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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

소기성 (경상대학교, 慶尙大學校)

지도교수
權珍會
발행연도
2017
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수17

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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Recently, fiber reinforced composite has been applied to automotive car-body because of the high specific strength and specific stiffness compared to steel material. One the other hand, manufacturing process for composite material was not developed well. Some of automotive composite material was applied with stamping process which was used in general automotive manufacturing. However, if the stamping process applied to composite without consideration of fiber direction variation, it makes waste of benefit for composite because fiber direction should be located against to main load direction for efficient structural design.
In this paper, composite pre-forming analysis of fiber reinforced composite was studied in order to improve reliability and accuracy of composite automotive structural design. PAM-Form was used to predict fiber direction variation during manufacturing process, and mapping algorithm of deformed fiber direction was developed to generate FE analysis model. Reversed engineering result and structural test result have been used to verify FE analysis, and the necessity for composite pre-forming analysis was suggested.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 문헌 조사 5
1.3 연구 목적 및 범위 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
2.1 재료 물성 8
2.2 스탬핑 성형 10
2.3 프리포밍 성형 11
2.4 프리포밍 해석 물성 12
Ⅲ. 시험 및 해석 방법 13
3.1 시험 종류 13
3.1.1 전단 시험 13
3.1.2 마찰 시험 18
3.1.3 처짐 시험 20
3.2 형상 정보 23
3.3 해석 모델 25
3.3.1 프리포밍 해석 25
3.3.2 구조해석 모델 28
Ⅳ. 결 과 30
4-1. 프리포밍 물성 시험 개요 30
4.1.1 전단 시험 30
4.1.2 마찰 및 처짐 시험 35
4-2. 프리포밍 해석 결과 38
4-3. 맵핑 방법 39
4.3.1 인-하우스 코드 검증 41
4.3.2 검증된 코드를 통한 맵핑 결과 42
4-4. 구조해석 결과 비교 43
Ⅴ. 결론 46
참고 문헌 48

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