자연환경의 중요성과 회복효과에 대한 연구가 이루어지면서 여가활동에 관한 연구에서도 자연환경을 통한 심리적 회복효과와 만족에 대한 연구들이 이루어 졌다. 그러나 대다수의 연구들은 자연환경을 통한 여가활동에 대해 이루어졌으며, 자연환경 요소를 포함한 옥내 박람회 공간에 대한 연구는 미흡하다. 따라서 본 연구에서는 자연환경 요소를 많이 포함한 꽃박람회에서도 자연이 주는 심리적 회복효과가 있는지에 대해 알아보고 회복효과로 인한 감정이 꽃박람회에 만족에도 영향을 주는지에 대해 연구해 보고자 한다. 본 연구의 목적을 효율적으로 달성하기 위해 예비조사 실시 후 그 결과를 토대로 보완한 설문지를 본 조사에 사용하였다. 본 자료 수집은 2016년 6월 2일부터 6월 6일까지 5일간 ‘제7회 대구 꽃박람회’ 기간 동안 대구 EXCO에서 꽃박람회 관람을 마친 방문객을 대상으로 실시하였다. 본 연구자가 직접 총360부를 설문하였으며, 그 중 부적합하다고 판단되는 설문지 6부를 제외한 354부를 최종 분석에 사용하였다. 분석은 SPSS WIN 19.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 상관관계분석 및 신뢰도 분석, 다중회귀분석, 단순회귀분석을 실시하여 결과를 도출하였다. 본 연구에서 제안한 연구가설의 실증분석 결과는 다음과 같이 요약할수 있다. 첫째, 꽃박람회 회복환경지각 요인 벗어남, 매혹감, 짜임새, 적합성, 이해용이성의 5가지요인이 감정 요인 이완에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 꽃박람회 회복환경지각 요인 벗어남, 매혹감, 이해용이성의 3가지요인은 감정 요인 즐거움에 정(+)의 영향을 미치나, 짜임새와 적합성 2요인에는 영향을 미치지 않았다. 셋째, 꽃박람회 방문객의 이완수준은 즐거움에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 넷째, 꽃박람회 방문객의 이완은 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 다섯째, 꽃박람회 방문객의 즐거움은 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구결과를 통해 나타난 시사점은 다음과 같다. 첫째, 심리학적 회복효과 이론에서 주로 다루는 회복환경지각 요인으로 꽃박람회 환경요인을 도출하였으며, 꽃박람회 회복환경지각은 벗어남, 매혹감, 짜임새, 적합성, 이해용이성으로 확인되었다. 이는 꽃박람회 환경이 꽃박람회를 탐색하고자 하는 욕구를 불러일으키기에 충분하고, 스트레스 환경에서 벗어남과 동시에 심리적인 스트레스에서 벗어 날 수 있는 여가체험 공간이며 자연 환경적 요소가 많아 방문객이 꽃박람회를 관람하면서 자연환경을 체험하듯 편안함을 느낀 수 있는 여가체험 공간임을 시사한다. 둘째, 정적인 여가체험에서 느낄 수 있는 감정요인인 이완과 즐거움의 2차원적 감정을 꽃박람회에서 확인하여, 다소 부족한 여가체험활동과 관련된 이완추구 감정의 개념인 이완과 즐거움(정윤조, 전병길, 2009)의 2차원적 감정에 관한 연구를 지지하였다. 셋째, 대부분의 꽃박람회의 만족은 서비스품질, 기대수준, 참여도를 통해 이루어 졌으나 본 연구에서는 감정을 통한 만족과의 관계를 규명하였다. 결론적으로 지금까지 다루어지지 않았던 자연환경 요소를 포함한 옥내 박람회를 통한 회복환경지각 요인을 파악함으로써 후속 연구에서도 박람회나 축제를 통한 회복환경지각에 대한 연구가 기대된다. 그리고 자연 환경적 요소가 많아 도시민의 심리적 회복을 도우며, 편안함과 즐거움을 줄 수 있는 박람회 확대의 필요성 제기와 꽃박람회 만족도에 대한 추가적인 변수를 확인하였다.
