메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

배숙자 (대구대학교, 대구대학교 대학원)

지도교수
최성규
발행연도
2017
저작권
대구대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to illustrate the mediating effects of compassion in teaching commitment and psychological well-being of special teachers who were working for students with disabilities at the special school.
The questionnaire with teaching commitment 15 items, compassion 30 items, and psychological well-being 24 items were developed for this study. The 426 special teachers were participated for this study. The questionnaire was analyzed by factor analysis and reliability. The results of this study were that: (a) The special teachers’ perceptions in teaching commitment, compassion, and psychological well-being factors were not differenced by the special teachers background variables; and (b) There were high relationships among teaching commitment, compassion, and psychological well-being factors; and (c) Special teachers’ teaching commitment and psychological well-being are mediated compassion, and the fit index of the model.
The special teachers’ teaching commitment had a structure to connect with compassion. And teaching commitment with compassion had to go psychological well-being, however teaching commitment had no explanation related with psychological well-being. Therefore this study concluded that the compassion was mediating effects to explain the relationship with teaching commitment and psychological well-being.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구문제 5
3. 용어의 정의 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 교직헌신 8
2. 연민 15
3. 심리적 안녕감 24
4. 선행연구 고찰 28
Ⅲ. 연구방법 32
1. 연구대상 32
2. 연구도구 33
3. 연구절차 44
4. 자료처리 45
Ⅳ. 연구 결과 46
1. 교직헌신, 연민, 심리적 안녕감에 대한 배경변인별 차이 분석 46
2. 교직헌신, 연민, 심리적 안녕감에 대한 관계 분석 49
3. 교직헌신과, 심리적 안녕감에서 연민의 매개효과 분석 52
Ⅴ. 논 의 60
1. 방법에 대한 논의 60
2. 결과에 대한 논의 62
Ⅵ. 결론 및 제언 71
1. 결론 71
2. 제언 72
참고 문헌 73
Abstract 84
부록 : 설문지 85

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0