본 연구는 인천·충남 지역 내 재가장기요양기관의 65세 이상 의치대상자 18명의 노인을 대상으로 2016년 6월25일부터 8월31일까지 4주간 방문구강보건교육 프로그램을 시행하고 자가구강관리행태 및 의치 세균수 변화를 비교하여 교육의 효과를 분석하고자 시행된 질적 사례연구의 반복적 비교분석 연구이다. 방문구강보건교육 전·후 문진표를 통한 면접조사 및 평판도말법을 이용한 의치 내 세균수를 측정하였으며 수집한 자료는 SPSS 22.0ver을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다
1. 대상자의 일반적인 특성으로 성별은 여성이 17명(94.4%)으로 나타나 대부분 여성이었으며 연령은 ‘65세 ~ 85세 미만’이 12명(66.7%), ‘85세 이상’이 6명(33.3%)으로 나타났다. 노인장기요양등급은 ‘3등급’ 2명(11.1%), ‘4등급’ 11명(61.1%), ‘5등급’ 5명(27.8%)으로 ‘4등급’ 대상자가 가장 많았다. 대상자의 의치종류는 ‘상·하악 총의치’가 8명(44.4%), ‘1개 이상 부분의치’가 10명(55.6%)으로 나타났으며 의치사용기간은 ‘10년 이상’이 9명(50.0%)으로 가장 많았다. 구강 내 잔존치아 수는 ‘상·하악 무치악’이 7명(38.9%)으로 가장 많았으며 ‘10개 미만’이 33.3%, ‘10개 이상’이 27.8% 순으로 나타났다. 의치위생관리를 위한 구강보건교육 경험은 ‘없다’고 답한 대상자가 14명(77.8%)으로 나타났고 구강보건교육요구도는 교육이 ‘필요하다’가 16명(88.9%)으로 높게 나타났다.
2. 방문구강보건교육 후 대상자의 1일 칫솔질 횟수와 1일 의치세척 횟수는 증가하였으며, 취침 시 의치를 ‘공기 중에 방치’하는 대상자와 ‘낀 상태로 취침’ 하는 대상자는 감소하고 ‘물에 보관’하는 대상자는 교육 전 8명(44.4%)에서 교육 후 16명(88.9%)로 증가하였다. 의치세척 시 ‘물로만 세정’하는 대상자와 ‘치약으로 세정’하는 대상자는 감소하고 ‘주방 세제 또는 의치 세정제 사용’하는 대상자는 교육 전 3명(16.7%)에서 교육 후 9명(50.0%)으로 증가하였다.
3. 구강위생상태를 나타내는 설태지수의 교육 전·후 측정 결과 대상자의 ‘1일 칫솔질 횟수’, ‘1일 의치세척 횟수’, ‘취침 시 의치보관방법’, ‘의치세척방법’에 따라 유의한 차이가 나타났다(p<0.05). 교육 후 자가구강관리특성에서 1일 칫솔질과 1일 의치세척 횟수가 ‘1~2회’로 적고 의치를 ‘낀 상태로 취침’하는 대상자에서 설태지수가 더 높게 나타났다(p<0.05).
4. 대상자의 구취자각증상의 교육 전·후 측정 결과 대상자의 ‘1일 칫솔질 횟수’, ‘1일 의치세척 횟수’, ‘취침 시 의치보관방법’, ‘의치세척방법’에 따라 유의한 차이가 나타났다(p<0.05). 교육 후 구취자각증상은 감소하였지만, 여전히 1일 칫솔질과 1일 의치세척 횟수가 ‘1~2회’로 적고 취침 시 의치를 ‘공기 중에 방치’ 하는 대상자와 의치 세척 시 ‘물로만 세정’하는 대상자에서 더 높게 나타났다.
