본 연구의 목적은 현실요법 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 내부통제성, 외부통제성, 행복감에 미치는 영향을 검증하는데 있다. 연구대상은 대구시에 소재한 지역아동센터 두 곳의 아동 중 현실요법 집단미술치료에 참여하고자하는 아동 40명을 실험집단 20명, 통제집단 20명으로 구성하였다. 본 프로그램의 진행은 2016년 9월22일부터 2016년 11월 25일까지 주1~2회, 회기별로 60분간 총12회기를 실시하였다. 연구도구는 Glasser(2003)의 선택이론에 기반하여 박재황, 김순업(2004)가 제작한 내부통제성, 외부통제성 척도를 사용하였으며, 행복감을 측정하기 위해 이정화(2005)가 개발한 척도를 사용하였다. 척도검사는 집단미술치료프로그램을 실시하기 전과, 종료 직후로 나누어 실시하였고, 실험집단은 KHTP그림검사를 사전․사후 실시하였다. 연구결과는 SPSS/win18.0을 사용하여 분석하였으며, 실험집단과 통제집단간의 사전․사후 검증을 하기 위해 비모수적 통계인 Mann-Whitney U Test를 실시하고, Wilcoxon Signed Ranks Test로 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 현실요법 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 내부통제성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 현실요법 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 외부통제성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 현실요법 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 행복감에 미치는 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 현실요법 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 내부통제성, 외부통제성, 행복감에 관한 KHTP가 그림 변화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 현실요법 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 내부통제성, 외부통제성, 행복감에 대한 회기별 변화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 지역아동센터 아동을 대상으로 현실요법 집단미술치료를 실시하여 아동의 내부통제성 향상과 외부통제성의 감소 및 행복감 향상에 대한 효과성을 검증하였으므로 아동복지현장에서 실제로 적용할 수 있는 프로그램을 제시했다는데 의의가 있다. 향후 연구대상자들의 인원을 늘리고 연령별, 성별, 가정환경별, 지역별 세분화된 연구가 이루어져야 하며, 현실치료를 적용한 집단미술치료의 효과성에만 한정하였으나 집단상담 프로그램, 모래놀이치료 프로그램, 음악치료 프로그램, 원예치료 프로그램들이 어떠한 영향을 미치는 지에 관한 연구들이 이루어져 지역아동센터 아동의 내부통제성, 외부통제성 및 행복감 증진에 도움이 되는 프로그램들을 규명할 필요가 있을 것이다. 또한 부모와 교사 교육도 함께 병행하여 프로그램의 효과성을 향상할 필요가 있고, 추후 평가를 포함하여 지속적인 효과성에 대해서 연구하고, 개별아동의 변화에 대한 질적 분석에 대한 연구물의 증가로 보다 다양한 변수에 대한 연구를 할 필요성이 있을 것이다.
The purpose of this research is to verify the influence of the reality therapeutic group art therapy on internal control, external control, and sense of happiness of children in community children center. The subjects of the research are consisted of 20 children in experiment group and 20 children of control group for a total of 40 children intending to participate in the reality therapeutic group art therapy from two community children centers located in Daegu City. The process of this program was implemented for a total of 12 times for 60 minutes for each term with 1~2 times a week from September 22, 2016 to November 25, 2016. The test tool was based on the selection theory of Glasser(2003) to use the scale produced by Park Jae-Hwang and Kim Soon-Up(2004) in a way of measuring the conviction on internal-external control and in order to measure the sense of happiness, the scale developed by Lee Jung-Hwa(2005) was used. Subjects of the research were divided into the experiment group and control group and only the experiment group had 12 sessions of the reality therapeutic group art therapy implemented. The scale test was implemented by the time prior to implement the reality therapeutic group art therapy and after its completion. Also the experiment group was implemented with the pre and post KHTP picture test. The research result was analyzed by using SPSS/win 18.0, and in order to make pre and post verification between the experiment group and control group, the non-parametric statistics of the Mann-Whitney U Test was implemented and it was analyzed with the Wilcoxon Signed Ranks Test. Main results of this research are summarized as follows. First, it was shown to have the influence of the reality therapeutic group art therapy on the internal control of the children in the community children center. Second, it was shown to have the influence of the reality therapeutic group art therapy on the external control of the children in the community children center. Third, it was shown to have the influence of the reality therapeutic group art therapy on the sense of happiness of the children in the community children center. Fourth, there were KHTP picture changes related to internal control, external control and happiness sense between pre and post of reality therapeutic group art therapy. And fifth, there were changes related to internal control, external control and happiness sense of experiment group children in each term of reality therapeutic group art therapy. This research has implemented the reality therapeutic group art therapy with the subject of children from two community children centers to verify the effectiveness on enhancing the internal control of children, reduction of external control and improvement of happiness. It has the implication in presenting the program that may actually be applied in the children''s welfare field. Finally, this study proposed as follows. This research should have enlarged number of subjects as well as segmented researches for each age, for each gender, for each family circumstance and for each region. It is limited only in the effect of applying the reality therapeutic group art therapy, but there has to be researches on what influence would group counseling program, sand play therapy program, music therapy program, and horticulture therapy program have since there is a need to clarify the programs helpful for the promotion of internal control, external control and sense of happiness for the children in the community children center. In addition, there is a need to improve the effectiveness of the program by simultaneously work on parent and teacher education, and there is a need to research on continuous effectiveness by including the evaluation of a later time and further research on various variables with the increase in research materials on qualitative analysis on the change of individual child.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 현실요법 집단미술치료 82. 지역아동센터 아동 183. 내부통제성 214. 외부통제성 235. 행복감 256. 동적 집-나무-사람(KHTP) 27Ⅲ. 연구방법 321. 연구대상 322. 연구도구 353. 연구 절차 394. 프로그램의 구성 435. 자료분석 47Ⅳ. 연구결과 501. 현실요법 집단미술치료가 내부통제성에 미치는 영향 502. 현실요법 집단미술치료가 외부통제성에 미치는 영향 513. 현실요법 집단미술치료가 행복감에 미치는 영향 524. 지역아동센터 아동의 내부통제성, 외부통제성, 행복감에 관한 KHTP가 현실요법 집단미술치료 후 변화는 어떠한가? 575. 지역아동센터 아동의 내부통제성, 외부통제성, 행복감에 대한 현실요법 집단미술치료 회기별 변화는 어떠한가? 64Ⅴ. 논의 및 결론 781. 요약 및 논의 782. 결론 및 제언 82참고문헌 87국문초록 98Abstract 100부록1(설문지) 103부록2(현실요법 집단미술치료 회기별 프로그램) 109부록3(현실요법 집단미술치료 프로그램 활동지) 121부록4(KHTP그림검사 사전․사후 비교분석) 133