1980년대 일본의 뛰어난 디자이너들은 일본의 전통 복식미를 바탕으로 한 패션디자인을 세계무대에 보여주었고 세계패션계는 그것을 ‘일본스타일’ 또는 ‘기모노스타일’이라고 했다. 그들이 보여준 디자인 전개 방식은 이전의 서양 복식의 접근 방식과 전혀 달랐다. 원단의 제작 형태를 그대로 두고 인체에 걸치듯 형태를 잡아가는 동아시아적 제작방법은 서양인들에게 생소한 디자인이었다. 이것은 한국, 중국, 일본의 전통복식이 공통적으로 가지고 있는 의복 디자인의 방법이다. 전세계 사람들은 이것을 동아시아적인 디자인이라고 생각하며 넓게는 중국문화에 영향을 받은 스타일로, 구체적으로는 기모노스타일로 인식한다. 그러나 세계인이 인식하는 동아시아 스타일에 한국스타일은 포함되지 않는다. 한복은 중국, 일본의 전통복식과 전혀 다른 특징을 가지고 있으나 전세계 사람들이 인정할 수 있는 한국스타일이나 한복스타일로 발전하지 못하고 있다. 한복의 이미지가 하나의 고유한 스타일로 인식되기 위해서는 여러 디자이너들이 한복의 특성을 바탕으로 한 컬렉션을 반복적으로 발표해야 하며, 컬렉션이 하나의 이미지로 특정 지어질 수 있어야 한다. 하지만 특정한 전통양식의 단편적인 이미지를 그대로 차용하는 것은 새로운 스타일로 받아들여지기 보다는 일종의 패드(fad)로 사라질 가능성이 많다. 그러므로 한국의 정체성을 정확히 인식하고 디자인된 제품이 연속성을 가지고 발표되어야만 ‘한국스타일’ 또는 ‘한복스타일’이라고 인정받을 수 있을 것이다. 우리나라의 정체성을 찾기 위해서는 과거로부터 지금까지 이어져 오고 있는 우리나라의 전통문화에 대한 명확한 인식이 필요하다. 그리고 유사한 문화배경을 공유하고 있는 주변국과의 비교를 통해 공통점과 차이점을 찾음으로써 우리나라의 고유한 특징을 확인할 수 있을 것이다. 복식디자인은 동시대의 생활양식과 공통적인 미의식에 영향을 받아 제작되었을 것이다. 따라서 동시대의 다른 제작물과의 비교를 통해 복식에 작용한 공통적인 미적 요인을 찾을 수 있을 것이다. 본 연구는 인간 생활의 기본 요소인 의·식·주 중에서 조형적인 특징을 공유할 것으로 추측되는 건축과 복식을 비교하여 공통적인 미적 요소를 찾고자 한다. 한·중·일의 전통 건축과 복식을 비교하여 전통양식에서 고유한 특징을 확인하고 비교를 통해서 찾은 공통점과 차이점에서 우리나라의 정체성을 보여주는 전통복식디자인 요소를 도출하고자 하였다. 연구 결과 한국적 복식디자인 요소의 특징은 다음과 같다. 첫째, 자연과 조화를 이루는 선으로 우리나라의 건축과 복식에서 보여지는 선은 급한 휨이나 과장이 없고 편안한 선이다. 이러한 선은 디자인 전개과정에서 패턴에 적용되어 완성된 형태에서 완만한 윤곽선으로 표현되었다. 일반적인 의복 패턴은 직선과 작은 호를 그리는 구체적인 도형들이 기본을 이루지만, 한복의 선을 이용한 패턴은 직선과 유사한 다양한 만곡이 사용되어 인체의 윤곽선을 따라서 제도된다. 이렇게 만들어진 패턴을 사용한 제품은 인체의 형태와 동작을 편안하게 한다. 둘째, 사람의 생활과 활동성을 고려한 가변성과 기능성이다. 한복은 서민들의 기능복으로 장식이 절제되고 활동에 필요한 부분을 고려하여 디자인 되었다. 중앙에 위치한 고름은 입고 벗기 편하며 착용자의 상태에 따라 품을 조절 할 수 있다. 또한 한복 치마는 반 완성된 형태로 착용함으로써 형태가 완성된다. 이러한 한복의 특징은 기능성을 기본으로 하는 현대 캐주얼과도 연결되는 디자인 포인트로 현대패션의 새로운 캐주얼로 발전이 가능한 요소이다. 셋째, 자연의 근본적인 색을 지향한다. 우리나라의 건축과 복식에서 사용된 색상은 선명한 색상이며 대비로 장식적인 효과를 주었다. 상하의의 색상대비는 경쾌한 느낌을 주며, 각각의 명료한 색을 이용한 대비는 근접색이 사용되어 전체적인 조화를 이루면서 풍부한 색감을 보여준다. 넷째, 자연의 형태를 간략화한 문양이다. 우리나라의 문양은 자연에서 모티프를 가져 왔으나 중국처럼 극히 사실적으로 묘사하거나 일본만큼 도안화하지 않았다. 본래의 모습이 드러날 정도의 간략화로 자연과 어울리고 편안하게 디자인 되었다. 이상의 선, 형태, 색, 문양의 디자인요소를 이용하여 총 12개의 제품을 개발하여 사진과 도식화, 제품 설명을 첨부하였다. 개발된 제품은 다양한 상품으로 전개하여 전세계 홀세일 시장과 국내외 온 오프라인 편집샵에 판매를 진행할 예정이다. 한국적인 이미지에 대한 좀더 구체적인 요인을 찾아보고자 연구를 진행하였으며 연구가 진행되면서 한국적 디자인요소는 점점 명확해졌다. 앞으로 우리나라의 전통문화에서 한국적 정체성을 보여주는 근본적인 것들을 찾아 확고한 한국적 이미지를 만들어가는 추가 연구들을 기대한다.
In 1980’s famous Japanese designers showed the fashion design based on Japanese traditional costume beauty. And fashion world called it ‘Japanese style’ or ‘Kimono style’. The development method of design they showed was totally different from the previous method of western costume. The East Asian’s making method that keeps the form of fabric and makes form as it worn on body was unfamiliar design for western people. This is the