5. 교육 전·후 의치 내 Candida sp. 수를 파악하기 위해 Sabouraud Dextrose Agar 배지에서 측정한 결과 교육 후 Candida sp. 수는 감소하였으며 대상자의 ‘연령’, ‘노인장기요양등급’, ‘의치종류’, ‘1일 칫솔질 횟수’, ‘1일 의치세척 횟수’, ‘취침 시 의치보관방법’에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다(P<0.05). 대상자의 일반적인 특성에서 연령이 ‘85세 이상’ 고령의 대상자와 노인장기요양등급이 ‘3등급’인 대상자에서 Candida sp. 수가 많게 나타났고, 대상자의 자가구강관리 특성상 1일 칫솔질 횟수와 1일 의치세척 횟수가 ‘1~2회’로 적고, 취침 시 의치를 ‘낀 상태로 취침’하는 대상자는 교육 후에도 여전히 Candida sp.수가 많게 나타났다(P<0.05).
6. 교육 전·후 의치 내 구강 연쇄상 구균(S. mitis, S.mutans 등)의 수를 파악하고자 Mitis Salivarius Agar 배지에서 측정한 결과 교육후 구강 연쇄상 구균의 수는 감소하였으며 대상자의 ‘노인장기요양등급’에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다(P<0.05). 노인장기요양등급이 ‘3등급’인 대상자는 교육 전과 비교하여 교육 후 구강 연쇄상 구균은 감소하였으나 교육 후에도 여전히 4등급과 5등급의 대상자보다 구강 연쇄상 구균의 수는 많게 나타났다.
7. 교육 전·후 의치 내 전체적인 병원성 균의 수를 파악하고자 Brain Heart Infusion Agar 배지를 측정한 결과 교육후 병원성 균의 수는 감소하였으며 대상자의 일반적인 특성에서 ‘연령’과 ‘의치 종류’에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다(P<0.05). 교육 후에도 연령이 ‘85세 이상’의 고령의 대상자와 ‘1개 이상 부분의치’ 대상자에서 상대적으로 병원성 균의 수가 더 많게 나타났다.
이상의 연구결과 방문구강보건교육 후 재가노인의 의치자가관리 행태를 비롯한 자가구강관리 능력에서 긍정적인 변화가 나타났으며 의치 내 Candida sp.을 포함한 전체적인 병원성 균은 통계적으로 유의하게 감소하였다. 따라서 방문구강보건교육은 재가노인의 구강건강관리를 향상 할 수 있을 것으로 사료되어 향후에는 치과위생사 인력을 활용한 방문구강보건교육의 체계화된 교육프로그램과 평가방법 등 지속적인 연구를 수행하여 방문구강보건교육이 활성화되어야 할 것이다.
This study is a repetitive comparative analysis of a qualitative case study that carried out a home visiting oral health education program with 18 elderly persons aged over 65, subject to wearing a denture, living in in the Incheon and Chungnam areas, for four weeks from June 25 through August 31, 2016 in order to compare changes in self oral care behaviors and salivary bacterial counts in the denture and analyze the effect of the education. This study conducted an interview survey through medical examination by interview before and after the home visiting oral health education and measured salivary bacterial counts in the denture using the streak plate method, and the collected data were analyzed, using SPSS Ver. 22.0. The results of this study are summarized as follows.
1. For the subjects’ sex, most of them, 17 persons (94.4%) were female; for their age, 12 persons (66.7%) were ‘under 85’ and six (33.3%) were ‘over 85.’ For long-term care grade, 11 (61.1%) were ‘grade 4,’ followed by five (27.8%), ‘grade 5’ and two (11.1%), ‘grade 3.’ For the subjects’ denture, eight (44.4%) had ‘full upper and lower dentures’ while 10 (55.6%) had ‘more than one partial upper or lower denture.’ For the period of use, most of them, nine (50.0%) had used dentures for ‘more than 10 years.’ For the number of remaining teeth, most of them, seven (38.9%) ‘had ‘upper and lower edentulous jaws,’ followed by ‘fewer than 10’ (33.3%) and ‘more than 10’ (27.8%). 14 (77.8%) did not have experience of denture hygiene education, and for denture hygiene management needs, 16 (88.9%) responded that education would be ‘needed.’
