메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김종민 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
유완석
발행연도
2017
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Vehicle behavior is determined by suspension system and force generated on a ground contact surface of the tire. Study on suspension systems had been carried out many times and the compliance characteristics can be analyzed using commercial programs. However, the analysis of vehicle behavior by the forces and the torque generated in tire is based on result of the tire test or the model provided by the commercial programs. These tire models are used to calculate the forces acting on the tires, and there are models that consider physical characteristics such as brush tire models or UA tire models. On the other hand, there is a black box model that obtains the forces and torque from input/output relationship without physical characteristics such as MF tire model.
In this paper, a brush tire model was studied. This model is the basic tire model and it uses a small number of tire characteristics. It can help easily understand the physical phenomena acting on the tire and requires only a few times on analysis than other tire models. However, this model is insufficient to express the degrees of freedom about the forces and torque. So, it can’t accurately fit test data. In order to resolve these problems, the degrees of freedom were improved by applying the kinetic friction characteristic to the existing model using only the maximum static friction. In addition, to improve the degrees of freedom of the self-aligning torque, parameters were added to the tire characteristic coefficient

목차

제1장 서론 1
1.1. 연구 배경 1
1.2. 연구 동향 및 연구 내용 2
제2장 브러쉬 타이어 모델 3
2.1. 브러쉬 타이어 모델 구조 4
2.2. 타이어의 접지면 5
2.3. 슬립에 의해 타이어에 작용하는 힘 7
2.4. 점착영역 9
2.5. 미끄럼영역 11
2.6. 분포하중에 의한 접지면의 변형 14
2.7. 횡 방향 힘 18
2.8. 종 방향 힘 20
2.9. 셀프 얼라이닝 토크 22
제3장 브러쉬 모델 한계점 분석 및 개선 24
3.1. 종 방향 힘 모델의 한계 및 개선 24
3.2. 횡 방향 힘 모델의 한계 및 개선 26
3.3. 시뮬레이션 31
3.4. 시뮬레이션 결과 분석 36
제4장 결론 40
참고문헌 41
Abstract 42

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0