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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

백연지 (목포해양대학교, 목포해양대학교 대학원)

지도교수
정창현
발행연도
2017
저작권
목포해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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International Maritime Organization(IMO) performs e-navigation to improve maritime safety and security and contribute to environmental protection. The e-navigation is an integrated safety management system that collects, integrates, exchanges, displays, and analyzes maritime information of sea and land, automatically recognizes dangerous situations, and remotely supports ship safety sailing. To prepare the integrated safety management system ‘e-navigation’, research is being conducted on the route exchange for sharing intended routes between ship and ship, and between ship and land. What route exchange means is to disseminate the intended route input in Electronic Chart Display and Information System(ECDIS) to nearby ships and land stations, share route information of other ships, and display the information on ECDIS screen.

According to the review of previous studies, they don’t have enough specific grounds for the effects of route exchange and the necessity of its introduction and focus on technical aspects like the implementation of route exchange.

Therefore, this study tried to quantitatively analyze the effects of route exchange on sailing safety with the use of ship handling simulation, integrate simulation performers’ subjective evaluations, and investigate the effects of route exchange.

The quantitative and qualitative evaluations of the effects of route exchange were analyzed. As a result, route exchange was found to support officers’ decision making so as to increase sailing safety, alleviate officers’ psychological burden, and be effective at accident prevention. Therefore, route exchange is expected to become a critical factor of the integrated safety management system that e-navigation pursues through route sharing between ship and ship and between ship and land, and to contribute to designing an optimal sea route and introducing unmanned ship.

목차

제1장 서 론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
1.2 연구 방법 및 구성 3
제2장 선행연구 분석 4
2.1. e-navigation 4
2.1.1. EfficienSea 6
2.1.2. MONALISA 7
2.1.3. ACCSEAS 8
2.2. 다중선박 충돌위험도 식별 시스템 10
2.3. ARPA/AIS 데이터 융합 12
2.4. 선회조기감지 시스템 13
2.5. 문자통신을 위한 AIS-ECDIS 연계시스템 15
2.6. 융복합 해양안전정보 시스템 17
2.7. 기존 선행연구 비교· 분석 20
2.7.1. 경로교환 20
2.7.2. 충돌회피 22
2.7.3. 통신방법 23
제3장 선박조종 시뮬레이션을 통한 평가 24
3.1 선박조종 시뮬레이터의 구성 24
3.2 대상 선박 및 대상 해역 모델링 27
3.2.1 대상 해역 모델링 27
3.2.2 대상 선박 모델링 29
3.3 경로교환 효과 분석을 위한 선박조종 시뮬레이션 설정 32
3.3.1 시나리오 구성 32
3.3.2 자연환경 조건 35
3.3.3 시뮬레이션 선박 제원 36
3.4 선박조종 시뮬레이션 분석 항목 38
3.4.1 선박의 항적 39
3.4.2 선박의 근접도 39
3.4.3 계획 항로 이탈 정도 39
3.4.4 선박 제어도 39
3.4.5 선박조종 시뮬레이션 수행자의 주관적 평가 40
3.5 선박조종 시뮬레이션 수행자 41
제4장 경로교환 효과 분석 43
4.1 선박 항적 분석 43
4.1.1 최초 충돌회피 동작 시점 43
4.1.2 충돌회피 방향 변화 여부 45
4.2 선박 근접도 분석 48
4.3 계획 항로 이탈 정도 분석 50
4.4 선박 제어도 분석 52
4.4.1 평균 타 사용지수 52
4.5 시뮬레이션 수행자의 주관적 평가 분석 54
4.5.1 충돌회피 의사결정에 미치는 영향 55
4.5.2 안전운항에 미치는 영향 56
4.5.3 사고예방 효과 57
4.5.4 심리적 부담 경감 여부 58
4.5.5 경로교환 시스템의 도입 필요성 59
4.5.6 기타 의견 60
제5장 결 론 61
참고문헌 63
부록 66

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