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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이지은 (부경대학교, 부경대학교 대학원)

지도교수
박영환
발행연도
2017
저작권
부경대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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With the concern on environmental pollutions like global warming, many studies are concentrated on the development of alternative source of energy, in order to reduce the consumption of coal which generates green-house gases. To replace the fossil fuel, liquified natural gas has noticed, and at the same time the demand of LNG carrier is increasing. Aluminium which is one of the materials of LNG storage tank has high thermal conductivity and thermal expansion, so it causes pore or crack in weld zone.
Thus in this paper, butt welding type I on Al5083-O 3t was carried out with MIG welding. The experimentations was designed by orthogonal array, and complete joint penetration fullfilled with one pass in 3mm plates. The influence of heat input on tensile strength of weld zone was also analyzed by analysis of variance. The algorithm of real time monitoring system based on ARMA was suggested to not only assure the quality of weld zone but predict the metal transfer.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구 배경 및 목적 1
1.2 연구 현황 3
1.3 연구 내용 4
제 2 장 이론적 배경 5
2.1 가스 메탈 아크 용접 5
2.1.1 용융금속의 이행현상 7
2.1.2 가스 메탈 아크 용접의 주요 공정 변수 9
2.2 시계열 분석 12
2.2.1 자기 회귀 모델(AR Model) 13
2.2.2 이동 평균 모델(MA Model) 13
제 3 장 실험 방법 및 결과 15
3.1 실험장치 및 재료 15
3.2 실험 조건 19
3.3 실험 결과 22
3.3.1 용적이행 모드의 분류 22
3.3.2 용접부 비드형상 및 단면 31
3.3.3 용접부 인장강도 34
제 4 장 ARMA 모형을 이용한 용적이행 분류 38
4.1 아크 광신호의 시계열 분석 38
4.2 ARMA 모형을 통한 용적이행 분류 43
4.3 용접성 평가 알고리즘 46
제 5 장 결론 49
Reference 51

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