본 연구는 대학생의 진로지도 및 상담에서 활용할 수 있는 대학생용 직업가치카드를 타당한 방법으로 개발하고, 개발된 직업가치카드가 대학생 들에게 적합하고 유용한지를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 이에 대한 연구내용은 첫째, 대학생용 직업가치카드를 타당한 방법으로 개발하는 것이고, 둘째, 개발된 직업가치카드의 타당화를 검증하는 것이다. 연구내용으로는 직업가치카드 개발과 관련하여 자문위원 구성, 직업가치 검토 및 분석, 1차 직업가치 선정, 2차 직업가치 선정, 카드개수 및 기입내용 검토, 카드규격 및 디자인 검토 등의 직업가치카드 제작과 관련된 내용이 있고, 타당성 검증과 관련하여 전문가 평정, 카드분류 활동에 참여한 대학생의 직업가치카드에 대한 평가, 진로상담사에 의한 평가 등이 있으며, 직업가치카드분류 활동에 대한 참여 대학생의 만족도를 분석하였다. 연구방법은 구체적으로 다음과 같다. 먼저 직업가치 검토 및 분석은 세가지 측면에서 이루어졌다. 첫째, 기존 직업가치카드에 대한 분석이다. 기존에 보급되어 활용되고 있는 7종류의 직업가치카드에 대한 분석을 실시 하여 194개의 직업가치를 추출하였고, 이를 49개의 직업가치로 분류였다. 둘째, 직업가치와 관련된 문헌연구에 대한 분석이다. 22개의 직업가치에 관한 연구 자료를 분석하여 총 133개의 직업가치를 추출하였고, 이를 45개 영역으로 분류하였다. 셋째, 대학생에게 실시한 개방형 질문지 분석이 다. 대학생으로부터 개방형 설문지를 통하여 총 455개의 직업가치를 추출 하여 중복되지 않는 60개의 직업가치로 분류하였고, 이를 52개의 직업가 치로 분류 하였다. 분류의 기준은 유사하거나 비슷한 직업가치는 하나의 대표적인 직업가치로 통합하고, 직업가치의 영역이 서로 중첩되어 있다고 판단되는 직업가치들은 이들을 포괄할 수 있는 보다 상위 영역의 직업가 치로 나타내었다. 또한 비슷한 직업가치라 할지라도 가급적이면 대학생들 수준에서 이해하기 쉽고 친숙한 명칭을 사용하였다. 이렇게 세 가지 방법 으로 추출된 각각의 직업가치를 통합하여 최종적으로 102개의 직업가치가 1차로 선정되었다. 2차 직업가치 선정은 먼저 1차에서 선정된 102개의 직업가치를 5명의 전문가 각자에게 분류 기준을 제시하고 유사하거나 포괄적인 영역으로 분류하게 하였으며, 이때 직업가치 정의에 대한 피드백도 함께 받았다. 다음 으로 이들 5명의 전문가가 분류한 직업가치를 본 연구자가 통합하여 61개의 직업가치를 선정하였다. 이후 직업가치와 직업가치 정의에 대해서는 델파이방법으로 전문가의 평정을 거쳐 최종적으로 61개의 직업가치를 결정하였다. 본 연구에서 개발된 직업가치카드는 직업가치 61장, 범주카드 5장, 자유 카드 2장 등 전체 68장으로 구성되었으며, 카드의 규격은 57mm×87mm, 기입내용에는 일련번호, 직업가치, 직업가치에 대한 설명 등의 3개 항목으로 구성되었다. 다음으로 본 연구에서 개발된 직업가치카드에 대한 타당화 방법은 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 개발된 직업가치와 직업가치 정의에 대한 내용 타당성을 검증하기 위하여 델파이기법을 활용하였다. 2차 직업가치 선정 에서 최종적으로 선택된 61개의 직업가치에 대해 자문위원으로 선정된 전문가 5명을 델파이 패널로 하여 평정을 진행하였다. 둘째, 현장에서 활동 하고 있는 진로상담사들에게 본 연구에서 개발된 직업가치카드를 제시하고 이 카드가 대학생들에게 유용하고 적합한지에 대한 평가를 실시하였 다. 셋째, 본 연구에서 개발된 직업가치가 대학생들에게 적합하고 유용한 지에 대한 평가를 직업가치카드분류 활동에 참여한 대학생들에게 설문을 통하여 진행하였다. 본 연구에서 개발된 직업가치카드의 타당화 결과 분석은 다음과 같다. 먼저 61개의 직업가치와 직업가치정의에 대한 전문가들의 1차 델파이 평정은 Likert 7점척도에서 각각 6.59와 6.58로 높게 나타나 직업가치와 직업가치 설명에 대해 타당하다는 결과가 있었다. 또한 지도교수와의 검토 과정에서 재검토가 필요하다고 판단된 3개의 직업가치에 대해 2차 델파이를 진행하였고, 수정된 3개의 직업가치에 대한 Likert 7점척도에서 6.6으로 나타나 최종적으로 61개의 직업가치와 직업가치정의가 대학생들에게 적절하다는 평정을 받았다. 다음으로 진로상담사에 의한 직업가치카드의 구성과 적합성에 대한 평가는 Likert 5점척도에서 4.25로 비교적 높게 나타났으며, 카드분류활동에 참여한 대학생들의 직업가치카드에 대한 설문 조사에서 대학생들은 직업가치카드가 직업가치를 이해하는데 도움이 되었 으며, 직업가치명과 직업가치에 대한 설명도 적합한 것으로 평가하였다. 또한 직업가치카드분류 활동에 참여한 대학생들의 만족도는 Likert 5점척 도에서 평균 4.07으로 나타났으며, 사전ㆍ사후검사로 실시한 진로정체감 검사에 대한 t검증 결과를 보면 진로정체감 전체점수에서 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었다. 결론적으로 본 연구에서 개발된 직업가치카드는 타당한 절차와 방법을 거쳐 개발되었으며, 개발된 직업가치카드는 대학생들이 활용하기에 적합 하고 유용한 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to develop the vocational value cards for college students appropriately and to verify whether the developed vocational value cards are appropriate and effective for college students to utilize. First, we developed the vocational value cards for college students and then verified the validity of it. Research contents includes contents related to production of vocational value cards such as organizing consultants related to development of vocational value cards, reviewing and analyzing the vocational value, selecting primary vocational value, selecting secondary vocational value, reviewing number of cards and contents, and reviewing card standards and design as well as contents related to justifications such as rating from professionals, reviews from college students who participated in the card classification activity, and reviews from consultants. Then, we analyzed the satisfaction of college students who participated in the classification activity of vocational value cards. The detailed study methods are as follows. First, the review and analysis of vocational value has been performed in three aspects. First is the analysis on existing vocational value cards. Reviews on 7 vocational value cards which are already supplied has been reviewed; 194 vocational values have been extracted and classified into 49 vocational values. Second is the analysis on literature study related to vocational value. 