common method of costume design in traditional costume of Korea, China and Japan. The world knows this as Eastern Asian style, the style that has been affected by culture of China at large, concretely kimono style. However, Korea doesn’t included in Eastern Asian style. Hanbok has different features from Chinese or Japanese traditional costume. Unfortunately, these features have not been developed to Korean style or Hanbok style that world can accept. To recognize the image of Hanbok as one of the indigenous style many designers should show the collection continuously based on the character of Hanbok, and the collection has to be seen as on image. However, borrowing the specific fragmentary image of traditional style doesn’t make it accepted as the new style, but can be vanished as one of a fad. Therefore, the design that has accurate identity of Korea should be shown to continuously. And it could be accepted as ‘Korean style’ or ‘Hanbok style’. . To find the identity of Korea, we have to make a clear knowledge of traditional culture of Korea that has been lasted from past to present. And we could know own character of Korea by finding common ground and differences from the comparison between neighboring countries that has similar cultural background. Fashion design has been made by the effect of contemporary lifestyle and common aesthetic sense. Therefore, we can find the common aesthetic element that affected costume by comparing the works of same era. This study tries to find the common aesthetic element by comparing architecture and costume which seems to share formative feature among food, clothing and shelter, the basic element of human living. I tried to draw the traditional costume design element that shows the identity of Korea from comparing the traditional architecture and costume of Korea, China and Japan. Result of the study, the feature of Korean costume elements is as follow. First is the line which harmonize with nature. The line that is seen in Korean architecture and costume has no rapid banding or exaggeration and is comfort. This soft line shows up as a gentle outline on the pattern of costume which affects the finished form of clothing during the design. General clothing pattern is basically composed of straight line and shapes that draws the small arc, but the pattern of Hanbok is drawn along the outline of human body using various kinds of curve that is similar to straight line. The clothes that used the pattern of Hanbok comforts the form and action of the body. The second is variability and functional that considered people’s life and activity. . Hanbok is a functional suit for people that is designed not to be decorative considering