메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이서옥 (공주대학교, 공주대학교 대학원)

지도교수
최상배
발행연도
2017
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수14

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated the effects of phonological awareness intervention on phonological awareness ability and improvement of articulation of infants with hearing impairment.
The subjects of the study were selected as three 3 year old students attending school for the hearing impaired. In order to investigate the phonological awareness ability of children with hearing impairment, task level assessment was conducted at syllable level and each task types consisted of synthesis, omission, and substitution. To evaluate the phonological awareness ability, a phonological awareness ability evaluation paper was constructed and evaluated.
The results of the study are as follows.
First, we found that the phonological awareness of children with hearing impairment improved overall. At the syllable level, synthesis, omission, and substitution were all improved, and in the order of synthesis, omission, and substitution. However, in the case of substitution, whilst in some the concept of substitution could be understood and performed according to language ability, there were also infants, but there were infants who did not understand the concept of substitution and did not perform.
Second, it was confirmed that the articulation errors of the children with hearing impairment improved. The improvement was not to the same extent as in the study of general infants. but, it was confirmed that the phonological awareness intervention helped to improve the articulation error of children with hearing impairment. These results show that phonological awareness intervention is effective for children with hearing impairment and that phonological awareness education is necessary.

목차

Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성
2. 연구 문제
Ⅱ. 이론적 배경
1. 음운인식과 음운인식 중재
1) 음운인식
2) 음운인식 중재
2. 청각장애유아의 음운인식 능력 발달
3. 청각장애 유아의 조음특성
Ⅲ. 연구 방법
1. 연구 대상
1) 선정 기준
2) 대상유아 특성
2. 평가 도구
1) 언어발달 수준의 평가
2) 자음정확도 및 음운변동 평가
3) 음운인식 평가
3. 연구 설계 및 절차
1) 기초선 단계
2) 중재 단계
3) 유지 단계
4. 자료처리
Ⅳ. 연구결과
1. 음운인식 능력 변화
1) 전반적인 음운인식 능력 변화
2) 과제 유형별 음운인식 능력 변화
3) 합성
4) 생략
5) 대치
2. 조음오류의 변화
1) 자음정확도 변화
2) 음운변동변화
Ⅴ. 논의
1. 음운인식 중재가 음운인식 능력에 미치는 영향
1) 연구방법에 대한 논의
2) 연구결과에 대한 논의
2. 음운인식 중재가 조음오류 개선에 미치는 영향
Ⅵ. 결론 및 제언
1. 결론
2. 제언
참고문헌
ABSTRACT
<부록 1> 연구동의서
<부록 2> 음운인식 중재 프로그램의 예시
<부록 3> 음운인식 중재 단계별 구성내용
<부록 4> 음운인식 평가내용

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0