본 연구는 보육교사의 정서지능과 직장 내 사회적 지지가 심리적 소진에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적이 있다. 연구 대상은 경기도 수원과 화성시 어린이집에서 한 달 이상 근무하고 있는 보육교사이다. 사용된 도구로는 정서지능을 측정하기 위하여 Wong과 Law(2002)가 개발한 WLEIS(Wong and Law Emotional intelligence Scale)을 한치용과 유태용(2005)이 번안한 것을 사용하였고. 직장 내 사회적 지지를 측정하기 위해 박지원(1985)이 개발한 측정도구를 임진형(2000)이 수정한 것을 사용하였으며, 심리적 소진의 측정은 Maslach와 Jackson(1981)이 연구, 개발한 MBI(Maslach Burnout Inventory)를 오선균(2001)이 수정한 문항을 이진화(2007)가 보육교사를 대상으로 수정·보안한 도구를 사용하였다. 이에 따라 수집된 자료는 SPSS 19.0 통계 프로그램을 이용하여 분석하였고 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 일반적인 특성에 따른 차이 중 정서지능에서는 전체 하위영역에서 40세 이상이 가장 높은 것으로 나타났고, 기혼 교사가 정서 조절에서, 10년 이상의 경력을 가진 교사가 자기 정서 인식과 정서활용, 정서 조절이 높은 것으로 나타났고, 영아반 교사가 자기 정서 인식과 정서활용, 정서조절이 높았으며 가정어린이집 교사는 정서조절 항목이 가장 높은 것으로 나타났다. 또한, 일반적 특성에 따른 직장 내 사회적 지지의 차이는 최종 학력에서만 전체 항목에서 유의미한 차이를 보였고, 심리적 소진의 차이는 정서적 고갈에서 설립유형이 국·공립일 때, 30세 미만의 연령의 교사가, 결혼여부는 미혼일 때와 유아반을 담당할 경우 가장 높은 것으로 나타났으며, 비인간화에서는 미혼일 때와 유아반 교사의 차이가 가장 높았다. 또한, 개인적 성취감 결여에서 30세 미만인 보육교사와 미혼일 경우 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 정서지능과 직장 내 사회적 지지 및 심리적 소진과의 상관관계를 알아본 결과 자기 정서 인식의 전체 하위영역에서 모두 심리적 소진의 정서적 고갈과 비인간화 개인적 성취감 결여에서 부적 상관이 나타났고, 개인적 성취감 결여에서 가장 높은 부적 상관이 나타났다. 그리고 보육교사의 직장 내 사회적 지지와 심리적 소진 간의 상관관계에서는 각각의 하위영역 전체에서 유의미한 부적 상관이 나타났으며 그 중 개인적 성취감 결여에서 가장 높은 부적 상관이 나타났다. 셋째, 보육교사의 정서지능과 직장 내 사회적 지지가 심리적 소진에 미치는 영향을 알아본 결과 보육교사의 정서지능의 자기 정서 인식하기는 심리적 소진 중 정서적 고갈과 비인간화, 개인적 성취감 결여에 영향을 주는 것으로 나타났고, 정서 활용은 심리적 소진의 개인적 성취감 결여에 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 직장 내 사회적 지지가 심리적 소진에 미치는 영향을 알아본 결과 직장 내 사회적 지지의 정보적 지지, 물질적 지지, 평가적 지지는 심리적 소진의 전체 하위영역에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 보육교사의 개인적 요인인 정서지능과 환경적 요인인 직장 내 사회적 지지가 심리적 소진에 주는 영향을 알아 보육 업무로 인한 다양한 스트레스나 심리적 소진 상황에서 효과적인 해결책을 찾기 위한 기초 자료를 제공하는 데 의의가 있다.
