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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이지영 (공주대학교, 공주대학교 대학원)

지도교수
최재진
발행연도
2017
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수9

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이 논문의 연구 히스토리 (11)

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The primary purposes of this study are to investigate the deterioration characteristics of concrete bridge decks in Korea expressways and to develop an advanced condition assessment methodology with an air-coupled ground penetrating radar (GPR) system.
Firstly, nineteen actual bridge decks paved with asphalt concrete, which is the preferred overlay style in South Korea, were surveyed to develop a diagnostic index by taking 247 core samples on Korea expressways. Their deterioration characteristics were analyzed in various aspects such as pavement condition, waterproof layer, corrosion and cover concrete of reinforcing steel, and chloride contents in the concrete. It has been duly noted that the deteriorations of concrete decks are mainly attributed to freeze-thaw action. The severity of deterioration is closely related to waterproofing quality (and/or the adhesion of pavement and deck concrete), and the damaged depth is significantly correlated to chloride contents of cover concrete of top rebar.
Secondly, advances are made in the condition assessment of concrete bridge decks using GPR technique, which is getting the limelight in domestic and overseas. Fifty three actual concrete bridge decks on Korea expressways were scanned using an air-coupled GPR system. A sensitivity study was performed to investigate influencing factors on the relative permittivity of concrete as a means of concrete condition assessment of bridge decks in South Korea. As a result, approximating formula was established to relate the influencing factors (i.e., water contents and concrete ages) to the relative permittivity. Additionally, GPR reflection signal attenuation, generally used as a means of condition assessment of bridge decks by traditional researchers in the world, was affirmed to be an effective factor of evaluating concrete bridge decks on Korea expressways. Accordingly, improved condition evaluation models are proposed for better interpretation of relative permittivity values by calibrating the effects of the two influencing factors (i.e., water contents and concrete ages) and GPR reflection signal attenuation by calibrating the effect of concrete cover depth to top reinforcing steel and asphalt concrete overlays.
The validity of the proposed models was verified on the concrete bridge decks in public service. According to the test results using GPR, deck condition was effectively evaluated with the relative permittivity of concrete, which functioned as an indicator of water leakage at the interface between pavement and concrete deck, and the attenuation of radar energy through cover concrete, which was positively correlated with deteriorated depths of the concrete decks.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구배경 1
2. 콘크리트 교량 바닥판 2
3. 연구 목적 및 범위 4
Ⅱ. GPR 원리 및 연구동향 5
1. GPR 개요와 역사 5
1.1 개요 5
1.2 역사 6
2. 연구동향 7
2.1 국외 연구동향 7
2.2 국내 연구동향 12
2.3 연구방향 설정 14
2.4 콘크리트의 전자기 특성과 GPR 수신파 15
2.4.1 국내 외 기준 15
2.4.2 상대유전율 17
2.4.3 수신파의 감쇠 21
Ⅲ. 콘크리트 교량 바닥판의 손상 특성 23
1. 개요 23
2. 교량 바닥판의 손상 추이 23
2.1 과거의 주된 손상 23
2.2 최근의 주된 손상 24
2.2.1 우리나라 기후특성과 동절기 도로관리 24
2.2.2 콘크리트 열화 손상 26
3. 손상 지표 개발 29
3.1 대상교량 29
3.2 조사방법 29
3.3 조사결과 31
3.3.1 콘크리트 31
3.3.2 교면포장 31
3.3.3 방수층 34
3.3.4 철근 37
3.3.5 염화물함량 39
4. 결과 고찰 41
Ⅳ. GPR에 의한 교량 바닥판의 상태평가 모델 42
1. 개요 42
2. 조사방법 44
3. 대상교량 47
4. 콘크리트 상대유전율 50
4.1 교량 바닥판의 구성 50
4.2 상대유전율의 산정 51
4.3 조사결과 52
4.3.1 함수율(상대습도) 52
4.3.2 재령(공용기간) 53
4.3.3 안테나 주파수 57
4.4 결과 고찰 58
5. 감쇠 59
5.1 원리 59
5.2 조사결과 61
5.2.1 초기 재령 콘크리트 61
5.2.2 안테나 주파수 61
5.2.3 콘크리트 상태 63
5.2.4 피복 콘크리트에서의 전파손실과 보정 65
5.3 결과 고찰 68
6. GPR에 의한 교량 바닥판의 상태평가 모델 제안 69
Ⅴ. 현장적용을 통한 상태평가 모델 검증 74
1. 개요 74
2. 일체식 (노출) 교량 바닥판의 상태평가 74
2.1 대상교량 및 조사방법 74
2.2 외관상태 75
2.3 GPR 조사결과 78
2.3.1 수신파 78
2.3.2 상부철근 피복두께 79
2.3.3 기존 및 개선된 방법에 의한 상태평가 82
2.3.3.1 콘크리트 상대유전율 82
2.3.3.2 상부철근 위치 감쇠 83
2.4 비교 평가 87
2.4.1 부식도 시험 88
2.4.2 상태등급 산정 88
2.5 결과 고찰 90
3. 교면포장이 있는 교량 바닥판의 상태평가 91
3.1 교량 바닥판의 구성 및 특징 91
3.1.1 교량 바닥판의 구성 91
3.1.2 콘크리트 상대유전율 91
3.1.3 피복 콘크리트의 감쇠 92
3.2 환경조건에 따른 콘크리트 상대유전율의 변화 95
3.3 사례조사 98
3.3.1 대상교량 및 조사방법 99
3.3.2 외관상태 100
3.3.3 GPR 조사결과 102
3.3.3.1 수신파 102
3.3.3.2 포장두께와 상부철근 피복두께 103
3.3.3.3 개선된 방법에 의한 상태평가 105
3.4 비교 평가 108
3.5 결과 고찰 108
4. 소결 110
Ⅵ. 결론 111
참고문헌 114
ABSTRACT 125

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