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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

명진 (동국대학교, 동국대학교 대학원)

지도교수
지창규
발행연도
2017
저작권
동국대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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The first branch of Buddhism established in China, Tiantai Sect initiated the thousands of years of China Buddhism which has spread to Korea and Japan and has been recognized by buddhists. The theoretical thought of five periods and eight teachings(五?八?) and the practice of Samantha and vipasyana meditation in skillful cooperation(止???) has long been praised and explored. The thoughts of Grand Master Zhi Zhe, the founder of Tiantai, has been far-reaching influence on the development of Buddhism.
《?摩?疏》 involves six volumes of 《?摩?玄疏》and twenty-five volumes of 《?摩?文疏》(continue to write three volumes by Guarding total twenty-eight volumes).《?摩?疏》is the explanatory note of the Luoshen version of《?摩詰所??》by Zhiyi. As the request of Jin Wang Yang Guang in the Suih Dynasty, Zhiyi finished his writing within the last three years of his life which is also one of the few manuscript. It represented his later thought, together with "法?三大部" are praised as "two pieces of bright jade" in China Buddhism literary treasures.
In academic research, most of the study subjects of Tiantai Sect and Grand Master Zhi Zhe are focus on the "法?三大部" which cause the neglect of his manuscript 《?摩?疏》. There are few studies about 《?摩?疏》in South Korea, China and Japan. As the manuscript 《?摩?疏》 was completed in his later year, it is the best representative of the later thought of Grand Master. In addition, the author do believe 《?摩?疏》is worthwhile for us to learn and research which is the motivation of this thesis.
Thesis is mainly explained the content of 《?摩?玄疏》wrote by Zhiyi. Refer to the original copy of 《?摩?玄疏》from the 大藏?, together with the thesis and researches about the Zhiyi''s thought and 《?摩?》by the scholars in South Korea, China and Japan, the author would like to offer a thorough introduction of 《?摩?玄疏》. In this article, the first section is biography of Zhiyi and books, followed by introducing the original version and various translation version of 《?摩?》to witness the popularity. After that it will discuss the motivation of writing 《?摩?疏》, literary technique and concrete content of 《?摩?玄疏》by 五重玄?. The last but not the least, it will discussed the influence of Tiantai Sect thought by characteristics of 《玄疏》thought. Due to the limited specific information and research, there are some questions and negligence during the writing. As the first trial by the author, there will be some shortcomings and doubts. The author hopes that this article is the first swallow of the spring and others will follow. In the meanwhile, there will be more people will read and understand 《?摩?玄疏》 which will help us to have some more profound understanding of Tiantai Sec doctrines and Master ZhiYi thought.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 5
2. 연구의 방법 5
Ⅱ. 천태지의(天台智?)의 생애와 저작 7
1. 智?의 생애 7
2. 智?의 저술 15
1) 직접 쓴 것(親撰) 17
2) 강설한 것(講說) 18
3) 후인이 명의를 빌린 것(?托) 19
3. 저술의 진위 문제 20
Ⅲ. 『 유마경』의 번역과 연구 23
1. 『 유마경』의 번역 상황 23
1) 현존하는『 유마경』 번역본 24
(1) 구마라집(?摩羅什)의 번역본 24
(2) 기타 번역본 27
2. 『 유마경』에 대한 명가의 주석(註釋) 30
3. 『 유마경소』 주소의 기원과 구성 38
1) 주소의 기원 38
2) 『 유마경소』 저술 과정 42
(1) 『 사교의(四?義)』 43
(2) 『 삼관의(三觀義)』 46
(3) 『 유마경문소(維摩經文疏)』 47
Ⅳ. 『유마경현소』의 구성과 내용 51
1. 석명장(釋名章) 53
1) 『 유마경현소』의 통석(通釋) 53
2) 『 유마경현소』의 별석(別釋) 58
(1) 별명(別名)의 해석 59
가. 번역서에 드러난 경명에 대한 소개(?譯名義) 60
나. 삼관(三觀)을 사용하여 유마힐의 이름을 해석 61
①삼관에 대한 전반적인 해석(總釋三觀) 62
②별상삼관(別相三觀) 65
③일심삼관(一心三觀) 70
④삼관(三觀)과 삼지(三智)로 정무구칭(淨無垢稱)을 해석 75
⑤『 유마경문소』에서 설하는 삼종삼관(三種三觀) 76
다. 사교(四敎)로 정무구칭(淨無垢稱)을 해석 79
①삼장교(三藏?)로 정무구칭(淨無垢稱)의 의(義)를 밝힘 80
②통교(通?)로 정무구칭(淨無垢稱)의 뜻을 밝힘 81
③별교(別?)로 정무구칭(淨無垢稱)의 뜻을 밝힘 82
④원교(圓?)로 정무구칭(淨無垢稱)의 뜻을 밝힘 84
라. 본적(本迹)으로 정무구칭을 해석 86
(2) 석통명(釋通名) ‘경(經)’ 89
가. ‘경’의 5종 번역 89
나. ‘경’의 5종 의미 90
다. ‘경(經)’ 의 역법명경(歷法明經)과 관심명경(觀心明經) 92
(3) ‘부사의해탈(不思議解脫)’에 대한 해석 93
2. 변체장(辨體章) 95
3. 명종장(明宗章) 98
4. 논용장(論用章) 100
5. 교상장(?相章) 101
Ⅴ. 『 유마경현소』의 해석 특징 103
1. 오중현의(五重玄義)와 ‘육의통석(六義通釋)’ 104
2. 오중현의의 중국적 영향 111
3. 통석(通釋)과 별석(別釋)의 구성 116
Ⅵ. 『 유마경현소』의 사상적 특색 119
1. 사교의(四?義)의 수용 120
2. 『 유마경』의 부사의 사상의 수용 123
3. 중국적 특색의 표현 127
Ⅶ. 결론 131
참고문헌 135
영문초록 139

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