메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

유주환 (공주대학교, 공주대학교 특수교육대학원)

지도교수
임경원
발행연도
2017
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수2

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this research is to develop ‘safety education curriculum‘s Content for students with intellectual disabilities’ the chief research method adopted is literature analysis, survey, Delphi technique.
The first safety education curriculum''s content for students with intellectual disabilities developed curriculum were devised through safety education materials and various statistical data and 7 safety education standards(Ministry of Education, Korea 2015).
30 experts participated in the Delphi survey to examine the content suitability. Based on the average, standard deviation, consistency and convergence values, CVR(Content Validity ratio) and experts opinions, the school safety education curriculum‘s Content for students with intellectual disabilities was developed.
208 teachers who teach intellectual disabilities students participated in the survey to determine whether the curriculum content system developed through the Delphi survey is suitable for the educational field.
According to the research result, subjects of the safety education curriculum‘s Content for students with intellectual disabilities were divided home, leisure and culture facilities, educational facilities, transportation facilities and other facilities. the elements of curriculum contents were organized total 53 contents including 8 contents for home, 9 contents for leisure and culture facilities, 8 contents educational facilities and 9 contents for transportation facilities and 19 contents for other facilities.
The safety education curriculum‘s Content of school for students with intellectual disabilities can be used as research data in the future and safety education materials in the school for students with intellectual disabilities.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구문제 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 안전교육 5
2. 안전사고 현황 및 안전교육 자료 분석 11
3. 지적장애학생과 안전교육 14
4. 특수교육 교육과정 개발 22
Ⅲ. 연구방법 26
1. 연구 참여자 26
2. 연구도구 30
3. 연구절차 및 자료처리 32
Ⅳ. 연구결과 42
1. 교육과정 내용체계 내용 적합성 검토(델파이 조사)결과 42
2. 교육과정 내용체계 현장 적합성 검토(설문 조사)결과 47
3. 지적장애 학생을 위한 안전교육 교육과정 내용체계(최종) 58
Ⅴ. 논의 61
Ⅵ. 결론 및 제언 69
참고문헌 72
ABSTRACT 79
부록 81

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0