22 research resources related to vocational value have been analyzed to extract 133 vocational values and these are classified into 45 areas. Third is review of open ended questionnaire performed on college students. 455 vocational values have been extracted from college students through open ended questionnaires; these are classified into 60 vocational values which do not overlap and are classified into 52 vocational values. The standard of classification is to integrate similar vocational values into one representative vocational value and to display the vocational values which have overlapping area as vocational value with superior area. Also, even if the vocational values are similar, we used familiar title so that college students may understand more easily. Total of 102 vocational values were primarily selected from the three methods. Through secondary vocational value selection, the 102 vocational values selected from the primary selection were classified into similar or comprehensive area by 5 professionals; also, they gave feedbacks on definition of vocational value. Then, researchers selected 61 vocational values from the classified values. Then, 61 final vocational values were determined after ratings from professionals through Delphi methods for vocational values and definition of vocational values. Vocational value cards developed from this study are composed of 61 vocational value cards, 5 category cards, and 2 free cards; the standard of the card is 57mm×87mm; in the contents, the card includes serial number, vocational value, and explanation of vocational value. Next, we verified that validity of vocational value cards for college students developed by this study. First, 5 professionals rated the 61 vocational values which were selected in secondary vocational value selection through Delphi methods. Second, questionnaires were used to verify whether the developed vocational values were useful for college students. Third, we provided the developed vocational value cards to the consultants and verified whether they were appropriate and useful for college students. Validity analysis of vocational value cards developed by this study is as follows. First, the 61 vocational values and primary Delphi rating of definition of vocational value by professionals are 6.59 and 6.58, respectively in Likert 7 point scale; they are valid in explaining vocational value. Also, 3 vocational values which requires review has been performed secondary Delphi rating. 3 vocational values showed 6.6 in Likert 7 point scale. 61 final vocational values and vocational value definition gained rating as appropriate for college students. Next, in the survey regarding vocational value cards from the college students who participated in card classification activities, college students evaluated that the vocational value cards are helpful in understanding the vocational value and that explanations about vocational values as well as name of vocational values are appropriate. In the evaluation regarding the composition and appropriateness of vocational value cards by the consultants, the score was 4.25 in 5 point Likert scale which is relatively high. Also, the satisfaction of college students participated in classification of vocational value cards are 4.07 in average in Likert 5 point scale; for career identity analysis, the prior/post t-test result show that it is statistically significant in overall score of career identity. To conclude, vocational value cards developed by this study is developed through appropriate procedure and methods and are verified as appropriate and effective for college students to utilize.