2. After the home visiting oral health education, the subjects’ frequencies of daily toothbrushing and daily denture cleansing increased, and the number of subjects who ‘left the dentures in the air’ while sleeping and ‘slept while wearing the dentures.’ The number of subjects who ‘kept the dentures in water’ increased from eight (44.4%) before the education to 16 (88.9%) after that. The number of subjects who ‘cleansed the dentures only with water’ and those who ‘cleansed the dentures with a toothpaste’ decreased, and the number of subjects who ‘used kitchen detergents or denture detergents’ increased from three (16.7%) before the education to nine (50.0%) after that.
3. As a result of a measurement of the tongue plaque index that shows the oral hygiene status before and after the education, there were significant differences according to the subjects’ ‘frequency of daily tooth-brushing’, ‘frequency of daily denture cleansing’, ‘the method of keeping dentures while sleeping’ and ‘the method of cleansing dentures’ (p<0.05). In the characteristics of the self oral care after the education, the frequencies of daily toothbrushing and daily denture cleansing were as few as ‘1-2 times’ and the tongue plaque index was higher in the subjects who ‘slept while wearing dentures’ (p<0.05).
4. As a result of a measurement of subjective symptoms of an oral malodor before and after the education, there were significant differences according to the subjects’ ‘frequency of daily tooth-brushing’, ‘frequency of daily denture cleansing’, ‘the method of keeping dentures while sleeping’ and ‘the method of cleansing dentures’ (p<0.05). Subjective symptoms of an oral malodor after the education decreased, but it was still high in the subjects with fewer frequencies of daily tooth-brushing and of daily denture cleansing ‘1-2 times’ who ‘kept the dentures in the air’ while sleeping and those who ‘cleansed the dentures only with water’ (p<0.05).
5. As a result of a measurement with a Sabouraud Dextrose Agar culture medium to count Candida sp. in the dentures before and after the education, there were statistically significant differences according to the subjects’ ‘age’, ‘long-term care grade’, ‘kind of dentures’, ‘frequency of daily tooth-brushing’, ‘frequency of daily denture cleansing’ and ‘method of keeping the dentures’ (P<0.05). In the subjects’ general characteristics after the education, in the subjects aged ‘over 85’ and those whose long-term care grade was ‘grade 3,’ there were a number of Candida sp. and by the characteristics of the subjects’ self oral care, those who had the frequency of daily tooth-brushing and the frequency of daily denture cleansing as few as ‘1-2 times’ and ‘slept while wearing the dentures’ still had a lot of Candida denture. even after the education (P<0.05).
6. As a result of a measurement of a Mitis Salivarius Agar culture medium to count the number of oral streptococci (S. mitis, S. mutans, etc.) before and after the education dentures, there was a statistically significant difference, according to the subjects’ ‘long-term care grade’ (P<0.05). The number of oral streptococci in the subjects at the long-term care ‘grade 3’ after the education as compared to before the education; however, even after the education, the number of the subjects at grades 4 and 5 (P<0.05).
7. As a result of a measurement with a Brain Heart Infusion Agar culture medium to understand the number of pathogenic bacteria before and after the education dentures, in the general characteristics of the subjects, there were statistically significant differences according to ‘age’ and ‘kind of dentures’ (P<0.05). Even after the education, subjects aged ‘over 85’ and those with ‘more than one partial upper or lower dentures’ had more salivary bacterial counts (P<0.05).
As a result of the above study, there was a positive change in the self oral care ability of the elderly at home after home visiting oral health education, including the behavior of self management of dentures, and the overall pathogenic bacteria in the dentures, including Candida sp. decreased statistically significantly. Therefore, it is judged that the home visiting oral health education of home care service centers can improve oral health care for the elderly at home, and in the future, the home visiting oral health education utilizing dental hygienists should be vitalized by performing continuous studies of the systematic education program and evaluation method.
I. 서론 1II. 연구 방법 41. 연구의 설계 42. 연구 방법 53. 실험 재료 및 장비 104. 자료 분석 14Ⅲ. 연구 결과 151. 연구대상자의 일반적인 특성 152. 방문구강보건교육 전·후 자가구강위생관리행태 변화 163. 방문구강보건교육 전·후 구강위생관리 상태의 변화 174. 방문구강보건교육 전·후 의치 세균수 변화 24Ⅳ. 고찰 32Ⅵ. 결론 38참고문헌 41ABSTRACT 44