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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

임치수 (전북대학교, 전북대학교 대학원)

지도교수
이재준
발행연도
2017
저작권
전북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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Recently, energy consumption has increased and due to this green house gas emission also increased and it causes extreame whether. In fact, the frequency of heavy snowfall and heavy rainfall is increasing every year. According to this result, roads exposed to environmental loads at all times and the freezing phenomena such as black ice are frequently occurred. Especially, in case of black ice, it is difficult to distinguish it by the naked eyes of the traffic users and difficult to secure sufficient braking distance, which is a direct cause of traffic accident. In order to prevent freezing of the road surface during the winter season, chloride-based snow removers and heat transfer pipes are used. However, these method noted secondary pollutions and economic efficiency as disadvantages.
Therefore, it is essential to develop a new snow removal system that improves the disadvantages of existing snow removal methods. Carbon fiber sheets are widely used in aviation, sports and medical fields because of their high strength, light weight, high conductivity and exothermic properties. Therefore, this study was conducted to develop a new method of road surface snow melting system, which is applied as a heat source by weaving carbon fiber. The heat behavior of concrete specimens with carbon fiber sheet were evaluated under various conditions. Also evaluated durability of embedding materials with different properties can be caused of low freezing-thawing resistance and tensile strength. As a result, the carbon fiber sheet was embedded into the road as a heat source, and the possibility of applying the carbon fiber sheet as a snow melting system was confirmed.

목차

제1장 서 론 1
1.1 연구배경 및 목적 1
1.2 연구 활용방안 및 기대효과 6
제2장 문헌고찰 7
2.1 국내외 제설공법 기술개발 동향 7
2.2 전도체를 통한 발열원리 16
제3장 실험개요 19
3.1 사용재료 및 측정장비 19
3.2 탄소섬유 시트 종류 및 운용방법 따른 발열거동 평가 21
3.2.1 탄소섬유 시트 종류별 온도 조건에 따른 발열거동 21
3.2.2 탄소섬유 시트 자체 발열거동 23
3.2.3 Anti-icing 및 De-icing 운용방법에 따른 발열거동 24
3.3 탄소섬유 시트를 매입한 콘크리트의 물리적 성능 평가 26
3.3.1 휨 강도 측정 26
3.3.2 동결융해 저항성 측정 27
3.4 소비전력 및 전극연결 방법에 따른 발열거동 평가 29
3.4.1 전력조건 변경에 따른 발열거동 29
3.4.2 전극연결 방법에 따른 발열거동 30
3.5 탄소섬유 시트의 최적 수평간격 평가 31
제4장 실험결과 33
4.1 탄소섬유 시트 종류 및 운용방법에 따른 발열거동 33
4.1.1 탄소섬유 종류별 온도 조건에 따른 발열거동 33
4.1.2 탄소섬유 시트 자체 발열거동 36
4.1.3 Anti-icing 및 De-icing 운용방법에 따른 발열거동 38
4.2 탄소섬유 시트를 매입한 콘크리트의 물리적 성능 40
4.2.1 휨 강도 40
4.2.2 동결융해 저항성 42
4.3 소비전력 및 전극연결 방법에 따른 발열거동 44
4.3.1 전력조건 변경에 따른 발열거동 44
4.3.2 전극연결 방법에 따른 발열거동 46
4.4 탄소섬유 시트의 최적 수평간격 48
제5장 결론 및 향후 연구계획 51
참고문헌 53

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