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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이재혁 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
배건성
발행연도
2017
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Various Voice Warning Messages(VWMs) are used to strengthen the aircraft survivability in critical condition. The VWM can offer a prompt auditory warning to the pilot when a survival situation occurs in the aircraft. VWMs are typically saved non-volatile memory of Intercom System(ICS), and a selected VWM is played back when the corresponding warning condition is met. By the way, the volume level of VWMs is uniformly set by tuning the control knob depending on pilot’s feeling. Thus it is impossible to set the appropriate volume level for each VWM.
In this thesis, we proposed a new control technique with MIL-STD-1553B by communicating to facilitate ICS hardware design to set the volume level for each VWM without using the knob. To find an appropriate volume level for each VWM, VWM volume level preference test was carried out based on the Equivalent continuous A-weighted sound pressure Level(LAeq). From the statistical analysis such as Normality test, Kruscal-Wallis test and Tukey HSD post-hoc test, we have set an appropriate volume level for each VWM.

목차

Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 항공기용 ICS VWM 볼륨 조절 3
2.1. 기존 항공기용 ICS VWM 볼륨 조절 3
2.2. 제안된 항공기용 ICS VWM 볼륨 조절 8
Ⅲ. VWM LAeq 측정 실험 19
3.1. 측정 환경 및 절차 19
3.2. 측정 결과 24
Ⅳ. VWM LAeq 값에 따른 선호도 테스트 32
4.1. VWM LAeq 선호도 실험 사전 준비 32
4.2. VWM LAeq 선호도 실험 결과 및 분석 35
Ⅴ. 결 론 47
참고문헌 48
영문초록 52

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