 각 연령에 맞게 스트레스를 해소할 수 있는 방안을 지도하는 것이 중요할 것이다. 이에 경쟁적인 운동 환경이 아닌 운동 수행을 통한 즐거움과 교우관계의 개선을 통해 스트레스를 감소시킬 수 있는 방안을 지도해줄 지도자의 역할이 중요하다.
This research is reported that the general characteristics, career, self-evaluation attitude of middle and high school golfers difference in exercise stress. To determine the extent of each stress factors was to distinguish the types of stress, middle and high school golfers. In future, it was attempted to become available as the basis for finding a stress management plan of middle and high school golfers. Results of the study, high school golfers internal stress factors ie, anxiety of the game, rather than external stress factors. Due to feelings of anxiety, such as the fight itself was an achievement to get more and more stressed. As with previous studies had expected severe stress due to external factors, parents or coaches, the grades are superior friends, etc. through interpersonal relationships. However, rather it confirmed the results to the contrary. In other words, the adolescent athlete showed that the internal stress level of your higher because experience stress through exercise performed acts. These studies are understood to be because the psychological factors, such as a ''Golf'' is a personal exercise on the mind-control effect on the movement takes up a large portion of it is score. Of the country, middle and high school golfers because they spend most of my school days as a goal the players are mostly pro debut soon turned pro athletes. Relatively vulnerable to stress, which was identified as a high school student, this can be interpreted as due to stress, depending on the increase in the age is higher and exert a significant effect. Association registration status or gender, the golf experience of parents, your handicap level, etc. showed different results for each of the evaluation factors. In addition, the degree of stress is higher stress was too much by the internal factors. In particular, the hard physical exercise or lower than the limited score hobbies was confirmed that psychological stress better. Types of results by exercise stress level and age-specific factors, overall stressed when there is fear for the future career, and when you do not receive recognition skills. In the type-specific factors, high stress external factors-high school students ''Influence others'' get a lot of influence on others groups, High school students receive less stress may be classified as ''Score orientation'' groups. On the other hand, high stress external factors-middle school students ''Entertainment-oriented'', low stress external factors-middle school group that can be classified that ''overcoming failure''. In that it will lead the way to reduce the stress the role of the leaders is important that pleasure through exercise and improvement of friendship.
I. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 가설 53. 연구의 제한점 7II. 이론적 배경 81. 스트레스의 개념 81) 스트레스의 개념 및 역사 82) 청소년의 스트레스 102. 청소년의 스트레스 요인 및 유형 121) 청소년의 스트레스 발생 요인 122) 청소년의 스트레스 유형 143. 운동선수의 스트레스에 관한 연구 161) 운동선수의 스트레스 162) 운동선수 스트레스의 원인 174. 골프 선수의 스트레스 195. 스트레스 평가 방식 21III. 연구 방법 231. 연구 대상 232. 조사 도구 241) 설문지 구성 242) 설문지 문항 신뢰도 253) 분석 방법 26IV. 결과 271. 응답자 배경 분석 271) 응답자 배경 빈도 분석 272) 운동 스트레스 요인의 기술 통계 302. 응답자 배경에 따른 스트레스 정도 차이 321) 협회 등록선수 여부에 따른 운동 스트레스 정도 차이 322) 성별에 따른 운동 스트레스 정도 차이 363) 학년에 따른 운동 스트레스 정도 차이 394) 부모의 골프 경험에 따른 운동 스트레스 정도 차이 465) 본인 핸디캡에 따른 운동 스트레스 정도 차이 493. 요인별 스트레스 정도 541) 외적 요인의 스트레스 정도 542) 내적 요인의 스트레스 정도 554. 중·고등학교 골프선수의 스트레스 특성 및 유형 분석 57V. 논의 611. 응답자의 배경에 따른 운동 스트레스 정도 612. 요인별 스트레스 정도 623. 스트레스 정도 차이로 인한 중·고등학교 골프 선수들의 운동 스트레스 유형 구분 63VI. 결론 및 제언 651. 결론 652. 제언 67참고문헌 69ABSTRACT 75부록 78