the activity. The goreum that is on the middle of Jeogori can make it easily to wear, and it can adjust the width of Jeogori by the wearer. Also, the skirt of Hanbok has the complete form by wearing the skirt that is half-completed. This character of Hanbok is the design point that connects to modern casual clothing based on functional, and also the element which can be developed to new casual clothing of modern fashion. The third is the color that prefers the nature. The colorway that used in Korean architecture and costume is vivid, and gives decorative effect by contrast of color. The color contrast of top and bottom of Hanbok makes it feel light, and by using analogous color with the color contrast, it makes the color harmonized and show rich impression of color. The last is simplified pattern of nature. . Korean traditional pattern brought the motif from nature, but it is not realistically described as China or simply modularized as Japan. The pattern was designed simple enough to recognize the origin, and it is well harmonized to nature. I used the four design elements(the line, form, color and pattern) that is mentioned above to develop 12 products. I attached the picture, diagramming and explanation of the product below. The product will be developed to various kinds of product and it will be on sale on worldwide wholesale market and on/off-line select shop. The study proceed to research specific factor of Korean image, and during the progress of study, the Korean design has been more clearly. I hope the additional study to go along that clearify the image of Korea by finding fundamental source which shows the identity of Korea by Korean traditional culture from now on.
제1장 서론 1제1절 연구의 배경 1제2절 연구의 방법과 범위 4제3절 용어정의 11제2장 한·중·일 전통 건축과 복식에 내재된 기초 개념 14제1절 한·중·일의 문화적 배경 141. 사상적 특성 142. 지리적 특성 21제2절 한·중·일 전통 건축 241. 한국의 전통 건축 25가. 유형 25나. 특징 282. 중국의 전통 건축 32가. 유형 32나. 특징 352. 일본의 전통 건축 37가. 유형 37나. 특징 42제3절 한·중·일 전통 복식 451. 한국의 전통 복식 46가. 유형 46나. 한복의 특징 492. 중국의 전통 복식 52가. 유형 53나. 치파오의 특징 573. 일본의 전통 복식 59가. 유형 59나. 기모노의 특징 62제4절 분석을 위한 조형요소 651. 선 662. 형태 673. 색 673. 문양 68제3장 한·중·일 전통 건축과 복식에 반영된 조형요소 비교 70제1절 한·중·일 전통 건축의 비교 711. 한·중·일 전통 건축의 선 비교 712. 한·중·일 전통 건축의 형태 비교 733. 한·중·일 전통 건축의 색 비교 754. 한·중·일 전통 건축의 문양 비교 78제2절 한·중·일 전통 복식의 비교 811. 한·중·일 전통 복식의 선 비교 812. 한·중·일 전통 복식의 형태 비교 823. 한·중·일 전통 복식의 색 비교 844. 한·중·일 전통 복식의 문양 비교 87제4장 한국적 패션디자인 요소의 추출 91제1절 디자인의 한국적 사고 91제2절 조형요소에 따른 분석 941. 선에 따른 분석 942. 형태에 따른 분석 963. 색에 따른 분석 1004. 문양에 따른 분석 105제5장 한국적 패션디자인 제품의 개발 108제1절 글로벌 트렌드 110제2절 디자인 컨셉 113제3절 제품디자인 1151. 선에 따른 제품디자인 1152. 형태에 따른 제품디자인 1353. 색에 따른 제품디자인 1564. 문양에 따른 제품디자인 167제6장 결론 176제1절 요약 및 결론 176제2절 본 논문의 한계와 과제 및 전망 181참고문헌 184국문초록 194