본 연구는 검도장의 교육환경이 수련생의 만족도 및 수련 지속행동에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 성인 검도 수련생들의 성별과 수련기간에서는 교육환경, 만족도, 지속수행행동 등 모든 요인에서 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 학력에서는 교육환경의 교육시설, 프로그램, 지도자자질과 만족도, 지속수행행동 등, 모든 요인에서 유의한 차이를 보였고, 학업성취도가 높은 수련생이 학업성취도가 낮은 수령생보다 높게 나타났다. 연령과 관련하여 교육환경의 프로그램, 지도자자질과 만족도, 지속 수행행동에서 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 교육환경의 프로그램과 지도자 자질에서는 연령이 높은 수련생들의 경우 차이가 큰 것으로 나타났고, 만족도에서 연령층이 높은 수련생들이 낮게 나타났으며, 지속 수행행동에서 연령대가 낮은 수련생들이 낮게 나타났다. 이용횟수에서는 교육환경의 교육시설, 프로그램, 지도자자질과 만족도, 지속수행행동에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데, 그 차이는 이용횟수가 많은 수련생들이 적은 수련생들 보다 높게 나타났다. 둘째, 성인 검도 수련생들에게 교육환경의 교육시설, 프로그램, 지도자 자질 요인은 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성인 검도 수련생들에게 교육환경의 프로그램, 지도자 자질 요인은 수련 지속행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This paper aims at analyzing effects on adult trainee''s satisfaction and continuous train activity of educational kumdo hall environment. This paper leaded to the conclusion as followings. First, as for the sex, train period of adult kumdo trainee, a significant difference was not verified at all of the factors such as educational environment, satisfaction, and continuous performance activity. As for academic degree, a significant difference was verified at all of the factors such as educational facilities for educational environment, programs, leader''s quality and satisfaction, and continuous performance activity. The difference was verified to be higher in the case of the trainee with high academic history than the trainee with low academic degree. As for age, a significant difference was verified in the case of the program of educational environment, leader''s quality, and continuous performance activity. As for the program of educational environment and leader''s quality, the difference was verified to be high in the case of the trainee with high age. As for satisfaction, the difference was verified to be low in the case of the trainees with old age. As for continuous performance activity, the difference was verified to be low in the case of the trainees with young age. As for the frequency of use, the significant difference was verified in the case of educational program of educational environment, programs, leader''s quality and satisfaction, continuous performance activity. The difference was verified to be higher in the case of the trainee with high use frequency than the trainee with low use frequency. Second, the factors such as the educational facility of educational environment, programs, and leader''s quality had a positive effect on the adult Kumdo trainee''s satisfaction. Third, the factors such as the educational facility of educational environment, programs, and leader''s quality had a positive effect on the adult Kumdo trainee''s continuous train activity.
AbstractI. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 연구모형 54. 연구가설 65. 연구의 제한점 76. 용어의 정의 8II. 이론적 배경 91. 검도의 이해 92. 교육환경 103. 만족도 134. 수련 지속행동 145. 선행연구의 고찰 15Ⅲ. 연구 방법 191. 연구대상 및 표집 192. 조사도구 213. 설문지의 타당도와 신뢰도 224. 자료처리 25IV. 연구결과 261. 인구통계학적특성에 따른 교육환경, 만족도, 수련 지속행동의 차이 262. 교육환경, 만족도, 수련 지속행동 간의 상관분석 333. 교육환경이 만족도에 미치는 영향 344. 교육환경이 수련 지속행동에 미치는 영향 35V. 논 의 361. 인구통계학적특성에 따른 교육환경, 만족도, 수련 지속행동의 차이 362. 교육환경이 만족도에 미치는 영향 383. 교육환경과 수련 지속행동의 관계 39VI. 결론 및 제언 411. 결론 412. 제언 42참고문헌 43부록(설문지) 49