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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

노승윤 (경상대학교, 경상대학교 대학원)

지도교수
류성기
발행연도
2017
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수19

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

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Development of power transmission system is more competitive than ever before. In order to keep competitive, powertrain manufacturers must optimize attributes, such as performance, cost, weight, durability and NVH while a new product is developed. For gear transmission, the challenge is the troublesome problem in the inherent mechanical components of a transmission system, including other power train elements like engine torque input and accompanying fluctuations. If the gear shapes are perfect, then the gear tooth meshing is better, therefore the gears will transmit the input torque in a more efficient manner without the generation of high frequency sounds from engine fluctuation.
In order to optimize the performance of gear transmission system, gear tooth modification(micro-geometry modification) is one of the most popular approach. Micro-geometry modifications include the intentional removal of material from the gear teeth flanks, so that the shape is no longer a perfect involute. Such modifications compensate teeth deflections under load, and the resulting transmission error is minimized under a specific torque. Therefore, the micro-geometry modifications can be applied on the involute (or profile) and lead of the gear teeth.
In this thesis, in order to do study on tooth micro-geometry optimization, a mass produced planetary gear type drive reducer was selected as prototype. The original design was modeled by a commercial software named Romax Designer which can analyze and optimize kinds of gear power transmission system. A serious analysis results were obtained that have some problem want to modify. Based on the result, optimization and gear tooth modification were done to deal with the load distributions on gear tooth, gear durability problem, safety factor and bearing life problem. As the results, after such optimization, outstanding performance improvement was presented in this thesis.

목차

Ⅰ. 서론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 연구 목적 2
1.3 논문 구성 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 기어 치형 마이크로 지오메트리 4
2.1.1 기어의 마이크로 지오메트리 4
2.1.2 기어의 마이크로 지오메트리 수정방법 5
2.1.3 마이크로 지오메트리 분석 소프트웨어 8
2.2 기어 전달오차 12
2.2.1 전달오차의 소개 12
2.2.2 전달오차 생성 원인 분석 13
2.2.3 적용하중과 전달오차의 관계 분석 15
2.3 전달오차와 소음과의 관계 분석 17
Ⅲ. 주행 감속기 소개 및 모델링 18
3.1 2톤급 주행감속기 소개 18
3.2 소프트웨어 분석 22
3.2.1 소프트웨어를 이용한 전달오차 모델링 22
3.2.2 소프트웨어 정적해석 23
3.3 감속기 모델링 24
Ⅳ. 해석결과 고찰 및 문제점 제시 26
4.1 치면 하중분포 해석 26
4.1.1 Front gear set 26
4.1.2 Rear gear set 29
4.2 감속기 부품 수명 해석 31
4.2.1 기어 수명 해석 31
4.2.2 베어링 수명 해석 33
4.3 해석 결과 분석 및 문제점 제시 34
4.4 소결론 35
V. 감속기 최적화 36
5.1 최적화 방법분석 36
5.2 마이크로 지오메트리 수정 37
5.3 최적화 해석결과 40
5.3.1 치면 하중분포 해석 결과 40
5.3.2 기어 수명 해석 결과 47
5.3.3 베어링 수명 해석 결과 48
5.4 해석결과 비교 및 분석 49
5.5 소결론 53
Ⅵ. 결 론 54

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