본 연구는 영아반 보육교사의 교사민감성에 영향을 미치는 변인을 보육교사의 개인 배경 변인, 개인 심리적 변인, 사회 심리적 변인 그리고 근무환경 변인으로 나누어 교사민감성과의 관계를 살펴보고, 이러한 변인들이 교사민감성에 얼마나 영향력을 미치는가를 알아보는데 목적이 있다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 영아반 보육교사의 개인 배경 변인, 개인 심리적 변인(정서안정성), 사 회 심리적 변인(대인관계 스트레스), 근무환경 변인과 교사민감성(민감 한 상호작용, 비민감한 상호작용) 간에는 관계가 있는가? [연구문제 2] 영아반 보육교사의 개인 배경 변인, 개인 심리적 변인, 사회 심리적 변 인, 근무환경 변인은 교사민감성을 얼마나 설명하는가?
연구대상은 보육시설에서 근무하는 영아반 보육교사 236명이었으며 단계적 중다회귀분석을 사용하여 변수 각각에 대해 유의성을 검정하였다. 그에 따른 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 영아반 보육교사의 교사민감성 하위요인 중 민감한 상호작용과 관련하여 상관관계를 살펴본 결과 정서안정성은 유의한 정적 상관관계가 있었으며, 원장과의 관계, 동료교사와의 관계, 학부모와의 관계, 타장소 평균 업무 시간, 1일 평균 개인시간과는 유의한 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 영아반 보육교사의 교사민감성 하위요인 중 비민감한 상호작용에 대한 상관관계를 살펴본 결과, 정서안정성, 1일 평균 휴게시간과는 유의한 부적 상관관계가 있었으며 원장과의 관계, 동료교사와의 관계, 학부모와의 관계와는 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 이를 근거로 영아반 보육교사의 교사민감성에 미치는 영향력을 살펴보면, 민감한 상호작용은 동료교사와의 관계에 대한 스트레스와 학부모와의 관계에 대한 스트레스가 가장 큰 영향력을 미치는 변인이었고, 비민감한 상호작용은 정서안정성과 동료교사와의 관계에 대한 스트레스가 가장 큰 영향력을 미치는 변인이었다. 따라서 대인관계 스트레스, 특히 동료교사, 학부모와의 관계에 대한 스트레스를 줄이고 보육교사의 정서안정성을 높인다면 영아반 보육교사의 교사민감성 수준은 높아질 것이며 보육의 질이 향상될 것으로 기대된다.
This study will inquire into the correlation between variables influencing teacher sensitivity of infant classes of Educare Center teachers and teacher sensitivity, by classifying the variables into individual background variables of Educare teachers, individual psychological variables, socio-psychological variables and work environment variables, and finally it aims to inquire about how much these variables influence on teacher sensitivity. The research was oriented to 236 Educare teachers in charge of infant classes working in infant-caring facilities. Based on stepwise multiple regression analysis, the significance test was carried out to each variable. The research results can be summarized as follows: Firstly, according to the correlation evaluation regarding sensitive interaction of infant classes of Educare Centers, it turned out that emotional stability showed significant positive correlation, while there was significant negative correlation with relationship with the director, relationship with the colleagues, relationship with parents, mean working hours in other places and mean daily personal time. Secondly, according to the correlation evaluation regarding insensitive interaction of infant classes of Educare Centers, it turned out that there was significant negative correlation with emotional stability and mean daily break time, while there was significant positive correlation with relationship with the director, relationship with the colleagues and relationship with parents. Based on the results, regarding the influences on teacher sensitivity of infant classes of Educare Centers, as for sensitive interaction, the most significant influences consisted in the relationship with the colleagues and the relationship with parents. On the other hand, as for insensitive interaction, the most significant influences lied in the relationship with the colleagues and emotional stability. Consequently If reducing interpersonal relationship stress and increasing emotional stability of educare center teacher will increases the sensitivity level of the teachers. furthermore, the quality of care will be improved.
표목차 ⅲ국문초록 ⅳⅠ. 서론 1Ⅱ. 이론적 배경 61. 교사민감성 61) 교사민감성의 정의 62) 영아반 보육교사의 교사민감성 92. 영아반 보육교사의 교사민감성에 영향을 미치는 변인 111) 영아반 보육교사의 교사민감성에 영향을 미치는 개인 배경 변인 142) 영아반 보육교사의 교사민감성에 영향을 미치는 개인 심리적 변인 163) 영아반 보육교사의 교사민감성에 영향을 미치는 사회 심리적 변인 214) 영아반 보육교사의 교사민감성에 영향을 미치는 근무환경 변인 28Ⅲ. 연구문제 및 용어정의 311. 연구문제 312. 용어의 정의 321) 교사민감성 322) 정서안정성 323) 대인관계 스트레스 324) 근무환경 33Ⅳ. 연구방법 351. 연구대상 352. 연구도구 361) 교사민감성 362) 정서안정성 373) 보육교사 대인관계 스트레스 383. 연구절차 394. 자료분석 39Ⅴ. 영아반 보육교사의 교사민감성이 영향을 미치는 변인 분석 401. 영아반 보육교사 개인 배경 변인, 개인 심리적 변인, 사회 심리적 변인,근무환경 변인의 평균과 표준편차 402. 영아반 보육교사의 교사민감성 관련 변인들의 상관관계 433. 영아반 보육교사의 교사민감성에 영향을 미치는 변인 분석 461) 영아반 보육교사의 민감한 상호작용에 영향을 미치는 변인 분석 462) 영아반 보육교사의 비민감한 상호작용에 영향을 미치는 변인 분석 47Ⅵ. 논의 및 결론 491. 교사민감성에 영향을 미치는 변인 분석에 따른 논의 및 결론 492. 제언 및 의의 53참고문헌 55부록 72ABSTRACT 80