As studies have been conducted on the importance of natural environment and its restorative effect, studies have been conducted on psychological restorative effect and satisfaction also in studies on leisure activities. However, a majority of studies were on leisure activities through natural environment, and studies on outdoor exhibition & show space including the natural environment element are lacking. Accordingly, this study aims to examine whether flower shows that include many natural environment elements also have the psychological restorative effect from nature, as well as emotion from restorative effect also has effects on flower show satisfaction. Accordingly, a preliminary research was conducted, based on supplemented questionnaires used for the main research. As for the data collection, it was conducted with visitors of the ‘7th Daegu Flower Show’ that was held for five days during June 2?6, 2016. The author directly conducted the survey with 360 copies, among which six copies considered to be unfit were excluded. 354 copies were used for the final analysis. For the analysis, SPSS WIN 19.0 was sued to conduct frequency analysis, factor analysis, correlation analysis & reliability analysis, multiple regression analysis and simple regression analysis to deduce the results. The empirical analysis results of the research hypotheses proposed in this study can be summarized as follow. First, five factors of perceived restorative environment of flower show, namely, being away, fascination, coherence, compatibility, and legibility were found to have positive effects on emotional factor relaxation. Second, three factors of perceived restorative environment of flower show, namely, being away, fascination and legibility were found to have positive effects on emotional factor pleasure, but not on the two factors of coherence and compatibility. Third, relaxation level of flower show visitors was found to have positive effects on pleasure. Fourth, relaxation of flower show visitors was found to have positive effects on satisfaction. Fifth, pleasure of flower show visitors was found to have positive effects on satisfaction. Implications revealed based on the results are as follows. First, the flower show environment factor was deduced as the perception factor in the theory of psychological restorative effect, and perceived restorative environment of the flower show was found to be, fascination, coherence, compatibility, and legibility. It implies that the flower show environment is sufficient in arousing the desire to explore a flower show, and a leisure experience space for deviating from stressful environment and psychological stress. In addition, it is a leisure experience for feeling the comfort in the way of experiencing a natural environment by visitors while seeing a flower show that has many natural environmental elements. Second, two dimensional emotions of relaxation and pleasure, factors of emotion that can be felt in static leisure experience, were verified at flower shows, thereby supporting the studies on two dimensional emotion (Jeong Yun-jo&JeonByeong-gil, 2009) of relaxation and pleasure that are concepts of relaxation seeking emotion related to somewhat insufficient leisure experiential activities. Third, satisfaction on flower shows was mostly through service quality, expectation level and participation but the relation with satisfaction through emotion has been identified in this study. In conclusion, it can be expected through this study, which has identified the factor of perceived restorative environment through outdoor exhibition & show including natural environmental element that had not been examined, that follow-up studies will be conducted on perceived restorative environment through exhibition & shows or festival. In addition, it presented the need to expand exhibition & show that can provide comfort and pleasure, while assisting psychological restoration of urbanites through many natural environmental elements, as well as verified the additional variable on satisfaction of flower shows.
제1장 서론 11.1 연구 문제의 제기 11.2 연구 목적 21.3 연구의 범위와 방법 31.3.1 연구 범위 31.3.2 연구 방법 4제2장 이론적 배경 62.1 꽃박람회의 일반적 고찰 62.1.1 박람회의 개념 62.1.2 꽃박람회의 개념 72.1.3 꽃박람회의 선행연구 72.2 회복환경지각 92.2.1 회복환경지각의 개념과 측정도구 92.2.2 회복환경지각의 선행연구 122.3 감정 162.3.1 감정의 개념 162.3.2 감정의 유형 및 측정도구 172.3.3 이완, 즐거움의 선행연구 192.4 만족 192.4.1 만족의 개념 19제3장 연구방법 213.1 연구모형 213.2 가설설정 223.2.1 꽃박람회 회복환경지각과 감정과의 관계 223.2.2 꽃박람회 방문객의 이완과 즐거움의 관계 243.2.3 꽃박람회 방문객의 감정과 만족과의 관계 243.3 변수의 조작적 정의 및 측정 253.3.1 회복환경지각 263.3.2 감정 273.3.3 만족 273.4 표본선정방법 및 자료수집절차 283.6 분석방법 29제4장 분석결과 304.1 표본의 인구 통계적 특성 및 일반적 특성 304.2 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 324.3 상관관계분석 354.4 가설 검증 결과 374.4.1 가설 1의 검증 374.4.2 가설 2의 검증 384.4.3 가설 3의 검증 394.4.4 가설 4의 검증 404.4.5 가설 5의 검증 41제5장 결론 425.1 결론 및 시사점 425.2 연구의 한계 및 향후과제 45참고문헌 46설문지 51영문초록 56국문초록 61