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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

주영조 (공주대학교, 공주대학교 대학원)

지도교수
전의식
발행연도
2017
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

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The male and female human models were designed based on the angle and the body measurement data of the human internal joint according to the driving posture of various people. The relation between the link of the human body model and the link of the seatback frame is applied to derive the point where the seatback makes the maximum contact with the human body model. And the kinematic design method of the joint seat back frame is proposed. Based on the initial hinge point applied position, the static analysis using FVMSS 207 was performed after the modeling of the multi-joint seatback frame. As a result, the suitable strength of the articulated seatback frame versus the integral seatback frame was confirmed. The optimal design was performed by changing the position within the range of the hinge point of the multi-joint seatback frame, and the optimum strength according to the position of the hinge point was derived. Future research should propose a design method of a multi-joint seatback frame with optimum strength through the shape optimization of the joints and side frames of the joints. In addition, due to the increased number of parts due to the nature of the multi-joint seatback frame, lightweight and new materials must be applied to achieve lightweight and optimum design that can satisfy light weight and high strength.

목차

1. 서 론 1
1.1 연구배경 및 필요성 1
1.2 연구내용 및 방법 3
2. 다관절 시트백 프레임 설계 4
2.1 시트백 프레임의 구조 4
2.2 인체 모형 구조 6
2.3 다관절 시트백 프레임 기구학적 분석 25
3. 다관절 시트백 프레임 정적하중 해석 54
3.1 다관절 시트백 프레임 모델링 54
3.2 정적강도 해석 57
3.3 해석결과 및 고찰 58
4. 다관절 시트백 프레임의 힌지부 최적 설계 61
4.1 다관절 시트백 프레임 힌지부의 변수 설정 61
4.2 유한요소해석 64
4.3 결과 및 고찰 65
5. 결론 66
참고문헌 67
Abstract 72

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