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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김상원 (목포해양대학교, 목포해양대학교 대학원)

지도교수
이경우
발행연도
2017
저작권
목포해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

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Unlike the general vessels, Planing crafts have been widely used in leisure activities in coastal area and marina resort. Planing Hull is mainly supported by the lift force when traveling in a high speed, however, Planing Hull has a negative effects on the passengers those who want to enjoy marine leisure partly because of the shock and vibration due to the bow waves in the case of high speed.
To overcome these negative effects of Planing hull, advanced hull form, such as VSV(Very Slender Vessel)(Thompson, 1997) and TH(Transonic hull)(Calderon and Hedd, 2011), have been introduced recently.
These high speed hull forms which have a good wave-piercing performance are practically used partly, but systematic studies on these hull form are not well established compared to other hull forms, and a little work has been done on this subject.
VSV has chine and wedge-shaped on bow so that can break through the bow waves in a high speed and stern shape is like that of a planing hull. On the other hand, TH has a wedge-shaped on bow like a VSV, while TH has the box shape on bottom area contrasted with VSV. In TH’s case, TH has been known for poor transverse stability beacause of high center of gravity and insufficient securement of displacement due to shallow draft in stern.
Jeong et al(2016) have developed a new wave-piercing high-speed planing hull form without chines, and they applied spray rails on the stern in order to improve the resistance performance by studying according to changes in the running attitude through model testing.
In this research, we checked the spray phenomenon occurring aft side of the numerical analysis of wave-piercing high-speed planing hull developed by Jeong et al(2016), and predict as lengths of spray rail and chine for suppressing spray and motion control.
The performance of CFD simulations of planing hulls is evaluated by commercial software, STAR-CCM+. The Reynolds averaged Navier-stokes equations wih the SST k-w turbulence model was used along with the volume of fluid method to descibe the two-phase flow of water and air around the hull. Furthermore, Running altitude of Planing hull was used with overset method.

목차

Abstract ⅱ
List of Tables ⅷ
List of Figures ⅸ
List of Acronyms ?
List of Nomenclature ⅹⅲ
제 1장 서 론 1
1.1 연구배경 1
1.2 선행연구 5
1.3 연구목표 8
제 2장 이론적 배경 9
2.1 좌표계 9
2.2 지배방정식 10
2.3 선체 운동 방정식 12
2.4 고속활주선의 정의 13
제 3장 수치해석 기법 15
3.1 유한체적법 15
3.1.1 비정상항(Unsteady term) 15
3.1.2 대류항(Convection term) 16
3.1.3 확산항(Diffusion term) 17
3.1.4 생성항(Source term) 17
3.2 중첩 기법 18
3.3 압력-속도 연성방법 19
3.4 자유표면 20
3.5 벽면처리 기법 22
3.6 난류모델 23
3.6.1 Standard 모델 23
3.6.2 Realizable 모델 25
3.6.3 Standard (Wilcox) 모델 26
3.6.4 SST (Menter) 모델 27
제 4장 고속활주선의 수치해석 기법 30
4.1 고속활주선의 수치해석 기법 연구 30
4.1.1 검증모델의 주요제원 30
4.1.2 수치 도메인 및 경계조건 31
4.1.3 격자 생성조건 32
4.1.4 벽면무차원수에 따른 민감도 검토 33
4.1.5 시간 간격에 따른 민감도 검토 34
4.1.6 격자계에 따른 민감도 검토 36
4.2 고속활주선의 수치해석 기법 검증 39
4.2.1 계산조건 39
4.2.2 검증결과 40
제 5장 파랑관통형 고속활주선의 수치해석 43
5.1 파랑관통형 고속활주선의 저항 및 항주자세 43
5.1.1 계산조건 43
5.1.2 정수 중 항주자세 45
5.1.3 정수 중 전저항계수 50
5.2 선측 부가물에 따른 저항 및 항주자세 52
5.1.1 계산조건 52
5.1.2 정수 중 항주자세 53
5.1.3 정수 중 전저항계수 및 침수표면적 56
제 6장 결 론 61
참 고 문 헌 63

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