This study aims at examining how the emotional intelligence of a daycare teacher and social support in the workplace influence burnout. The subject of this research are the daycare teachers working for more than a month in daycare centers in Suwon and Hwa-sung in Gyeonggi-do. As a tool, the modification of WLEIS(Wong and Law Emotional intelligence Scale) invented by Wong and Law(2002) by Chi-yong Han and Tae-yong Yu, was used. In order to measure the social support in the workplace, a tool developed by Ji-won Park(1985) and modified by Jin-hyung Lim was used, and to measure burnout, the questions in MBI(Maslach Burnout Inventory -- Maslach and Jackson 1981) modified by Seon-kyun Oh(2001), and again modified and complemented by Jin-hwa Lee for daycare teachers were used. The days collected with this tool were analyzed by SPSS 19.0 statistics program, and the results are as follows: First, among the difference due to a daycare teacher''s general trait, emotional intelligence pointed that no less than 40 years of age was the highest in total sub-areas, while married teachers showed good emotional regulation, and teachers over 10 years of experience displayed a high degree of emotional recognition, utilization, and regulation. Furthermore, daycare teachers taking care of infants exhibited a high degree of self-emotional recognition and emotional regulation, whereas daycare teachers at home marked the highest in emotional regulation. Also, for the difference in social support at the workplace caused by general traits showed a substantial difference for all categories only in the category of most recent educational background. The difference in burnout, for emotional depletion, recorded the highest when the establishment type was state/public and the teacher is no more than 30 years old, while remaining single and is in charge of a class for infants. For the dehumanization category, the greatest difference was between a single teacher and teacher of an infant class. Moreover, sensing lack of self-realization was the highest among daycare teachers under 30 years old and those who are single. Second, when examining the correlation between emotional intelligence of daycare teachers, and the social support within the workplace and burnout, it was found that in all sub-areas of self-emotional perception, a negative correlation emerged in emotional depletion of burnout, dehumanization, and lack of self-realization. Furthermore, the lack of self-realization showed the strongest negative correlation, while the correlation between social support within the workplace of daycare teachers and burnout respectively showed a substantial negative correlation on all sub-areas. and among them the strongest negative correlation was found in the lack of self-realization. Third, when studying how the emotional intelligence and social support within the workplace influence burnout, the emotional intelligence of daycare teachers, particularly the perception of one''s emotion was found to influence emotional depletion, dehumanization, and lack of self-realization. In addition, the utilization of emotion was found to influence the lack of self-realization in burnout. However, examining the influence of social support within a workplace showed that the informational support, material support, evaluative support did not influence the total sub areas of burnout. The research results of this study had its meaning in examining how burnout is influenced by emotional intelligence, the individual factor of daycare teachers, along with social support within the workplace, an environmental factor.
목차 ⅰ표목차 ⅲⅠ. 서 론1. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어의 정리 5Ⅱ. 이론적 배경1. 심리적 소진1) 심리적 소진의 개념 72) 보육교사의 심리적 소진 92. 정서지능1) 정서지능의 개념 122) 보육교사의 정서지능 143) 정서지능과 심리적 소진에 관한 선행 연구 163. 사회적 지지1) 사회적 지지의 개념 182) 보육교사의 사회적 지지 203) 사회적 지지와 심리적 소진에 관한 선행 연구 22Ⅲ. 연구방법1. 연구대상 242. 측정도구 253. 자료분석 28Ⅳ. 연구결과 및 해석1. 보육교사의 일반적 특성에 따른 정서지능과 직장 내 사회적지지 및 심리적 소진의 차이1) 보육교사의 일반적 특성에 따른 정서지능의 차이 312) 보육교사의 일반적 특성에 따른 직장 내 사회적 지지의 차이 343) 보육교사의 일반적 특성에 따른 심리적 소진의 차이 362. 보육교사의 정서지능과 직장 내 사회적지지 및 심리적 소진 간의 상관관계 393. 보육교사의 정서지능과 직장 내 사회적 지지가 심리적 소 진에 미치는 상대적 영향력 40Ⅴ. 논의 및 제언1. 논의 및 결론 432. 연구의 제언 47참 고 문 헌 48부 록 57ABSTRACT 64